به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۵۳۴۲۸

آرتروز قابل پیشگیری اما فاقد درمان قطعی

گروه سلامت: عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: آرتروز با رعایت اصول بهداشتی قابل پیشگیری است اما در صورت ابتلا درمان قطعی ندارد.
آرتروز قابل پیشگیری اما فاقد درمان قطعی
دکتر رضا گنجی گفت: این بیماری یکی از بیماری‌های شایع قرن اخیر و با تغییرات تخریبی (دژنراتیو) مفاصل همراه است و هزینه سنگینی را بر سیستم‌های بهداشی درمانی و مردم وارد می‌کند. وی ادامه داد: آرتروز یا DYD دارای دو نوع اولیه و ثانویه است که نوع ثانویه آن به طور معمول به دنبال بیماری‌های دیگر نظیر شکستگی و روماتیسم مفصلی به وجود می‌آید. گنجی با بیان این که نوع ثانویه این بیماری در سنین پایین خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: نوع اولیه آتروز که بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود، در زنان شایع‌تر است و بیشتر مفاصلی را درگیر می‌کند که کار بیشتری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در اندام فوقانی، مفاصل انگشت شصت و در اندام تحتانی مفصل زانو از شایع‌ترین مفاصل درگیر است. گنجی ژنتیک را از عوامل موثر در بروز آرتروز دانست و اظهار کرد: شایع‌ترین تظاهر این بیماری درد است که به دلیل از بین رفتن غضروفی است که سطح مفاصل را پوشانده و در حالت طبیعی این غضروف نرم و صیقلی است و با از بین رفتن این لایه احساس ناتوانی در فرد ایجاد می‌شود.

وی توضیح داد: التهاب در نواحی مفاصل موجب می‌شود بافت‌های مفصل متورم شده و هم چنین به دلیل افزایش فشار تغییر شکل استخوانی در مفصل ایجاد می‌شود و در واقع استخوان شکل واقعی و طبیعی خود را از دست می‌دهد. گنجی خاطرنشان کرد: علاوه بر معاینه بالینی، استفاده از تصویربرداری از روش‌های تشخیصی است و بر این اساس شدت بیماری فرد درجه‌بندی خواهد شد.

وی تغییر دادن شیوه زندگی را مهم‌ترین اصل در درمان معرفی کرد و گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید از شرایطی استفاده کنند که کمترین آسیب را به مفاصل وارد می‌کند، به طور مثال فرد باید از صندلی، میز و توالت مناسب و مکان‌هایی با پله کم استفاده و وزن خود را تعدیل کند. وی تصریح کرد: مسکن‌ها از جمله داروهایی هستند که با تجویز و مشورت پزشک برای این بیماری توصیه می‌شود زیرا التهاب و دردمفاصل با این نوع داروها کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که DYD درمان قطعی ندارد و اقدامات درمانی تنها کمک‌کننده است، اظهار کرد: عمل‌های جراحی مختلفی برای مبتلایان به این بیماری وجود دارد که باز هم به عنوان درمان قطعی محسوب نمی‌شود. وی تعویض مفصل را آخرین قدم و بهترین نوع درمان برای DYD پیشرفته معرفی و اظهار کرد: تعویض مفصل یکی از 10 نوآوری بزرگ در حیطه درمان در قرن اخیر است.
مرجع : ایسنا