به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۶۲۷۰۷
دولت اسلامی (داعش): به مسیحیان و یهودیان در هر جایی حمله کنید

داعش برای انجام حملات تروریستی در اروپا و آمریکا فراخوان داد

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از حمله مرگبار در نزدیکی مسکو، گروه دولت اسلامی (موسوم به داعش) در یک پیام صوتی، "گرگ‌های تنها" و اعضای "خاموش" خود در اروپا و آمریکا را فراخواند در ماه رمضان "به مسیحیان و یهودیان در هر جایی حمله کنند".  
داعش برای انجام حملات تروریستی در اروپا و آمریکا فراخوان داد
به گزارش دویچه‌وله، شبه‌نظامیان تروریستی دولت اسلامی (داعش) خواهان حملات جهانی علیه یهودیان و مسیحیان توسط اعضای پنهان و ناشناخته خود شدند. ابوحذیفه الانصاری، سخنگوی داعش در پیامی صوتی ۴۰ دقیقه‌ای که روز پنجشنبه ۲۸ مارس (نهم فروردین) منتشر شد، از "گرگ‌های تنها"ی این جریان خواست تا در ماه روزه‌داری رمضان "به صلیبیون (مسیحیان) و یهودیان در هر مکانی حمله کنند و آن‌ها را هدف قرار دهند"، به ویژه در اروپا و ایالات متحده آمریکا و همچنین در قلب دولت یهود و در فلسطین. این پیام از طریق پورتال رسانه‌ای داعش "الفرقان" منتشر شده است.
به دنبال حمله به تالار کنسرت در نزدیکی مسکو که بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشت و شبه‌نظامیان جهادی دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفتند، دولت آلمان تهدید تروریستی در این کشور را "حاد" طبقه‌بندی کرد. نانسی فِزر، وزیر کشور آلمان، به روزنامه "زودویچه سایتونگ" گفت که شاخه مظنون داعش "در حال حاضر بزرگترین تهدید اسلام‌گرایان در آلمان است". فِزر افزود: «خطر تروریسم اسلامی همچنان حاد است. صحنه اسلام‌گرایی کانون توجه پلیس جنایی فدرال، دفتر حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی) و نهاد‌های امنیتی است.
پیتر نویمان، کارشناس تروریسم نیز تهدید تروریستی "بسیار قابل توجهی" را در آلمان و اروپای غربی می‌بیند. او در فرستنده رادیویی "دویچلند فونک" گفت که از آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، "بسیج عظیمی از اسلام‌گرایان، از جهادگرایان در سراسر اروپای غربی وجود داشته است". تاکنون در آلمان از سه یا چهار حمله جلوگیری شده است.
حال تحرکات "دولت اسلامی ولایت خراسان" (ISPK)، که شاخه داعش در افغانستان و آسیای مرکزی است، به این خطر افزوده شده که "با انگیزه‌ای بالا و تهاجمی در حال تلاش برای حمله به کشورهای خارجی غیرمسلمان، از جمله در اروپای غربی است".
گروه دولت اسلامی ولایت خراسان (ISPK) ریشه در افغانستان دارد. خراسان نماد منطقه‌ای تاریخی در آسیای مرکزی است که بخش‌هایی از افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و همچنین ایران را شامل می‌شود.
نویمان می‌گوید، اینها برخی از خطراتی است که در اینجا تجمیع شده‌اند و "در حال حاضر بزرگترین تهدید تروریستی در آلمان، در اروپا، بار دیگر از سوی اسلام‌گرایان و جهادیون نشأت می‌گیرد".
بدترین حمله در روسیه در سال های اخیر
شاخه افغان داعش (دولت اسلامی ولایت خراسان) مسئولیت حمله اخیر در نزدیکی مسکو را بر عهده گرفت. شامگاه جمعه گذشته ۲۲ مارس، مهاجمان مسلح به تفنگ‌های تهاجمی بازدیدکنندگان تالار کنسرت شهر کروکوس در نزدیکی مسکو به رگبار بستند و آنجا را آتش کشیدند. به گفته وزارت مقابله با فجایع روسیه، در مجموع ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است. جستجو برای یافتن افراد مفقود در تالار کنسرت سوخته و نیمه فروریخته اکنون متوقف شده است. این بدترین حمله تروریستی در روسیه در سال‌های اخیر بوده است. کمیته تحقیقات روسیه دیروز پنجشنبه ۲۸ مارس (۹ فروردین) اعلام کرد که مظنون دیگری را در ارتباط با این حمله دستگیر کرده که در تأمین مالی این حمله نقش داشته است. بازرسان برای او درخواست بازداشت تحقیقاتی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات رسمی، پیش از این در مجموع یازده نفر از جمله چهار مظنون حمله دستگیر شده بودند. هشت نفر از آنها در بازداشت تحقیقاتی هستند.
