به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۴:۱۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۵۴۱۳۴
در دولت قبل به دانشگاه‌ها نگاه امنیتی می‌شد

با برکناری اساتید مشکلات حل نخواهد شد

گروه سياسي: رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه تحول‌خواهی و اسلامی‌شدن علوم‌انسانی با تقابل و حرکات واکنشی جواب نخواهد گرفت، گفت: با حذف رشته‌ها و برکناری اساتید مشکلات حل نخواهد شد بلکه تحول‌خواهی یک حرکت مستمر است که باید به دنبال رشته‌های جایگزین و ایجاد نظریه‌ها و ایده‌های بومی متناسب با رشته‌های اسلامی باشیم.
با برکناری اساتید مشکلات حل نخواهد شد
دکتر صادق آیینه‌وند با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه این پژوهشگاه حرکت به سمت تحقیقات کاربردی و قطب شدن در حوزه‌های مختلف است، گفت: با توجه به پتانسیل‌های عظیم این پژوهشگاه و حضور محققان برتر جهانی به دنبال قطب شدن در رشته‌های علوم اجتماعی، تاریخ و روانشناسی هستیم.

آیینه‌وند با بیان اینکه این پژوهشگاه ثروتمندترین پژوهشگاه کشور است، گفت: این پژوهشگاه دارای 120 ملک و سند رسمی در سراسر کشور است که متاسفانه فقط چهار تا پنج ملک در اختیار این پژوهشگاه قرار دارد. طبق مصوبه شورای انقلاب تمام اموال بنیاد فرح پهلوی به این پژوهشگاه اختصاص یافت که در همان زمان نیز در هیات وزیران این مصوبه تصویب شد اما در طول این سال‌ها این املاک در اختیار ارگان‌های دیگر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در تحول‌خواهی و اسلامی شدن علوم انسانی نباید به دنبال تقابل و حرکات واکنشی باشیم، اظهار کرد: تحول‌خواهی یک حرکت مستمر است و تقابل در حوزه علم جواب نمی‌دهد. ما باید به دنبال پر کردن خلاءها و ایجاد نظریه‌های جدید باشیم و با ایجاد دروس جایگزین و اساتید خبره، در این زمینه تحولات را به وجود بیاوریم. البته در طول این سال‌ها در بحث اسلامی شدن علوم انسانی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این سوال که وضعیت کلی علوم انسانی را چگونه توصیف می‌کنید، گفت: اگر بخواهیم مستند صحبت کنیم، وضعیت علوم انسانی هم خوب است و هم بد. در وضعیت خوبی هستیم چر اکه دو هزار محقق برجسته علوم انسانی مشغول به نقد متون علمی و اسلامی‌سازی و بومی‌سازی این علوم براساس ریشه‌ها و نیازهای علمی هستند. در تحول‌خواهی و اسلامی شدن علوم انسانی به نقاط خوبی رسیده‌ایم.

 وی گفت: در دولت قبل به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نگاه امنیتی می‌شد که اکنون این نگاه وجود ندارد. البته برای جبران این مشکلات در وزارت علوم کارهایی در حال انجام است اما ما در پژوهشگاه، استادی را بیرون نکرده‌ایم و اگر بوده قطعا به پژوهشگاه بازگشته است.
مرجع : ايسنا