به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۶۵۲۹۹

خبری از تغییر وضعیت پرستاران نیست

گروه جامعه: در حالی رئیس نظام پرستاری از پرداخت مطالبات و افزایش حقوق پرستاران تا ۲۵آذر خبر داده بود اما هنوز به گفته نماینده پرستاران هیچ تغییری در وضعیت پرستاران صورت نگرفته و حتی نهاد ریاست جمهوری باب مذاکره با کمیته ۶ نفره را باز نکرده است.
خبری از تغییر وضعیت پرستاران نیست
معاون پرستاری وزیر بهداشت و رئیس نظام پرستاری کشور در حاشیه برگزاری یادواره شهدای پرستار گفت: مشکل پرستاران تنها مشکلات مالی نیست بلکه شخصیت آن‌ها بالاتر از پول است و قرار بود درصدی به حقوق این قشر آسیب‌پذیر جامعه افزوده شود که در دو هفته آینده محقق می‌شود. محمد میرزابیگی با بیان اینکه پرستاران در طرح نظام سلامت متحمل زحمات طاقت‌فرسایی شده‌اند که لازم است در قبال این سختی‌ها به آنان توجه ویژه شود افزود: تعداد پرستاران کشور پاسخگوی جمعیت بیماران و تخت‌های بیمارستانی نیست و کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را می‌طلبد بنابراین باید سطح رفاه و شخصیت معنوی پرستاران نیزمورد توجه ویژه قرار بگیرد که این امر در برنامه وجود دارد.

در حالی این اظهارات از سوی معاون پرستاری وزیر بهداشت مطرح شد که محمدشریفی مقدم نماینده پرستاران معترض گفت: متاسفانه با وجود اینکه 20 روز از تشکیل کمیته شش نفره و تجمع پرستاران در برابر ساختمان ریاست جمهوری می‌گذرد و به صورت روزانه نیز از سوی یکی از اعضا درخواست نظام‌پرستاری به صورت حضوری و تلفنی پیگیری می‌شود اما هنوز حتی باب مذاکره باز نشده است و ریاست جمهوری پاسخ نمی‌دهد که شرایط ما چه هست و چه مطالبات و خواسته‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی مناسب نیست و بی توجهی به مسائل و مشکلات پرستاران مسائل را در آینده پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد کرد، افزود: تا 10 روز آینده فرصت یک ماهه‌ای که به دولت اعلام کرده بودیم به سر خواهد رسید و پس از پایان مهلت اعلامی کمیته مرکزی 6 نفره در تهران با کمیته‌های استانی جلسه‌ای برگزار خواهد کرد و تصمیمات نهایی را با مشورت نمایندگان کمیته پیگیری اتخاذ خواهیم کرد.

نماینده پرستاران با انتقاد از نظرات نهاد ریاست جمهوری مبنی بر اینکه پرستاران معترض چرا در مرحله اول تجمع را انتخاب کرده و آخرین راه را به عنوان اولین روش برای اعلام اعتراض در پیش گرفته اند، گفت: پرستاران تاکنون تمام شکل‌های اعلام نارضایتی و اعتراض خود را انجام داده‌اند و به عنوان آخرین راه، تجمع در برابر نهاد ریاست جمهوری را انجام دادند و زمانی که ما از طریق وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس و نظام پرستاری به هیچ راه حل و نتیجه‌ای نرسیدیم در برابر نهاد ریاست جمهوری تجمع کردیم.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه عدم پاسخگویی دولت به مسائل و مشکلات پرستاران قطعا موضوع را پیچیده خواهد کرد افزود: کار ما از وزارت بهداشت گذشته و زمانی که این وزارتخانه مشکلات پرستاری را نتوانست حل کند ما از ریاست جمهوری طلب کمک کردیم که البته ریاست جمهوری نیز تاکنون اقدام خاصی در خصوص مطالبات پرستاران صورت نداده است.

وی به انتشار بیانیه از سوی نظام پرستاری برای افزایش تعرفه‌های پزشکی اشاره و بیان کرد: نگاه جامعه پرستاری این است که باید جامعه پرستاری حسن نیتش را نشان دهد و سیاست‌های دولت وارد فاز پزشک سالاری نشود، در طرح تحول سلامت نیز کارانه پزشکان 2.5 برابر شده است. به عنوان نمونه کارانه 40 میلیونی یک پزشک به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌ است در حالی که کارانه پرستاران نیز افزوده می‌شود اما مبلغ میانگین 200 هزار تومان کارانه پرستاران به 500 هزار تومان افزایش می‌یابد و این اختلاف کارانه چندین برابر خواهد شد.

نماینده پرستاران به وعده‌های وزیر بهداشت در خصوص بهبود وضعیت معیشتی پرستاران اشاره و بیان کرد: طبق اظهارات خود وزارت بهداشت، تعدادی از پزشکان در بخش خصوصی سالانه حقوق میلیاردی دریافت می‌کردند حتی در شهرستان‌ها و بخش دولتی حقوق چند ده میلیونی دریافت‌ می‌کردند اما ما می‌خواهیم تعادل در سیستم پرداخت نظام سلامت کشور ایجاد و عدالت برقرار شود زیرا بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در خانه پرستار، 95درصد جامعه پرستاری از عملکرد وزارت بهداشت ناراضی هستند و از گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر تجمع شمار اندکی از پرستاران در کشور ناراحتند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بر اساس میانگین کشورهای دنیا فاصله چندانی بین دریافتی پزشک و پرستار وجود ندارد و گاهی با هم برابری هم می‌کند و در هیچ کجای دنیا نظام پرداختی همچون نظام پرداخت در نظام سلامت کشور ما وجود ندارد.

حسن هاشمی وزیر بهداشت پیشتر با بیان اینکه عده‌ای به دنبال ایجاد تقابل جامعه پزشکی و جامعه پرستاری هستند اظهار کرد: مقایسه درآمد گروه‌های مختلف با یکدیگر نظیر جامعه پرستاری و پزشکی اقدام معقولی نیست. مطالبات پرستاران در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات، دریافتی ها و رفع کمبود نیروی انسانی از طریق معاونت پرستاری این وزارتخانه در حال پیگیری است. وی همچنین تاکید کرده است: ارقام مطرح شده درباره اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران صحت نداشته زیرا اکنون بسیاری از پزشکان نیز از نظر درآمد و مالی مشکل داشته و هنوز خانه و خودرو ندارند. این تصور غلطی است که برای برخی از همکاران گروه پزشکی پیش آمده است که در قالب «طرح تحول نظام سلامت» اعتباراتی به وزارت بهداشت تخصیص یافته لذا هرکس به دنبال آن است که بخشی از آن را جدا کند.
مرجع : آنا