به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۶۴۸۵۱

واکنش چین به همکاری نوین  آمریکا و ژاپن

واکنش چین به همکاری نوین  آمریکا و ژاپن
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن با تأکید بر مستحکم‌تر کردن مناسبات بین دو کشور، از آغاز «دوران نوین» در همکاری راهبردی فی‌مابین برای مقابله با تلاش‌های پکن برای تغییر وضعیت موجود در منطقه هند و اقیانوس آرام خبر دادند.
چین در واکنش این موضوع را به شدت محکوم کرد.
«دوران نوین» همکاری استراتژیک آمریکا و ژاپن در جریان سفر فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به واشینگتن و مذاکرات او با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد.
افزایش همکاری‌های امنیتی و نظامی بین این دو متحد در کنار مجموعه‌ای از توافق‌ها در زمینه‌هایی مانند امنیت اقتصادی، نوآوری، هوش مصنوعی و مبارزه مشترک برای مقابله با مخاطرات ناشی از تغییرات آب وهوایی در نشست کاخ سفید میان دو رهبر مطرح شد.دو رهبر تأکید کردند که اتحاد فی‌مابین «سنگ بنای صلح، امنیت و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام» است و هر گونه تلاش چین برای «تغییر یکجانبه وضعیت موجود از راه توسل به زور» محکوم است.
جو بایدن و فومیو کیشیدا مجموعه‌ای از «ابتکارات راهبردی» را اعلام کردند؛ از جمله برای ارتقای سازوکارهای فرماندهی و کنترل جهت یکپارچگی عملیات، توانمندی‌ها و امکان همکاری و برنامه‌ریزی مؤثرتر میان نیروهای آمریکایی و ژاپنی چه در مواقع صلح و چه در مقاطع اضطراری.اقدام دیگر، طرح ایجاد یک شبکه دفاع هوایی مشترک بین آمریکا و ژاپن در کنار متحد دیگرشان، استرالیا، به منظور مقابله با تهدیدات هوایی و موشکی است.همزمان آمریکا، بریتانیا و استرالیا که کشورهای ائتلاف ای‌یوکی‌یو‌اس نامیده می‌شوند، در حال بررسی افزودن ژاپن به عنوان مهره چهارم این ائتلاف نظامی هستند.
این بزرگ‌ترین تغییرات در همکاری نظامی ژاپن با آمریکا و متحدین در شش دهه اخیر محسوب می‌شود.
جو بایدن در بیانیه مطبوعاتی در کنار نخست‌وزیر ژاپن در اشاره به تجاوز روسیه به اوکراین گفت که امروز اوکراین هدف یورش قرار گرفته ولی فردا ممکن است به شرق آسیا تجاوز شود.
به گفته خبرگزاری‌ها، دیدار نخست‎‌وزیر ژاپن در بحبوحه تنش‌های جهانی از جمله میان ایران و اسرائیل و چین و تایوان، در حالی که اسرائیل و تایوان متحد آمریکا هستند، حاوی این پیام به چین است که آمریکا تحولات در شرق آسیا را همچنان زیر نظر دارد.
 کیشیدا اولین نخست‌وزیر ژاپن است که در ۹ سال اخیر به دیدار رسمی از واشینگتن رفته است. قبل از او شینزو آبه فقید ۹ سال پیش به آمریکا رفته بود.
 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها