به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۴۸۹۰۷

نیویورکی‌ها «سوگ سهراب» را می‌نوازند

گروه فرهنگ و هنر: یکی از آنسامبل‌های مطرح نیویورک آثاری از صهبا‌ امینی‌کیا را که مضمونی سیاسی یا اجتماعی دارند، اجرا خواهد کرد.
نیویورکی‌ها «سوگ سهراب» را می‌نوازند
این آهنگساز مقیم سانفرانسیسکو گفت:‌ قرار است به عنوان آهنگساز مدعو در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ به نیویورک سفر کنم و با هتل‌الفنت که یکی از آنسامبل‌های شناخته شده آنجا است، همکاری داشته باشم. امینی‌کیا ادامه داد:‌ این گروه تعدادی از کارهای اخیر بنده همچون شتابان، روزگاری تهران و سوگ سهراب را در سالن مشهور پوسان‌روژ که طلایه‌دار موسیقی معاصر آمریکا است، در نیویورک اجرا خواهند کرد. او درباره دلیل اجرای این آثار توسط آنسامبل نیویورکی توضیح داد:‌ این فصل کاری گروه هتل‌الفنت به آهنگسازانی تعلق دارد که در آثار موسیقایی‌شان مضامین اجتماعی و سیاسی نهفته و دلیل استفاده از قطعات بنده هم همین است.

خالق آلبوم مینیاتورها اضافه کرد: قطعه سوگ سهراب براساس تراژدی رستم و سهراب و بر مبنای صداهای از پیش ضبط شده از مراسم تاسوعا و عاشورا و موسیقی عزاداری شیعه شکل گرفته است. قطعه روزگاری تهران هم به تنش‌ها و ناآرامی‌های شهری و اجتماعی اشاره دارد که به تابستانی که در ایران گذراندم می‌پردازد. صهبا امینی‌کیا، آهنگساز ایرانی مقیم سان‌فرانسیسکو است.

او پس از حضور در کنسرواتوار کرساکف سن‌پترزبورگ روسیه نزد باریس تیشنکو، به آمریکا مهاجرت کرده و تحصیلات خود را در کنسرواتوار سان‌فرانسیسکو به پایان رسانده است. موسیقی امینی‌کیا از موسیقی معاصر روسیه، جاز و موسیقی شهری و محلی ایران منشا می‌گیرد. کوارتت شماره سه او به نام مرثیه‌ای برای بازماندگان توسط کوارتت زهی کرونوس کوارتت در سالن یربابونا سان‌فرانسیسکو برای اولین بار به اجرا درآمد.
مجموعه‌ای از آثار این هنرمند با عنوان مینیاتورها توسط نشر هرمس منتشر شده است.
مرجع : ايسنا