روسیه گوش یکی از تروریست‌ها را برید!
چهار عامل اصلی متهم عصر یکشنبه ۲۴ مارس در برابر قاضی حاضر شدند. بر روی بدن آنها جراحاتی دیده می‌شد که نشان از شکنجه توسط نیروهای امنیتی روسیه داشت. صورت آنها به شدت متورم شده بود، پارگی و کبودی داشت. یکی از آن‌ها بانداژ بزرگی روی گوشش بود. یکی دیگر قادر به راه رفتن به تنهایی نبود و بنا به گزارش‌ها به طور موقت هوشیاری خود را از دست داده است. او را با برانکارد به سالن دادگاه آوردند که در آنجا حکم بازداشت برایش صادر شد.
پیش از این ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد مهاجمان مظنون شکنجه شده‌اند و گوش یکی از آنها بریده شده است.
داعش از روز اعلام "خلافت" یاد کرد
ابوحذیفه الانصاری، سخنگوی داعش در پیام ویدئویی خود از اعلام "خلافت داعش" در ده سال پیش یاد کرد. در آن زمان این شبه‌نظامیان مناطق وسیعی از سوریه و عراق را در تسخیر خود داشتند. اگرچه این افراطیون اسلا‌م‌گرا قلمرو خود را از دست داده‌اند، اما سلول‌های داعش هنوز در هر دو کشور فعال هستند.
پراکندگی جغرافیایی حملات داعش در جهان
دست‌کم نقاطی در ۱۷ کشور سال گذشته از طرف جنگجویان داعش مورد هدف قرار گرفته است.
در صدر فهرست این کشورها، نیجریه است که در آن‌جا ۳۱۳ مورد حمله انجام شده است. پس از آن سوریه با ۱۶۸، کنگو ۱۰۴ و عراق ۱۰۳ حمله جزو کشورهایی هستند که تعداد حملات بیشتر از ۱۰۰ مورد بوده است.
در منطقه آسیا، یکی از کشورها که شاهد حملات بیشتری بوده، فیلیپین است با ۲۳ حمله، بیشتر از افغانستان که در آن‌جا ۱۸ حمله انجام شده است. در پاکستان تعداد حملات ۴۰ مورد بوده است. ایران، ترکیه و بلژیک هر کدام شاهد یک حمله بوده‌اند. در باره ایران البته تاهنوز مسئولیت دومین حمله به زیارت‌گاه شاه‌چراغ در شیراز را تاکنون گروهی برعهده نگرفته است. داعش در بعضی از کشورها علاوه بر جنگ با نیروهای دولتی با شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی دیگر هم در جنگ است. مثلا در فیلیپین علیه نیروهای «جبهه آزادی‌بخش ملی مورو» درگیر است.
در سوریه عمدتا در ولایت الخیر و البرکه علیه نیروهای پی‌ک‌ک می‌جنگند. در مالی علاوه بر جنگ با القاعده با مزدوران واگنر وابسته به روسیه، «جنبش آزادی‌بخش ملی ازواد» هم در جنگ هستند.
شبکه انتقال پول داعش
برای داعش دستیابی به پول از سال ۲۰۱۹، که قلمروز «خلافت اسلامی‌شان» را از دست دادند، خیلی سخت‌تر شده است. ولی با این همه، بعد از خروج آمریکا از افغانستان فعالیت‌شان در حد نسبتا گسترده‌ای ادامه داشته است.
بخشی از شبکه مالی داعش بانکداری غیررسمی است. از ارز دیجیتال مثل کریپتو بیشتر استفاده می‌کنند که این، رهگیری مالی را برای حکومت‌ها سخت‌تر کرده است. در کنار این، با حواله هم بخشی از هزینه‌های جنگجویان خود را تامین می‌کنند. در عراق و سوریه، داعشی‌ها از راه‌هایی مثلا گروگانگیری افراد در بدل پول، بخشی از هزینه‌های خود را تامین می‌کنند. از نظر ولادیمیر ون ویلخنبرگ، روزنامه‌نگاری که فعالیت‌های داعش را دنبال می‌کند، داعش توان مالی گذشته‌اش را ندارد، اما به این معنا نیست که وضعیت مالی‌اش خراب باشد.

بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۳/۰۱/۱۱ ۱۰:۱۴
فكر كنم شبكه جاسوسي داعش از روسيه قوي تر داره ميشه ولي چرا هر كاري داعش انجام ميده آمريكا زودتر خبر داره؟ (439562)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها