به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۸ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۴۸۷۹۳
اوباما شورشیان روس‌تبار را مسئول سقوط بوئینگ مالزی خواند

شورشيان مانع بازديد بازرسان از محل سقوط هواپیما شدند!

گروه بين‌الملل: باراک اوباما به طور تلويحي، روسیه را در موضوع سقوط هواپیمای مسافربری در شرق اوکراین مسئول دانست و گفت: جدایی‌طلبان مخالف دولت کی‌یف بدون پشتیبانی روسیه قادر به چنین کاری نبودند.
شورشيان مانع بازديد بازرسان از محل سقوط هواپیما شدند!
اوباما در سخنانی در واشنگتن گفت که موشک پرتاب شده به هواپیمای مسافربری مالزی، از منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار مسکو شلیک شده است. او از طرفین مناقشه در شرق اوکراین خواست با توجه به این "فاجعه جهانی" آتش‌بس فوری برقرار کنند. او هم‌چنین خواستار "تحقیق بین‌المللی" در این زمینه شد و گفت پیگیری‌ها نباید با هیچ مانعی روبرو شوند.
 
همچنین "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی گفت که جدایی طلبان اوکراین به تنهایی نمی توانسته‌اند هواپیمای مالزی را سرنگون کنند و به آنها در سرنگونی این هواپیما کمک شده است. وی افزود که این تراژدی تنها فوریت این موضوع را تاکید می کند که روسیه باید فورا گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها در اوکراین اتخاذ کند. نماینده آمریکا مدعی شد که احتمالا جدایی طلبان در شرق اوکراین هواپیمای مالزیایی را سرنگون کرده‌اند. سرنگونی این هواپیما نتیجه حمایت روسیه از جدایی طلبان در شرق اوکراین است. 

سامانتا پاور همچنین هشدار داد در صورتی که تنش‌ها از سوی روسیه افزایش یابد، جامعه بین‌الملل تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت. وی افزود: دولت روسیه با سلاح از جدایی طلبان اوکراینی حمایت می کند و در راستای صلح در این کشور گام بر نمی دارد. نماینده آمریکا افزود: دست داشتن روسیه در سرنگون شدن هواپیمای مالزیایی بعید نیست. جدایی طلبان اوکراینی سلاح‌های زیادی دارند و احتمالا تسلیحاتی که بتوان به کمک آن هواپیما را سرنگون کرد نیز در اختیار داشته باشند. 

شورشيان مانع بازديد بازرسان از محل سقوط هواپیما شدند!
در همين حال، توماس گرمینگر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا، می‌گوید که شبه‌نظامیان شرق اوکراین مانع از دسترسی کامل بازرسان این سازمان به محل سقوط هواپیمای مالزیایی شده‌اند و آنها نتوانسته‌اند تحقیقات مورد نظرشان را انجام دهند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۹ ژوئیه، نشستی اضطراری در نیویورک داشتند و خواهان انجام تحقیقات کامل، دقیق و مستقل بین‌المللی شدند. حدود ۳۰ نفر از بازرسان بین‌المللی با هلی‌کوپتر به محل سانحه هواپیمایی مالزی در شرق اوکراین رفتند اما به گفته مقام‌های اروپایی آنها نتوانستد ماموریت خودشان را انجام دهند. به گفته یکی از سخنگویان سازمان امنیت و همکاری اروپا، جدایی‌طلبان هوادار روسیه در حضور بازرسان تیر هوایی شلیک کردند!

تشخیص هویت قربانیان
طبق آخرین خبرها، سرنشینان هواپیما شامل ۱۸۹ هلندی، ۴۴ مالزیایی، ۲۷ استرالیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۱۰ بریتانیایی، ۴ بلژیکی، ۴ آلمانی، ۳ فیلیپینی، یک کانادایی و یک نیوزلندی بوده‌اند. هنوز ملیت همه سرنشینان روشن نشده است. نیروهای امدادی تا عصر جمعه، ۱۸۱ جنازه را پیدا کرده‌اند. وزارت کشوراوکراین می‌گوید که بقایای اجساد مسافران به خارکف منتقل شده‌اند. جنازه و وسایل مسافران برای تشخیص هویت به آزمایشگاهی در ۳۰۰ کیلومتری محل سقوط هواپیما فرستاده شده‌اند. جدایی‌طلبان اما می‌گویند که جنازه‌ها در حال تشخیص هویت در ماریوپول هستند.

حمله به هواپیما با موشک پیشرفته
پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، با اشاره به ساقط کردن چند هواپیمای نظامی اوکراینی، جدایی‌خواهان متمایل به روسیه را متهم به شلیک موشک به هواپیما کرده است. موشک زمین به هوای "بوک"، ساخت روسیه می‌تواند اهدافی را تا ارتفاع ۲۵ هزار متری زمین هدف قرار دهد.
پوتین نیز با توجه به فاجعه پیش آمده، طرفین درگیر در نزاع اوکراین را به توقف منازعه دعوت کرده و از آنها خواسته هر چه زودتر شروع به مذاکره با یکدیگر کنند. دولت اوکراین پیش از این به طور غیرمستقیم پوتین را مسئول سقوط هواپیما خوانده بود. 
از نظر کارشناسان آمریکایی، بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ایرمالزی تنها می‌توانسته از سوی یک سلاح فوق پیچیده مورد اصابت قرار گرفته باشد. وال استریت ژورنال روز جمعه نوشت، موشک‌های قابل حمل بر روی دوش افراد، توان این را ندارند که هواپیمایی در ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین را هدف گیرند.