به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۶۸۱۷۶

این راسته بازار تهران، کرکره‌ها را پایین کشیدند

این راسته بازار تهران، کرکره‌ها را پایین کشیدند
گروه اقتصادی: روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود گزارشی منتشر کرده و به صحت‌سنجی تعطیلی بازار طلافروشان در تهران و برخی شهرهای کشور پرداخته است.از اول دی ۱۴۰۲ فروشندگان مصنوعات طلا و پلاتین مکلف شدند به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورت‌حساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند. این موضوع از آن جهت برای طلافروشان گران تمام شد که صنف طلا همپای پزشکان و وکلا ملزم به پرداخت مالیات با هر میزان فروش هستند در حالی‌که سایر صنوف تا سقف ۱۸ میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف شده‌اند! مساله‌ای که به تعطیلی بازار طلا در برخی شهرها منجر شد.
 
 
 
 
در بخشی از گزارشی که این روزنامه در شماره روز سه شنبه (یازدهم اردیبهشت) منتشر کرده آمده است:
* در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها از تعطیلی بازار طلا و اعتصاب فعالان این بازار خبر دادند. بررسی‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که این تعطیلی‌ها به شکل چشم‌گیر و بعضا به‌صورت موردی در بازار وجود دارد. نکته قابل توجه این است که برخی از افراد حاضر در بازار به‌رغم باز نگه داشتن بنگاه‌های خود مایل به فروش نیستند.
 
 
* رسانه‌های غیر رسمی و محافل مجازی ارزی و طلایی در روزهای اخیر خبر از اعتصاب بازار می‌دهند. به‌نظر می‌رسد فعالان آزاد تمایلی به فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی حال حاضر ندارند. به عقیده این افراد، روند کاهشی نرخ ارز و طلا به‌گونه‌ای است که درصورت فروش دارایی‌ها دچار ضرر می‌شوند.

* خبرنگار ما در روز گذشته با بررسی میدانی از حوالی میدان فردوسی و خیابان کریمخان، بازار سکه و ارز تهران، گزارش می‌دهد که اکثریت بنگاه‌های فروش سکه در این محدوده شهر باز بودند؛ اما گفت‌وگو با فعالان این بنگاه‌ها حاکی از عدم تمایل آنها به معامله است.

* به گفته برخی از این افراد، نرخ‌های حال حاضر محل مناسبی برای تبدیل ارز و طلا به ریال نیست. مشاهدات نشان می‌دهد که این افراد به دلایل گوناگون بنگاه خود را به حالت غیر فعال در‌می‌آورند و از عرضه کلان خودداری می‌کنند. اما از سوی دیگر به عقیده تحلیلگران روند افزایشی هفته‌های اخیر تنها به سبب تشدید ریسک‌های نظامی در منطقه بوده و در نظر گرفتن قله‌های قیمتی به‌عنوان نرخ مرجع بازار بدون در نظر گرفتن تخلیه شدن انتظارات تورمی امری اشتباه است. این افراد معتقدند که نرخ حال حاضر با قیمت‌های اسفند سال گذشته و همین‌طور نرخ روزهای ابتدایی سال تناسب دارد و این نشان می‌دهد بازار از هیجانات عبور کرده است.

* روند کاهشی نرخ ارز در بازار روز گذشته اصلاح شد؛ درحالی‌که پول‌های خارجی در روزهای اخیر افت نرخ‌های چشم‌گیری را تجربه کرده بودند، روند بازار در روز گذشته افزایشی شد. هر برگ اسکناس دلار که در روز یکشنبه با ورود به کانال 60هزار تومانی در رقم 60هزار و 600تومان به فروش می‌رسید، در طی معاملات روز دوشنبه افزایشی 400تومانی را ترجبه کرد و روی مرز 61هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت یورو و پوند نیز در روز گذشته به ترتیب با 300 و 450تومان افزایش در ارقام 65هزار و 500تومان و 76هزار و 600تومان معامله شدند. روند بازار سکه طلا نیز در روز گذشته مشابه نرخ ارز بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر دیروز با رشد قیمت 180هزار تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 40میلیون و 780هزار تومان رسید. قیمت نیم‌سکه در روز گذشته 300هزارتومان کاهش داشت. هر قطعه ربع سکه نیز با رشد 100هزار تومانی در رقم 14میلیون و 500هزار تومان داد و ستد شد.

ماجرای تعطیلی بازار طلای تبریز چه بود؟
وب سایت تجارت نیوز هم با اشاره برخی اعتراضات صنفی در این خصوص گزارش داده است:
* مساله سامانه مودیان مالیاتی و درج اطلاعات خرید و فروش صنف طلا که از اول دی لازم‌الاجرا شده، اعتراض و تعطیلی بازار طلای برخی شهرها از جمله تبریز را به دنبال داشته است.

