به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۵۹۸۸۰

عربستان قیمت فروش نفت را مجددا کم کرد

گروه اقتصادی: بهای نفت برنت در بازارهای جهانی به مرز 84 دلار سقوط کرد که چهارمین کاهش پی در پی بهای نفت پس از کاهش قیمت نفت عربستان برای آمریکاست.
عربستان قیمت فروش نفت را مجددا کم کرد
به گزارش رویترز، این کاهش قیمت از سوی عربستان باعث سقوط بهای نفت در روز دوشنبه شد زیرا تاکیدی بر تلاش عربستان برای حفظ سهم بازار خود در برزگترین کشور مصرف کننده نفت جهان است. این در حالی است که عربستان قیمت فروش نفت خود را برای آسیا و اروپا بالا برده است. نبود علائمی مبنی بر اینکه سازمان اوپک تولید خود را در بازار اشباع شده کنونی کاهش خواهد داد، همچنان باعث فشار روی قیمت‌هاست. اشباع بازار به همراه نبود تقاضا باعث شده نفت برنت از زمان اوج قیمت‌ها در ماه ژوئن بیش از 27 درصد ارزش خود را از دست بدهد.

قیمت نفت برنت با 37 سنت کاهش به 84 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت روز دوشنبه نیز یک دلار و هشت سنت در هر بشکه کاهش یافته بود که بیشترین کاهش روزانه طی دو هفته گذشته بود. نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 41 سنت کاهش به 78 دلار و 37 سنت در هر بشکه سقوط کرد. نفت آمریکا نیز چهارمین کاهش پی در پی خود را پس از سقوط به 78 دلار و هشت سنت(پایین ترین سطح از سال 2012) تجربه کرد.

کن هاسه‌گاوا تحلیل‌گر نفتی در ژاپن گفت: عرضه زیادی در بازار وجود دارد و تولید همچنان در آمریکا بالاست در حالی که تقاضا آنقدر زیاد نیست. اگر آنها (آمریکا) نتوانند صادرات انجام دهند، افزایش قیمت‌ها محدود خواهد بود. نفت سبک آمریکا ممکن است به قیمت 77 دلار و 28 سنت که در سال 2012 رخ داد، سقوط کند و برنت نیز بر همین اساس کاهش قیمت بیشتری خواهد داشت.

در آمریکا لابی‌ها برای لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خام این کشور رو به افزایش است و اگر این اتفاق رخ بدهد، اشباع عرضه در حوزه اقیانوس اطلس کاهش خواهد یافت. وی گفت: بی تفاوتی اوپک در بحبوحه کاهش قیمت نفت به معنی این است که قیمت‌ها باید به سطح مشخصی برسد. وی افزود: ‌اوپک در خصوص کاهش تولید سکوت کرده است. اگر آنها همچنان به این رویکرد ادامه دهند، قیمت‌ها به شکل مشخصی افزایش نخواهد یافت. نشست وزرای اوپک 27 نوامبر در وین برای مذاکره درباره سقف تولید این سازمان در سال آینده برگزار می شود. ونزوئلا و اکوادور در حال تلاش برای بالا بردن قیمت‌ها هستند، اما دبیرکل اوپک به طور ضمنی گفته است تولید این سازمان در سال آینده تغییر چندانی نخواهد داشت.
مرجع : ایسنا