به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۶۱۷۴۸
معاینه فنی به یک فاجعه تبدیل شده است

وانت‌پیکان نخرید؛ديگر شماره‌گذاري‌نمي‌شود

گروه جامعه: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: امسال آخرین سال تولید وانت پیکان است و برای سال ۹۴ هیچ خوردو وانت پیکانی شماره گذاری نخواهد شد.
وانت‌پیکان نخرید؛ديگر شماره‌گذاري‌نمي‌شود
سردار سرتیپ اسکندر مومنی در نشست خبری افزود: یکی از مشکلات در شماره گذاری و پایان مهلت ها این است که خودروسازان اقدام به پیش فروش می کنند و اگر قانون بخواهد جلوی شماره گذاری را بگیرد به علت پیش فروش کردن و همچنین پیش خرید مردم مشکلاتی ایجاد می شود.
وی از مردم خواست این نوع خودرو را پیش خرید نکنند زیرا برای سال 94 وانت پیکان شماره گذاری نخواهد شد و از چرخه تولید خارج خواهد شد. سردار مومنی در خصوص آمار شماره گذاری 8 ماه نخست امسال گفت: در این مدت 756 هزار خودرو شماره گذاری شده که در مقایسه با سال گذشته 59 و 8 دهم درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای وارداتی 54 هزار دستگاه بوده است، گفت: شماره گذاری خودروهای وارداتی در مقایسه با سال گذشته 58 درصد افزایش یافته است. سردار مومنی افزود: در این مدت 393 هزار دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده که در مقایسه با سال گذشته 82 درصد افزایش داشته است. وی گفت: شماره گذاری خودرو و موتور سیکلت در هشت ماه امسال بیش از 50 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

مومنی در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر از طریق این سامانه مشاهده جرایم ، وضع راهها و انسداد راهها امکان پذیر است، افزود: در خصوص پرداخت جرایم با دو سه بانک در حال رایزنی هستیم تا شهروندان بتوانند علاوه بر بانک ملی از دیگر بانکها برای پرداخت جرایم استفاده کنند. وی در خصوص آمار تصادف اتوبوس ها گفت: متاسفانه آمار تصادف اتوبوس ها زیاد است طوریکه امسال شاهد واژگونی 37 دستگاه اتوبوس بوده ایم و در این واژگونی ها 218 نفر کشته و مجروح شده اند.

سردار مومنی افزود: باید بر نحوه تردد اتوبوس ها نظارت لازم صورت گیرد و باید مدیران فنی قبل از حرکت اتوبوسها از پایانه ها تمامی موارد اتوبوس را کنترل کنند. اگر پلیس در تصادفات و یا هنگام بازدید عیبی را مشاهده کند علاوه بر راننده مدیر فنی نیز به دادگاه معرفی خواهند شد. اگر تصادفی واقع شود و راننده مقصر باشد دفترچه رانندگی راننده اخذ و باطل خواهد شد.

وی گفت : از نیمه دوم آذر طرح زمستانی در جاده ها آغاز خواهد شد که داشتن تجهیزات ایمنی ، رعایت فاصله طولی و داشتن سرعت مطمئنه به جای سرعت مجاز از مسائلی است که باید رانندگان رعایت کنند. مومنی در خصوص خودروهای پراید و وانت نیسان گفت : این خودروها هیچ استانداردی ندارد اما فعلا وانت پیکان از سال آینده شماره گذاری آن متوقف خواهد شد و اگر خودروهای پراید و وانت نیسان به همین وضع تولید شوند باید از چرخه تولید خارج شوند.

کاهش 6.6 درصدی تلفات تصادف در 7 ماه امسال

مومنی افزود : پارسال در این مدت شاهد کشته شدن 11 هزار و 642 نفر در تصادفات جاده ای و شهری بودیم که امسال این آمار به 10 هزار و 870 نفر رسیده است یعنی 772 نفر کمتر کشته شده اند. وی با اشاره به اینکه در تلاشیم این آمار را در کشور به حداقل برسانیم، گفت: تصادفات در دنیا در حال افزایش است اما خوشبختانه در کشور ما آهنگ کاهشی دارد و از این نظر در رتبه نخست جهان قرار داریم. سردار مومنی افزود: در سال 84 تعداد کشته ها 28 هزار نفر بود که هم اکنون این آمار به زیر 18 هزار کشته رسیده که 40 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: بیشترین کاهش کشته ها در استان های مرکزی، آذربایجان شرقی و قم و بیشترین افزایش کشته ها در استان های سیستان و بلوچستان، همدان وکرمان است. در نشست ماه جاری سازمان ملل در آمار تصادفات، تلفن همراه جایگزین استفاده از مواد مخدر و الکل شده طوریکه تعداد کشته ها در جهان در تصادفات به یک میلیون و 300 هزار نفر و تعداد مجروحان به 50 میلیون نفر افزایش یافته است. وی گفت: بیشترین عامل تصادف، ارسال و دریافت پیامک و پایین آمدن تمرکز رانندگان شناخته شده است. رئیس پلیس راهور افزود: با این روند در این نشست پیش بینی شد که در سال 2030 تعداد کشته ها از یک میلیون و 300 هزار نفر به 2 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یابد. در این نشست پیشنهاد شده است خودرویی هوشمند طراحی و تولید شود که خطای راننده را اعلام کند.

معاینه فنی به یک فاجعه تبدیل شده است

مومنی افزود: به هیچ عنوان اطمینان نمی توانیم بکنیم معاینه ای که در دست راننده است یک معاینه فنی واقعی باشد. وی گفت: ما از دولت و مجلس می خواهیم که این موضوع ساماندهی و به سرعت حل شود و نظارت یکپارچه بر این مراکز وجود داشته باشد. مشکل ساختاری وجود دارد و در این زمینه ساختار واحدی وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص کاهش تخلفات رانندگی به ویژه در محل هایی که سیستم هوشمند نصب شده است، گفت: هر جایی که سیستم هوشمند نصب شده تخلفات تا 90 درصد کاهش یافته است. سردار مومنی افزود: در استان اصفهان با نصب سیستم هوشمند از تعداد 15 میلیون خودرویی که در حال تردد بود 27 هزار تخلف ثبت شد و تخلفات از 9 درصد به یک درصد رسید و قطعا نصب سیستم هوشمند موجب کاهش تخلفات می شود.