مهدی بهرمانی، بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز در خصوص اخبار مربوط به تعطیلی بازار طلا و جواهر تبریز گفت:
* با رایزنی‌های صورت‌گرفته با سازمان امور مالیاتی استان، بخشودگی صد درصدی عدم انجام تکالیف سامانه مودیان به صنف طلا به صورت کتبی ارائه شد و بازار تبریز باز می‌شود.
* (در خصوص دلیل اعتراض و تعطیلی بخشی از صنف طلا): «اعتراض صورت گرفته به دلیل نبود آگاهی کامل نسبت به سامانه مودیان است. این سامانه قرار بود از اول تیر اجرایی شود و عدم اطلاع‌رسانی متولیان امر و از طرفی انتشار اخباری در فضای مجازی باعث تحریک صنف طلا شد.»

* بخشی از بازار طلای تبریز دیروز قبل از ظهر نیمه‌تعطیل بود و بعد از ظهر کلیه واحدها فعالیت داشتند؛ اما با رایزنی صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی و قول مساعد این سازمان در خصوص مرتفع کردن خواسته‌های صنف طلا، فردا بازار باز است.

* ( درباره خواسته‌های صنف طلا): «اجرای مقررات مربوط به سامانه مودیان نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد. مثلا ما کد ملی و مشخصات از خریدار می‌خواهیم اما برخی از مردم همکاری نمی‌کنند. در صورتی که برای ثبت در سامانه این اطلاعات لازم است. قرار شد فرصتی داده شود تا شیوه‌نامه اجرای مقررات این سامانه با اصلاحات لازم و با تنفسی  نسبت به اجرا عملیاتی شود.

* درباره این موضوع که چرا صنف طلا با هر رقم فروش شامل ثبت اسناد و فاکتور الکترونیکی می‌شود اما در سایر صنوف سقف بالاتر از ۱۸ میلیارد تومان است، از رئیس سازمان امور مالیاتی استان سوال شد؛ وی در این خصوص توضیح داد که این موضوع از گذشته بوده و صنف طلا، هم‌سطح پزشکان و وکلا حساب شده است. بنابراین درخواست صنف طلا این است که تنفس ۱۸ میلیاردی برای صنف طلا هم لحاظ شود. زیرا   همکاران ما هم مشابه سایر صنوف فعالیت دارند و امیدواریم این موارد اصلاح شود و این قانون به بهترین شکل اجرا شود.

محمد ولی، کارشناس صنعت طلا، گفته‌ است:
مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. موضوعی که طی دو روز تعطیلی در بازار طلای تهران نیز نمود پیدا کرد و موجب کاهشی شدن قیمت‌ها در این بازار در هر دو روز شد.

مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است، اما جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی‌تاثیر نبوده است، چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟دی‌ماه ۱۴۰۲ برخی طلافروشان در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، یزد، همدان در اعتراض به مصوبات مالیاتی مجلس فعالیت خود را به حالت تعلطق درآورده بودند.

واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در این رابطه را بخوانید:
* اکانت توئیتری «کاتسوموتو» نوشته است: طلا شده گرمی۳۳۰۰، واکنش طلافروشها چی بوده؟ مغازه‌ها رو بستن که طلا گرون بشه تا خدایی نکرده ضرر نکنن. بخدا این مدل کسب درآمد کثیفه.
* محمد هم ضمن همراهی با «کاتسوموتو»  گفته است: اینا چندوقته با مالیات درگیرن. از قبل عید هی تعطیل میکنن. خیلی ربطی به قیمت نداره. دردشون اون مالیات سنگینه.

* «عمو قناد» هم توئیت زده است: برادر عزیزم از یه طلافروش با سابقه‌ی آشنا شنیدم که قیمت طلا برای طلافروش ها اصلا اهمیتی نداره، چیزی که براشون مهم هست اینه که در انتهای سال مالی از نظر وزنی طلای بیشتری نسبت به سال قبلشون داشته باشن.
* الناز هم می‌نویسد: داشتم به همین فکر میکردم وقتی طلا گرون میشه تند تند استوری میزارن بدو طلا بخر طلا میشه ۵ تومن و فلان الان که اومده پایین مغازه رو بستن!
* کامران هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: سود طلا فروش بر اساس طلا هست نه ریال که قیمت اش مهم باشه طلا فروشی که اول سال ۱۰ کیلو طلا داره اخر شال باید شده باشه ۱۳ کیلو حالا میخاد طلا ۱ میلیون‌باشه‌یا ۱۰ میلیون.
* احمد هم در واکنش به اعتراض طلافروشان نظر داد: ۳۳۰۰ که هیچ ۲۵۰۰ هم بیاد طلافروش ضرر نمیکنه. اینها هم اینجوری که دوستان گفتن بابت مالیات گلایه دارند.
برچسب ها: طلافروشان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها