به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۶۹۳۲۹
شائبه هک سامانه‌ها و نگرانی فعالان اقتصادی از درز اطلاعات

پنهان کاری سازمان توسعه تجارت یا عملکرد ضعیف؟

پنهان کاری سازمان توسعه تجارت یا عملکرد ضعیف؟
گروه اقتصادی:شوآف سازمان توسعه تجارت در ارائه آمار‌های تجاری به ویژه پس از برگزاری ایران اکسپو در حالی بالا گرفته که نگاهی به سامانه اصلی و فرعی این سازمان نشان می‌دهد نه‌تن‌ها آمار‌های تجاری به‌روز نشده که غفلت مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت از این سکوت آماری در نوع خود عجیب است.

به گزارش اقتصاد24،تنها دو بخش در سایت اصلی سازمان توسعه تجارت فعال است که نشان می‌دهد هنوز این سازمان کرکره خود را به‌طور کامل پایین نکشیده است. هرچند وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت، تعامل و تبادل با تاجران داخلی و خارجی است، اما نگاهی به سایت این سازمان حاکی از تعطیلی بخش انگلیسی این سازمان است! به جز بخش اخبار و اطلاعیه‌ها گویی همه بخش‌ها در خاموشی محض فرو رفته‌اند.

رایزن‌هایی که ناشناس‌اند!
نگاهی به زیرسایت‌های بخش رایزن‌ها در سامانه سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد این بخش کلا تعطیل است.
کافی است سری به بخش «رایزنان جمهوری اسلامی ایران در خارج» بزنید. در برخی از کشور‌ها یا آمار‌هایی جزئی آن هم مربوط به سال‌های پیش منتشر شده یا صفحه خالی از هرگونه مطلبی است. نکته جالب وجود ۱۶ زیرسایت مربوط به رایزن‌ها در این سامانه است که همه در کمای اطلاعاتی به سر می‌برند.

این در حالی است که سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران بار‌ها در گفتگو با رسانه‌ها بار‌ها وعده ارسال رایزن و افزایش تعاملات تجاری را وعده داده، اما هنوز آمار و مستنداتی از این موضوع در سامانه این سازمان ارائه نشده است.

کارنامه صادرات و واردات سیاه یا سفید؟
می‌رسیم به مهم‌ترین آماری که می‌بایست صاحبان آن منتشر کنند؛ آمار صادرات و واردات. اما به بخش «آمار صادرات غیر نفتی تفکیک بخش‌های عمده» می‌رویم. آخرین آماری که در این بخش منتشر شده مربوط به ۶ ماهه نخست سال گذشته است؛ گویی دروازه‌های تجارت خارجی بسته مانده و مستندی در مهم‌ترین سامانه آمار تجاری پس از این تاریخ منتشر نشده است.بخش دیگر آن «واردات به تفکیک کالا‌های مصرفی، واسطه‌ای، سرمایه‌ای» است که آن هم تنها آمار‌های ۶ ماهه نخست سال گذشته را بارگزاری کرده و پس از آن تاریخ مستندی ارائه نمی‌دهد.

تقویم نمایشگاهی کشور نیمه تعطیل!
تنها یک هفته از برگزاری مهم‌ترین نمایشگاه تجاری کشور موسوم به «ایران اکسپو» می‌گذرد؛ اما این در حالی است که رد پایی از این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی این سازمان به چشم نمی‌خورد و با وجود برپایی نمایشگاه‌های متعدد، اما تنها اطلاع‌رسانی یک نمایشگاه آن هم در شهریور ماه امسال انجام شده است. سازمان عریض و طویل توسعه تجارت با سکوت خبری در مورد این موضوع موجب سرگردانی فعالان تجاری در کشور شده است.

نگرانی تجار پس از شائبه هک سامانه توسعه تجارت
شائبه هک سامانه‌های سازمان توسعه تجارت در حالی سال گذشته دهان به دهان چرخید که این سازمان در مقابل این خبر هیچ واکنشی نشان نداد، همین امر موجب نگرانی فعالان و تاجران ایرانی نسبت به درز اطلاعات مربوط به چگونگی دور زدن تحریم‌ها شده است. درز اطلاعات مربوط به افراد و شرکت‌های کمک کننده به موضوع دور زدن تحریم‌ها می‌تواند تجار را در آینده دچار مشکلات عدیده‌ای کند.

متهم اصلی عدم انتشار آمار، روابط عمومی است یا رئیس سازمان؟
مرجع اصلی آمار صادرات و واردات، رایزن‌ها، تقویم نمایشگاهی، برنامه‌های تجاری، قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌های تجاری و... بدون شک، سازمان توسعه تجارت است؛ اما سوال اصلی این است که چه کسی پاسخگوی سرگردانی تجار به دلیل عدم انتشار این اطلاعات است؛ روابط عمومی یا رئیس سازمان؟ آیا در صورت غفلت روابط عمومی این سازمان عریض و طویل، ریاست سازمان از کنار این موضوع مهم می‌گذرد؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها