به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۵۰۰۲۵
مقاله وارده

مشكل اساسي لیگ برتر فوتبال ایران

گروه ورزشي: لیگ برتر فوتبال ایران 600 میلیارد تومان گردش مالی سالیانه دارد، ولی نسبت به این هزینه، بازیکن تولیدی بسیار پایینی داریم. باشگاه‌ها باید روی جوانان‌شان سرمایه‌گذاری کنند. به کارگیری جوانان در کیفیت فوتبال تأثیر خوبی خواهدداشت. چراکه انگیزه و تلاش نیروی جوان، باعث شکوفایی استعدادهای‌شان شده و در نهایت به رشد فوتبال کمک می‌کند.
مشكل اساسي لیگ برتر فوتبال ایران
حسین غدیری *
بیش از 5700 مربی با مدرک آ آسیا در ایران حضور دارند، که تنها 16 مربی که برخی از آن‌ها ‌استعداد چندانی ندارند، به عنوان مربی در تیم‌های مختلف لیگ برتر جابه‌جا می‌شوند. اغلب آن‌ها نه‌تنها نسبت به فصل قبل هیچ پیشرفتی ندارند، بلکه خود باعث نابودی میلیاردها تومان هستند؛ بدون هیچ بازدهی مثبت! طبق تحقیقات انجام‌شده، در فوتبال ایران 14 سال طول می‌کشد تا نسل بازیکنان عوض شود. ولی در جام جهانی برزیل مشاهده نمودید که بسیاری از فوتبالیست‌های تیم‌های بزرگ اروپا در تیم ملی کشور خود حضور نداشتند که از مهم‌ترین این فوتبالیست‌ها می‌توان به دیگو لوپز دروازه‌بان اول رئال‌مادرید، سمیر نصری ستاره‌ی فرانسویِ تیم قهرمان فصل قبل انگلستان یعنی منچسترسیتی، کارلوس توز بهترین بازیکن آرژانتینیِ تیم قهرمان فصل قبل ایتالیا یعنی یوونتوس، و هم‌چنین اشلی‌کول و غیره را نام برد. 

ولی فوتبال ایران این‌گونه نیست. به بازیکنان مستعد جوان و نوجوان بها داده نمی‌شود. و تمام این‌ها، سرچشمه از این آمار تلخ لیگ برتر فوتبال ایران دارد: تنها نیم درصد بازیکنان زیر 19 سال در هر فصل بازی می‌کنند و 50 درصد بازیکنانی که اصلاً بازی نمی‌کنند، فصل بعد نیز در تیم هستند. به همین دلیل در اروپا بازیکنان سنین 20 تا 23 سال در اوج فوتبال خود هستند، ولی در ایران بازیکنان در سنین 26 سال به بالا به اوج می‌رسند که این سن برای ستاره‌شدن بسیار دیر است. اگر یک باشگاه 20 میلیارد تومان بودجه‌ی سالیانه دارد، باید حداقل یک‌پنجم آن را صرف تیم‌های پایه کند. باشگاه‌های فوتبال ایران باید برنامه‌های‌شان را تغییر دهند.
*کارشناس فوتبال