به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۱:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۵۳۹۰۱
بهدليل نپذيرفتن تصمیمات دولت واحد فلسطین

عباس، حماس را به قطع همکاری تهدید کرد

گروه بين الملل: محمود عباس، سازمان حماس را به خاطر اهمیت ندادن به تصمیم‌گیری‌های دولت واحد فلسطین به پایان همکاری تهدید کرد.
عباس، حماس را به قطع همکاری تهدید کرد
به گزارش خبرگزاري فلسطيني وفا، رييس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرده در صورتی که سازمان حماس حاضر نباشد تصمیم‌گیری‌های دولت واحد فلسطین را بپذیرد، همکاری با این سازمان قطع خواهد شد. عباس، در سفر سه روزه‌اش به مصر اعلام کرد که در نوار غزه دولتی در سایه تصمیم‌گیری می‌کند و تصمیم‌گیری‌های این دولت با تصمیم‌های دولت واحد فلسطین همخوانی ندارد.

عباس به این نکته اشاره کرد که مدت‌هاست تصمیم‌گیری‌های دولت واحد فلسطین در نوار غزه اجرایی نمی‌‌شوند، زیرا در آنجا ۲۷ معاون وزارت‌خانه‌های مختلف وجود دارند که قدرت را در دست دارند. خبرگزاری مصري "مصری الیوم" نیز گزارش مشابهی در این باره منتشر کرده و نوشته که محمود عباس هیئتی را برای برقراری همکاری بیشتر در امور به نوار غزه اعزام کرده است.

حماس از سال ۲۰۰۷ میلادی قدرت را در نوار غزه در دست دارد و سازمان فتح به رهبری محمود عباس نیز در کرانه غربی رود اردن حکومت می‌کند. از همان زمان این دوسازمان جدا از هم رهبری فلسطینیان را در نوار غزه و کرانه غربی رود اردن در دست دارند. در اواخر ماه آوریل سال ۲۰۱۴ این دو سازمان حاضر شدند دولتی واحد با استفاده از افراد متخصص بوجود آورند و با یکدیگر همکاری کنند. دولت واحد فلسطین قرار است طی شش ماه شرایط را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان فلسطینیان آماده کند.

پرداخت دستمزدها به کارکنان حماس، مانع همکاری دو طرف است

نخست وزیر دولت وحدت ملی فلسطینی ها مي‌گوید اهداء کنندگان بین المللی کمک های مالی تهدید کرده اند که این دولت حق ندارد دستمزد کارکنان نهادهای وابسته به حماس، پلیس و نیروهای امنیتی آن را در غزه بپردازد. رامی حمدالله به خبرگزاری فرانسه گفته است که مشکل پرداخت حقوق ها در غزه به مانع عمده ای برای همکاری دو جناح تبدیل شده است.

بنابر گزارش ها، حماس از پیش از موافقت با تشکیل دولت وحدت ملی، برای ماه ها قادر به پرداخت دستمزدهای کارکنانش در غزه نبوده و از پس از توافق، خواستار قبول مسئولیت پرداخت این حقوق ها توسط دولت وحدت ملی است اما حماس در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد. در همين حال، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت که وزارت امور خارجه اسرائیل خواستار استقرار نیروهای سازمان ملل متحد در نوار غزه شده است. طبق گزارش این روزنامه، این پیشنهاد به ایده‌ای باز می‌گردد که از طرف آلمان، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی مطرح شده است. هاآرتص در ادامه در این باره نوشته است که قرار است وظیفه سربازان سازمان ملل در نوار غزه نظارت بر بازسازی این منطقه و همچنین جلوگیری از نظامی‌گری حماس باشد.
مرجع : دويچه وله