به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۶۶۴۵۱
عجله دولت آمريكا براي دستيابي به توافق

قول باراك اوباما به وتوی طرح تحریم ایران

گروه بین الملل: رئيس‌جمهور آمريكا و سناتور رابرت منندز سخنان تندی در مورد تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران رد و بدل کردند.
قول باراك اوباما به وتوی طرح تحریم ایران
در طول گفتگوی منندز و اوباما که به شدت ملتهب توصیف شده، اوباما قول داده است که لایحه جدید تحریم ها علیه ایران را وتو کند. این رویارویی بین اوباما و منندز در بالتیمور رخ داد، جایی که همایشی مربوط به سنا در آن در حال برگزاری بود. رئیس جمهور آمریکا در انجا دو ساعت با سناتورها سخن گفت و ظاهرا اعضای حزب او از سخنانش استقبال کردند. گفتگوی تند اوباما و منندز در پایان مراسم رخ داد.

در پایان مراسم، اوباما از قانون گذاران خواست که دست از لایحه تحریم ایران بردارند چراکه این مسئله منجر به به تحلیل رفتن قدرت او و خارج شدن مذاکرات از زیل می‌شود. اوباما همچنین گفت که چنین اقدام تحریک برانگیزی می تواند منجر به آن شود که ناظران بین المللی گناه شکست مذاکرات را به جای ایران به گردن آمریکا اندازند. اوباما گفت که او فشاری که حامیان مالی سناتورها به آنها وارد می کنند را درک می کند اما از قانون گذاران خواست که نگاهی کلاتر داشته باشند و برای مقاصد سیاسی کوتاه مدت دست به این اعمال نزنند.

در این هنگام، منندیز که در صف نخست نشسته بود، از جای خود بلند شد و گفت: به من توهین شده است. منندز به رئیس جمهور گفت که او به مدت 20 سال سعی کرده است که برنامه هسته ای ایران را مهار کند. یک سناتور که حاضر به افشای نامش نبود گفت: واقعا سخنان تندی بین اوباما و منندز رد و بدل شد. چندین سناتور دیگر در این باره گفتند که اوباما با بیان اینکه در مقابل کنگره تحت تسلط جمهوریخوهان، تهاجمی اقدام خواهد کرد، همه را شگفت زده کرد.

از سوي ديگر یک روزنامه نگار آمریکایی منتقد دولت اوباما در مقاله ای نوشت: دولت اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به شدت برای دست یابی به یک توافق هسته ای با ایران پیش از اقدام احتمالی کنگره علیه توافق هسته ای، عجله دارند و این مساله را ایرانی ها به خوبی می دانند. تاد وود با اشاره به دیدار جان کری و محمد جواد ظریف در ژنو، در مطلبی در وب سایت " وسترن ژورنالیسم" می نویسد: نگرانی من از این است که ایران از عجله آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته ای استفاده کند. دولت اوباما به هر قیمتی می خواهد به یک توافق هسته ای با ایران دست یابد.

این روزنامه نگار آمریکایی می نویسد :" فقط کافی است به عکس ها و فیلم دیدار ظریف و کری در ژنو نگاه کنید. کری چهره گیجی داشت در حالی که ظریف لبخند بر لب داشت."او می افزاید:"البته که باید ظریف لبخند می زد چون او به خوبی می داند ایران از اوباما عبور کرده است و دولت آمریکا به هر قیمتی می خواهد حتی پیش از نطق سالانه اوباما در کنگره به یک توافق هسته ای با ایران دست یابد. تاد وود در خاتمه می نویسد:" با این وصف می توانیم همین روزها انتظار دعوت از هیاتی ایرانی از سوی اوباما و کری به کاخ سفید برای اعلام توافق جامع هسته ای با ایران را داشته باشیم.