به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۶۴۴۵۶
شرق در یک نگاه

اگر متحجرین دست مردم را نبندند...

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز شنبه در صفحه نخست تیترهای 40 درصد اقتصاد ایران از مالیات معاف است و اگر متحجرین دست وپای مردم را نبندند، بال پرواز باز است را بررسی کرد.
اگر متحجرین دست مردم را نبندند...
این روزنامه تیتر یک را به موضوع ٤٠درصد اقتصاد ایران از مالیات معاف است اختصاص داد و نوشت: ٤٠درصد از اقتصاد ایران معاف از مالیات است؛ این جمله که بر تارک صحبت‌های رییس سازمان امور مالیاتی می‌درخشد سبب شده تا دولت و مجلس به فکر لغو برخی معافیت‌ها بیفتند. در همین راستا نیز لغو معافیت برخی دستگاه‌ها در مجلس تصویب شد و اکنون پرداخت مالیات صندوق توسعه ملی در دست بررسی است. این مساله در ایران به طور محسوسی کمرنگ بوده و به ادعای بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان، بخش بزرگی از اقتصاد کشور یا از پرداخت مالیات معاف هستند یا به هر طریقی از پرداخت آن فرار می‌کنند. علی عسکری بر این نکته تاکید کرد که هیچ یک از بنیادها معافیت ندارند و در حال حاضر مالیات می پردازند. تامین هزینه‌های دولت از طریق دریافت مالیات از فعالان اقتصادی، یکی از شیوه‌های معمولی است که در اقتصاد جهان بسیار کاربرد دارد.

روزنامه شرق به عنوان اگر متحجرین دست وپای مردم را نبندند، بال پرواز باز است اشاره کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای منتشرنشده با صداوسیما در سال٨٧ به سوالات مهمی پیرامون حقوق شهروندی در نظام جمهوری اسلامی پاسخ داده است. او در پاسخ به این سوال که آیا هیچ وقت احساس کرده است که دین دست وپای او را بسته، گفته: فکر می‌کنم در قلمرو دین حضور ابتکاری خود انسان و فهم، تفکر، تعقل و دستاوردهای خود انسان خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم به صورت سربسته و غیرقابل انعطاف در اختیار ماست. به علاوه همان جا اجتهاد و مصلحت را مکمل دین خاتم قرار دادند. به صورت اجتماعی الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم با حکم الهی تصمیماتی می‌گیریم که شاید دینی نباشد، پس فضای دینی خیلی باز است. اگر متحجرین دست و پای مردم را نبندند، بال پرواز باز است و به خیلی جاها می‌تواند برسد.

این روزنامه در خبری با برجسته کردن عنوان خدا کسانی که جانشین امام در دفاع مقدس را هدف قرار می‌دهند، هدایت کند، نوشت: سید حسن خمینی که در مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت الله جمی، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در حسینیه ثارالله آبادان حضور یافته بود، به تحلیل دفاع مقدس پرداخت و گفت: خداوند کسانی که دانسته یا ندانسته بزرگان دفاع مقدس، فرماندهان و جانشین امام در دفاع مقدس را مورد هدف قرار می‌دهند هدایت کند.

حزب واحد اصلاح طلبی ممکن نیست تیتر دیگر روزنامه شرق است. عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات گفت: من اعتقاد به حزب واحد ندارم. فکر می‌کنم در شرایط فعلی شکل گیری حزب واحد امکان پذیر هم نیست. جامعه ما اینقدر متکثر شده است که نمی‌توان آن را در یک حزب واحد جا داد. فضاهای فکری و گفتمان‌ها آنقدر متعدد و متکثر است که امکان تشکل یابی آن در یک حزب واحد وجود ندارد.

این روزنامه در خبری دیگر با انعکاس عنوان تلاش برای رفع حصر باید پنهانی باشد، نوشت: حجت الاسلام تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مراکز قانونی در نظام را متولی حصر دانسته و گفت: تلاش‌هایی که افرادی امثال آقای مطهری انجام می‌دهند به پیچیده شدن موضوع می‌انجامد و به حل موضوع کمک نمی‌کند بلکه اگر قرار باشد تلاشی در این موضوع صورت بگیرد باید پنهان بوده و مطابق با عقل و تجربه گذشته باشد و با جنجال و فضا سازی و مظلوم نمایی که رفتارهای غیرعقلانی است راه به جایی نمی‌رسد. او افزود: ما نمی‌خواهیم با برخوردهای غیرعقلانی و تعصب های جاهلانه با این موضوع برخورد کنیم، ما با این موضوع با عقلانیت و منطق برخورد می‌کنیم و همچنان که حصر امروز این افراد مطابق با عقل سیاسی و منطق اجتماعی است، البته در این رابطه عده‌ای نباید خودشان را دلسوزتر از نظام و رهبری نشان دهند.