به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۷۰۷۷۳

راهنمای کوتاه خرید گیتار برای کودکان

گروه کسب و کار : در این مقاله به پنج نکته مهم اشاره می‌کنیم که باید در آغاز ماجراجویی فرزندتان در جهان گیتار به آنها توجه ویژه کنید. همچنین در پایان مقاله، چند گیتار عالی برای شروع یادگیری نوازندگی را نیز به شما معرفی می‌کنیم.
راهنمای کوتاه خرید گیتار برای کودکان
امروزه بسیاری از کودکان آرزوی تبدیل شدن به یک ستاره راک را دارند و شاید فرزند شما نیز چنین باشد. شما با آگاهی از این امر، به وب‌سایت‌های فروش گیتار مراجعه می‌کنید تا یک ساز عالی برای شروع ماجراجویی فرزندتان در جهان موسیقی پیدا کنید. اما شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد، اطلاعات چندانی در این زمینه نداشته باشید و تنوع گیتارهای موجود در بازار باعث سردرگمی‌تان شود. اگر چنین است، اصلاً نگران نباشید! زیرا این مقاله می‌تواند به شما در زمینه خرید گیتار برای فرزندتان کمک شایانی کند.

۱- رؤیاهای کودک خود در زمینه موسیقی را بشناسید
فرزند شما یک گیتار می‌خواهد؛ اما دقیقاً چه نوع از گیتار؟ به‌صورت بسیار کلی، گیتار دو گونه اصلی دارد: آکوستیک و الکتریک. سبک موسیقی مورد علاقه فرزند شما یا سبکی که می‌خواهد در آن نوازندگی کند، تعیین‌کننده نوع گیتاری است که باید برای او تهیه کنید. اگر فرزندتان طرفدار موسیقی راک و متال است و آرزو دارد که با نواختن سولوهای پرشور و ریف‌های مهیب هوش از سر مخاطبان خود ببرد، باید به سراغ گیتار الکتریک بروید. از سوی دیگر، اگر او می‌خواهد راه اد شیرن یا تیلور سویفت را دنبال کند و خواننده-آهنگساز شود، ساز مناسب برای او گیتار آکوستیک است. 
طبق توصیه بسیاری از مدرسان موسیقی، همه افراد باید از گیتار آکوستیک شروع کنند یا حتی بدتر از آن، با یک گیتار کلاسیک مبتدی. ما به هیچ وجه با این نظر موافق نیستیم! به عقیده ما هر هنرجویی باید با ساز مورد علاقه‌ خودش نوازندگی را شروع کند. این موضوع نه‌تنها کودک را از ابتدا درگیر و علاقه‌مند می‌کند، بلکه باعث می‌شود که وقت او هم تلف نشود. بنابراین قبل از اینکه شروع به جستجوی گیتار برای کودکتان کنید، با او در مورد هنرمندان مورد علاقه‌اش و اهدافش صحبت کنید. این کار تا حد زیادی مشخص می‌کند که چه نوع گیتاری را باید بخرید.

۲- به اندازه گیتار دقت کنید
گیتار در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و بسیار مهم است که یک ساز مناسب برای فرزند خود انتخاب کنید. 
به‌عنوان یک قاعده کلی مطمئن شوید که دست کودکتان به‌راحتی، در حالت نشسته و بدون کشش بیش‌ازحد، به انتهای دسته گیتار می‌رسد. ما پیشنهاد می‌کنیم که کودکان زیر ۱۲ سال، یک گیتار ۳/۴ یا یک گیتار اسکیل کوتاه را انتخاب کنند. برای کودکان ۱۲ سال به بالا هم یک گیتار با اندازه معمول می‌تواند کاملاً مناسب باشد. البته اگر انتخاب کودک شما یک گیتار آکوستیک است، بهتر است که از گیتارهای دردنات (dreadnought) دوری کنید؛ زیرا کمی سنگین و بزرگ هستند و نوازندگی با آنها می‌تواند برای افرادی با جثه کوچک، دشوار باشد.
اگر در مورد سایز مناسب گیتار برای فرزندتان مردد هستید، بهترین کار این است که به یک فروشگاه گیتار مانند گیتار ایران مراجعه کنید و از فرزند خود بخواهید که چند مدل مختلف را امتحان کند. در این صورت، اگر یک ساز برای کودکتان بزرگ یا کوچک باشد، به‌راحتی متوجه خواهید شد.

۳- قیمت در برابر کیفیت 
برای خرید یک گیتار آکوستیک یا الکتریک مبتدی، واقعاً نیازی نیست که متحمل هزینه‌ای گزاف شوید و شما می‌توانید با بودجه‌ای مناسب نیز یک ساز باکیفیت خریداری کنید.
هر چقدر کیفیت ساخت ساز بهتر باشد، کودکتان راحت‌تر می‌تواند با آن نوازندگی کند و سازگار شود. توصیه می‌کنیم که حتماً گیتاری از برندهای معتبر مانند اسکوایر (Squier)، اپیفون (Epiphone)، شکتر (Schecter) و یاماها (Yamaha) را انتخاب کنید؛ زیرا محصولات این برندها همیشه از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه شما می‌توانید با اطمینان خاطر خرید کنید و می‌دانید که یک گیتار خوب و عمری برای کودک خود می‌خرید.
شکی نیست که همیشه می‌توانید یک گیتار بسیار ارزان‌قیمت‌تر را در بازار پیدا کنید؛ اما طبق تجربه ما، احتمال وجود مشکل در چنین سازهایی بسیار بالاست و معمولاً حس نوازندگی و کیفیت مطلوبی ارائه نمی‌کنند. فراموش نکنید که یک گیتار غیرقابل نواختن تقریباً به اندازه یک قوری شکلاتی کاربردی و مفید است!

