به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۲۲:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۷۱۹۰۱

 محاکمه سه مقام امنیتی سوریه در فرانسه

 محاکمه سه مقام امنیتی سوریه در فرانسه
گروه بین الملل: نخستین جلسه محاکمه سه مقام اطلاعاتی حکومت سوریه در دادگاهی در پاریس به اتهام شکنجه و قتل یک پدر و پسر فرانسوی سوری‌تبار، در جریان اعتراضات بیش از ۱۰ سال پیش، به طور غیابی آغاز شد.
مازن دباغ پدر و پسرش پاتریک در سال ۲۰۱۳ در جریان سرکوب تظاهراتی در دمشق، پایتخت سوریه، دستگیر شدند. تحقیقات در مورد ناپدید شدن آنها دو سال بعد آغاز شد.
این دادگاه چهار روز ادامه خواهد داشت و گروه‌های مدافع حقوق بشر امیدوارند که این محاکمه بار دیگر توجه عمومی را به «جنایت‌های» حکومت سوریه در بیش از یک دهه گذشته معطوف کند.
حدود ۵۰ نفر در نزدیکی دادگاه کیفری پاریس تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از ناپدیدشدگان و کشته‌شدگان در سوریه سر دادند.
علی مملوک رئیس سابق سازمان امنیت ملی، جمیل حسن رئیس سابق سرویس اطلاعات نیروی هوایی، و عبدالسلام محمود رئیس سابق تحقیقات نیروی هوایی سه مقام حکومت بشار اسد هستند که در این دادگاه به‌طور غیابی محاکمه می‌شوند.
این مقامات سابق سوریه در صورت محکومیت در دادگاه جنایی پاریس ممکن است به حبس ابد محکوم شوند.
این سه نفر بلندپایه‌ترین مقامات سوری هستند که در یک دادگاه اروپایی به به خاطر مشارکت در «جنایات» در طول جنگ داخلی سوریه محاکمه می‌شوند.
اعتراضات مسالمت‌آمیز در سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. اما این اعتراضات در نهایت به یک جنگ داخلی خونین انجامید. جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته بر جای گذاشت و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرد.یک ناظر تحولات سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید «حداقل ۱۰۰ هزار نفر تنها تحت شکنجه ماموران بشار اسد جان باخته‌اند.»

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها