به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۶:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۵۷۱۲۴

يك رئیس‌جمهور، داوطلبانه خود را تسلیم دادگاه جنایی بین‌الملل لاهه کرد

گروه بين الملل: "اوهورو کنیاتا" رئیس‌جمهور کنیا اعلام كرد داوطلبانه به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دادگاه بین المللی لاهه حاضر می‌شود.
کنیاتا با باراک و میشل اوباما هفته گذشته در کاخ سفید
کنیاتا با باراک و میشل اوباما هفته گذشته در کاخ سفید
"اوهورو کنیاتا" متهم است که در دوران رقابت های انتخاباتی سال 2007 این کشور مرتکب خشونت های سازمان یافته، قتل عام، تجاوز و بیخانمان کردن صدها هزار نفر از مردم شده است. در این انتخابات بیش از 1000 تن کشته و بیش از 600 هزار تن بی‌خانمان شدند. رسانه های کنیا در یک سال اخیر به تمام جوانب اتهامات کنیاتا پرداخته اند. براساس رسانه های این کشور، وقتی رئیس جمهوری بطور مثال از حکم جلب دادگاه بین المللی لاهه پیروی می کند، نشانه آن است که این کشور خود را متعهد به تمام قوانین بین المللی می داند. سرمایه گزاران رژیم هایی را دوست دارند که قابل اعتماد باشند. بسیاری در کنیا بر این باورند که وقتی کنیایتا در دادگاه بین المللی حاضر می شود، این دادگاه تحت فشار قرار می گیرد تا شواهد محکمی علیه او ارائه کند.

روزنامه The East African نوشت خطر دچار شدن به سرنوشت عمر البشیر رئیس جمهوری متهم سودان، انگیزه اصلی کنیاتا به حضور در دادگاه بین المللی جنایی بوده است. این دادگاه حکم جلب عمر البشیر رئیس جمهور سودان را به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه مردم دارفور چند سال پیش صادر کرد اما وی از حضور در دادگاه خود داری کرده است. این حکم دادگاه سبب شده که محدوده سفر رئیس جمهور سودان بسیار محدود شود، چون کشورهای جهان موظفند که هر کسی را که توسط دادگاه بین المللی جلب می شود، در محدوده کشورهای خود دستگیر کرده و به این دادگاه تحویل دهند.

عمر البشیر عملا توسط کشورهای بسیاری "عنصری نا مطلوب" اعلام شده است، اما کنیاتا با همسرش هفته پیش مهمان باراک اوباما در کاخ سفید بودند. به نوشته این روزنامه، کنیاتا میل دارد اختلافی بین وی و عمر البشیر باشد و خود را به قوانین، اصول و استانداردهای شناخته شده بین المللی متعهد می داند. به نوشته همین روزنامه، خودداری کنیاتا در پیروی از حکم دادگاه، اعتبار او را در افکار عمومی غرب از بین خواهد برد و حق را به جانب دادگاه خواهد کرد.

روز چهارشنبه وقتی که کنیاتا در دادگاه بین المللی لاهه حاضر می شود، او اولین رهبر عالی یک کشور است که داوطلبانه در این دادگاه حاضر می شود. کنیاتا در دادگاه تنها نخواهد بود، علاوه بر 127 نماینده مجلس کنیا از حزب او، 11 رئیس جمهوری آفریقایی نیز در جایگاه تماشاچیان دادگاه قرار خواهند گرفت. بارزترین این روسای جمهوری، جیکب زیما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی است که خانواده کنیاتا سرمایه گذاری هنگفتی درکشور او دارد. کنیاتا روز دوشنبه در مجلس ملی کشور حاضر شد و تصمیم خود را مبنی به تسلیم شدن به دادگاه بین المللی جنایی به آنها اعلام کرد. پس از آن به یک کلیسا رفت، پس از عبادت پیامی برای مردم کشورش فرستاد که نگران نباشند، همه چیز به خیر خواهد گذشت!