به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۵۷۸۰۴

شماره امروز روزنامه شرق در یک نگاه

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز چهارشنبه تیترهای سه گره هسته‌ای در وین و کابوس شنگال دیده می‌شود.
شماره امروز روزنامه شرق در یک نگاه
این روزنامه تیتر یک را به عنوان سه گره هسته‌ای در وین اختصاص داد و نوشت: محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه با بیان اینکه آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد جزییات است، این موارد را نکاتی مانند حجم غنی سازی و نحوه و زمانبندی رفع تحریم‌ها توصیف کرد؛ مواردی که آنها را بسیار بااهمیت و حیاتی خواند. ظریف همچنین ادامه داد: امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین المللی است و همینطور واقعیات برنامه هسته‌ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است.

روزنامه شرق به عنوان کابوس شنگال اشاره کرد و نوشت: همه گزارش‌ها دروغ می‌گویند؛ حتی همین گزارش که پیش روست و قرار است دست مخاطب را بگیرد و ببرد به یکی از ساکت‌ترین نقاط غمگین دنیا. ببرد به عیادت مردها و زنان و کودکانی که صدهاکیلومتر پای پیاده راه رفته‌اند تا جانشان را نجات دهند و حالا در کمپ آوارگان شنگالی، چشم به راه شنیدن خبر آزادی شهرشان هستند. کاش می‌شد، دنیا در فاصله شنگال تا کوبانی، برای لحظه‌ای به یک دوربین بزرگ تصویر برداری بدل شود و زجر مردم خاورمیانه را برای نسل‌های بعد به تصویر بکشد اما این آرزو محال است، لاجرم از تمام آن سلسله دردها و اشک‌ها و لبخندها، آنچه پیش روست، را طوری بخوانید که انگار بادی بیابانگرد در گوش‌هایتان می‌پیچد، بوی غذا و زباله با هم ترکیب شده‌اند و مگس‌های سمج عراقی، لحظه‌ای از روی صورتتان کنار نمی‌روند.

این روزنامه در تیتری به موضوع وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه نگاران شکایت نکرده است، پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات در نشستی خبری به مناسبت سی ویکمین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات درباره دلایل پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه نگاران با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته تا آن را پس بگیرد گفت: ما در پرونده‌ها با نگاه حرفه‌ای بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم تا مشخص شود آنچه عنوان شده صحت دارد یا نه. حال اگر در پرونده‌ای اتهامی باشد که صحت آن برای ما احراز نشود، وظیفه شرعی خود می‌دانیم که آن را به دستگاه قضایی اطلاع دهیم.

رای نمادین مجلس عوام بریتانیا به شناسایی دولت فلسطین تیتر دیگر روزنامه شرق است. مجلس عوام بریتانیا رای به شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور داده است. هر چند، این رای نمادین است و در دیپلماسی لندن تاثیری نخواهد گذاشت. دوشنبه شب، طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین که از سوی حزب کارگر بریتانیا و به منظور کمک در راستای تحقق راه حل دو دولت پیشنهاد شده بود، با رای قاطع 274 نماینده مجلس در برابر تنها 12رای مخالف به تصویب رسید.

این روزنامه در تیتری عنوان بغداد در خطر را برجسته کرد و نوشت: برخی گزارش‌ها از نزدیک شدن نیروهای داعش به شهر بغداد خبر می‌دهد. به گفته منابع امنیتی، درگیری‌ها با نیروهای داعش به نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد رسیده است. منابع امنیتی و پارلمانی عراق نیز اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی و داوطلبان شیعه ماموریت مستقر شدن در اطراف بغداد جهت آمادگی برای مقابله با حملات احتمالی داعش را برعهده دارند. همچنین منابع آمریکایی اعلام کردند اگر مداخله بالگردهای آپاچی برای مقابله با حمله گروه داعش که در 20کیلومتری فرودگاه بین المللی بغداد حضور داشتند، نبود این فرودگاه در آستانه سقوط به دست داعش بود.