به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۵۱۴۶۶

سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از نصف

گروه اقتصادی: مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سرانه سالانه مصرف شیر در ایران 70 کیلوگرم است که این سرانه بطور متوسط در دنیا 190 کیلوگرم است و این بدان معناست که در ایران کمتر از نصف استاندارد جهانی در سال شیر مصرف می شود.
سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از نصف
هدایت حسینی گفت: مصرف سرانه شیر در اروپا 275 و در آمریکا 253 کیلوگرم در سال است، یعنی سرانه مصرف کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر از استاندارد جهانی است. وی ادامه داد: شیر یکی از بهترین مواد غذایی است که جدای از ویژگی های تغذیه ای از لحاظ چربی، برخوردار از پروتئین، ویتامین ها، قندها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات بسیار سودمند است و از ابتدا تا انتهای زندگی در سبد غذایی افراد باید قرار گیرد.

حسینی گفت: میزان مطلوب مصرف شیر در ایران باید روزانه 350 گرم، معادل 125کیلوگرم در سال باشد که وزارت بهداشت برای رسیدن به آن، مصرف فراورده های لبنی را بطور جدی در دستور کار خود قرار داده است. وی با بیان اینکه یکهزار و 396 واحد تولید کننده فراورده های لبنی در ایران وجود دارد، افزود: تعدادی از این واحدها به دلایل مختلف فعال نیستند. حسینی با بیان اینکه بیش از 300 نوع فراورده لبنی متنوع در صنایع لبنی کشور تولید می شود، گفت: اکنون هشت هزار و 576 پروانه ساخت فراورده های لبنی از سوی وزارت بهداشت صادر شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ماست با 2500 مجوز، عمده ترین محصولی است که از سوی وزارت بهداشت پروانه ساخت و تولید آن صادر شده است. حسینی گفت: شیر، بستی، خامه، انواع پنیر و انواع دوغ از دیگر فراورده هایی هستند که بعد از ماست بیشترین مجوز را از سوی وزارت بهداشت دریافت کرده اند.
مرجع : ایرنا