۴- لوازم جانبی را فراموش نکنید
اگر می‌خواهید خللی در مسیر یادگیری گیتار توسط فرزندتان پیش نیاید، باید مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیازش را در اختیار دارد.
چند پیک گیتار، یک ست سیم گیتار یدکی، استرپ یا بند گیتار، تیونر، کاپو گیتار و یک گیگ‌بگ برای حمل ساز، تقریباً تمام وسایل ضروری هستند که باید تهیه کنید. البته نوازنده‌های گیتار الکتریک، علاوه بر این موارد، به یک امپلیفایر کوچک و یک کابل گیتار برای وصل کردن امپ به گیتار هم نیاز دارند.

۵- اهمیت رگلاژ حرفه‌ای گیتار را دست کم نگیرید
اصطلاح ستاپ یا رگلاژ، به فرایند تنظیم گیتار برای دریافت بهترین عملکرد آن اشاره دارد. ساز شما چه یک گیتار الکتریک ۱۰۰ دلاری باشد و چه یک گیتار کاستم شاپ ۴۰۰۰ دلاری، به ستاپ حرفه‌ای نیاز دارد. اگر مبتدی هستید، این موضوع کاری نیست که شما بتوانید خودتان انجام دهید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید. بسیاری از فروشگاه‌های تخصصی گیتار مانند گیتارایران چنین خدماتی را ارائه می‌دهند و می‌توانید با خیالی آسوده ساز خود را به آنها بسپارید.
رگلاژ اصولی ساز متضمن تنظیم صحیح اکشن (میزان فاصله سیم‌ها از فینگربورد) است و بدین نحو، کودک شما می‌تواند گیتار جدیدش را با حداقل زحمت بنوازد. همچنین، پس از رگلاژ اصولی می‌توان از صحت اینتونیشن گیتار و موارد بنیادین دیگر نیز مطمئن بود. 
البته روشن است که رگلاژ حرفه‌ای ساز هزینه‌بر است؛ ولی این کار می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت و حس ساز ایجاد کند و یک گیتار سرکش را رام کند!

بهترین گیتارها برای افراد مبتدی

گیتار آکوستیک
Fender CC-60S
CC-60S از شرکت مشهور فندر (Fender)، یکی از محبوب‌ترین گیتارها در میان نوازندگان مبتدی است و اگر به دنبال یک ساز آکوستیک برای فرزند خود هستید، این مدل یکی از بهترین گزینه‌هاست.

Ibanez PN12E
آیا بودجه محدودی دارید و به گیتار آکوستیک پیکاپ‌دار نیاز دارید؟ در این صورت PN12E از شرکت ژاپنی آیبانز (Ibanez) می‌تواند برای شما مناسب باشد. این ساز با صدای گرم و گوش‌نواز و بدنه سایز پارلور خود، قطعاً ارزش پولی که برای خرید آن می‌پردازید را دارد.

Yamaha JR1
این گیتار آکوستیک دردنات با سایز ۳/۴ از شرکت یاماها، گزینه‌ای ایده‌آل برای کودکان است؛ زیرا اندازه آن باعث می‌شود که تجربه نوازندگی بسیار راحت و دلپذیری داشته باشند. همچنین همانطور که از محصولات یاماها انتظار می‌رود، کیفیت ساخت JR1 بی‌نقص است.

گیتار الکتریک
Squier Bullet Mustang
حال بیایید به سراغ گیتارهای الکتریک برویم. نخستین پیشنهاد ما، یعنی Squier Bullet Mustang، برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند در سبک‌هایی چون راک و متال نوازندگی کنند. این ساز به دو پیکاپ هامباکر مجهز است و می‌تواند صدایی قدرتمند و جذاب تولید کند. در کل، اسکوایر Bullet Mustang مزیت‌های بسیاری دارد و همچون اکثر گیتارهای شرکت اسکوایر، برای طیف وسیعی از نوازندگان مبتدی ایده‌آل است.

Epiphone Power Players SG
این گیتار SG که جزو محصولات جدید شرکت آمریکایی اپیفون به شمار می‌آید، به‌طور مشخص با در نظر گرفتن افراد تازه‌کار طراحی شده است؛ اما از نظر حس و صدادهی، هیچ چیزی کمتر از یک گیتار حرفه‌ای ندارد. Epiphone Power Players SG دارای سایز ۳/۴ است و انتخابی مناسب برای نوازندگان ۵ تا ۹ ساله محسوب می‌شود.

Yamaha Pacifica PAC112J
آخرین گزینه پیشنهادی ما، یکی از محبوب‌ترین گیتارهای الکتریک مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار است که افراد بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. Yamaha Pacifica PAC112J با قیمت رقابتی، کیفیت ساخت عالی و ظاهر جذاب خود، انتخابی کم‌نظیر برای تازه‌کاران محسوب می‌شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها