به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۲:۴۴
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۶۵۶۰۰

از جشن عروسی تختی چه می‌دانید؟

گروه ورزشی: همه جا صحبت از تختی است. این فقط مختص امروز و دیروز هم نبوده که نزدیک به نیم قرن است 17 دی‌ماه و چند روز پس و پیش، تختی سوژه اول همه مردم و رسانه هاست.
از جشن عروسی تختی چه می‌دانید؟
* محدوده ستارخان فعلی انتهای خیابان نمازی سابق یا خیابان کوثر امروزی پلاک شماره 137 منزل خانواده توکلی بود که مراسم عقد در آنجا برگزار می شد.
* عروس خانم را برای آرایش به آرایشگاه" ابری " واقع در میدان فردوسی بردند و بعد از 3 ساعت به همراه خواهرش به منزل برگشت.
* حدود 60 نفر از مهمانان که عمدتا از نزدیکان خانواده عروس و داماد بودند برای حضور در مراسم عقد از ساعت 3 بعدازظهر به خانه رحیم توکلی پدر عروس آمدند.
* برخلاف خانواده عروس , خانواده داماد و به غیر از خانم برادر تختی, همگی با چادر در مراسم عقد حاضر شده و طبق رسوم قدیم تهرانی‌ها در منزل عروس چادرهای سیاه خود را با چادر نماز سفید و رنگین عوض کردند.
* سه تن از دوستان بسیار نزدیک شهلا توکلی، یعنی مینا و مینو فرهنگی و فرشته واقفی نیز در مراسم شرکت کردند و تا آخر شب در منزل عروس ماندند و از میهمانان پذیرایی کردند.

* سبد گل گلایل سفید رنگی که روی آن نوشته بود "شهلای عزیز دوستان و همکلاسی‌هایت به تو و همسر آینده ات تقدیم می کنند "دانشجویان سال دوم دانشکده تکنولوژی،... اولین سبد گلی بود که به خانه وارد شد. روی هم رفته در حدود چهل سبد گل برای عروس و داماد آورده شده بود که بزرگترین آن از طرف هیئت تحریریه مجله روشنفکر بود.
* مسئولیت پذیرایی از مهمانان و هماهنگی‌های مراسم با دوستان تختی بود که از صبح در منزل عروس حضور یافته بودند.

* ساعت 11 صبح سفر و وسایل عقد عروس را به منزل خانواده توکلی آوردند . این وسایل عبارت بود از آئینه کریستال , دو شمعدان بلور و یک جلد کلام الله مجید و شیرینی و خنچه اسفند و خنچه نان بود به منزل عروس برده شد.
* با وجود اختلاف طبقاتی بین خانواده های عروس و داماد اما همه حاضرین برای مادر تختی احترام بسیار زیادی قائل بودند.

* جهان پهلوان تختی پس از ورود ، متوجه شد که عروس خانم از آرایشگاه نیامده برای همین پرسید «من باید دنبال عروس بروم؟» که برادران عروس گفتند: خیر، به اتفاق خواهرش خواهد آمد.
* وقتی ساعت 4 بعداز ظهر عروس خانم از آرایشگاه آمد، تختی برای استقبالش تا پایین پله‌ها رفت. در این وقت عکاسان سخت به تکاپو افتادند و عکس‌های مختلفی از عروس گرفتند سپس عروس را یکسره به اتاق عقد بردند و کنار سفره عقد نشاندند. زیر پای عروس ترمه رنگین بسیار زیبایی جلب توجه می کرد.لباس دامادی تختی هم ، کت و شلوار مشکی بود و پاپیون کوچکی هم در زیر گلو بسته شده بود.

* محضردار شناسنامه های تختی و شهلا و پدر عروس را گرفت و مشغول ثبت در دفتر شد.
مشخصات خانم عروس به این شرح بود: فاطمه" شهلا" توکلی فرزند رحیم متولد پنجم آذر 1325 شمسی.
مشخصات داماد: غلامرضا تختی فرزند رجب متولد پنجم شهریور 1312 شمسی صادره از بخش 5 تهران.

* عاقد که روحانی معممی بود با خواندن جمله "بسم الله الرحمن الرحیم "مراسم عقد را در سکوت کامل آغاز کرد .
* هنگام خواندن صیغه عقد، عروس سرش را پائین انداخته و زیرلب ذکر و ادعیه ای را زمرمه می کرد.
* خانم دکتر باختر که از دوستان بسیار نزدیک مادر عروس بود دو قطعه قند را روی پارچه سفیدی بالای سر عروس می سائید. عروس تور بلندی به سر و گل زیبایی از پارچه موهایش را زینت می‌داد و دسته گل فاخری هم در دست داشت .

* رسم است که عاقد سه رتبه خطبه عقد را قرائت می کند و بعد عروس "بله" می گوید ولی در مراسم عقد تختی، این سنت بهم خورد چون مادر جهان پهلوان خواهش کرد برای شگون به نیت پنج تن آل عبا (ع) خطبه عقد پنج بار قرائت و آنگاه عروس « بله » بگوید و این عمل انجام شد و پس از اینکه پنج مرتبه خطبه عقد خوانده شد عروس آن « بله » معروف را گفت.

* وقتی که خطبه عقد قرائت می شد بیشتر کسانی که درآن اتاق بودند اشک شوق در چشمانشان حلقه زده بود و خواهر عروس کاملا اشک می ریخت.
* اول قرار بود مهریه عروس یک میلیون ریال "صدهزارتومان" باشد ولی پدرعروس به خاطر علاقه‌ای که به داماد خود داشت آنرا به 50 هزار تومان رساند و گفت تفاهم و خوشبختی آنها بزرگترین مهریه است و اگر برای حرف مردم نبود آن‌را به یک شاخ نبات تبدیل می‌کردم. علاوه بر پانصد هزار ریال مهریه، یک جلد کلام الله مجید و آینه شمعدان هم پشت قباله عروس نوشتند.

* به محض آنکه مراسم قرائت خطبه تمام شد داماد در میان هلهله و شادی حاضرین به اتاق عقد آورده و در کنار عروس نشانده شد.
* مادر داماد اول ازهمه جلو آمد و چند سکه طلا به عروس خود داد، هر دو را بوسید و برایشان دعا کرد. تختی علاوه بر حلقه، انگشتری هم به دست عروس کرد و عروس هم حلقه ای بدست داماد نمود. نوبت به خانواده رعوس رسید . رحیم توکلی و همسرش جلو آمده و عروس و داماد را بوسیدند. پدرعروس علاوه بر سکه طلا یک جلد کلام الله مجید هم به تختی داد, تختی پدر همسر خود را صمیمانه بوسید. بعد از این برادران عروس دکتر مهرداد و اکبر توکلی هم خواهر و شوهرخواهر خود را بوسیدند.

* ویگن خواننده معروف که از دوستان بسیار نزدیک داماد بود با اعضای ارکستر خود در مجلس عروسی حاضر شد و پس از آنکه مراسم عقد پایان یافت در مجلس مراسمی با صدای خود اجرا کرد.
* سید محمد خادم حقیقت دبیر وقت فدراسیون کشتی تنها مهمانی بود که از طرف دستگاه ورزش، در مجلس عقد تختی شرکت کرده بود.
* آخرین مهمان این مراسم "کارو" شاعر معروف بود که با سبد گل بسیار زیبایی در مراسم شرکت کرد. روی این سبد گل نوشته بود "تقدیم به انسان واقعی تختی و همسرش "
مرجع : یک ورزش