به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۷۱۶۰۵

افزایش نگرانی از اقدامات روسیه در اروپا

گروه بين الملل: رویکردهای روسیه در بحران اوکراین، کشورهای منطقه بالتیک و لهستان را که از گذشته با مسکو مشکل داشته‌اند، بیش از پیش نگران کرده است.
افزایش نگرانی از اقدامات روسیه در اروپا
در شمال اروپا نیز وضعیت مشابهی برقرار است و رفع این نگرانی‌ها به مولفه‌های متعددی وابسته است.انتخابات پارلمانی اخیر استونی، از کشورهای حوزه بالتیک، بیش از همه تحت تاثیر بحران اوکراین برگزار شد. هر سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی که در پی جنگ جهانی اول به استقلال رسیدند، در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال شوروی درآمدند و بالاخره در سال ۱۹۹۱، با فروپاشی شوروی استقلال خود را بازیافتند. هم تجارب و خاطرات دوران اشغال شوروی و هم حضور اقلیت نسبتا قوی روس‌تبارها در کشورهای یادشده در تلفیق با فضای روانی ناشی از تحرکات نظامی روسیه در کریمه و شرق اوکراین نگرانی‌ها نسبت به رفتار و سیاست‌های احتمالی همسایه بزرگ شرقی را در سه کشور افزایش داده است.

تشدید پروازهای هواپیماهای روسی در فضای مرزی کشورهای یادشده نیز مولفه‌ای از تهدید جدید مسکو علیه این کشورها به حساب می‌آید. احزاب غرب‌گرا در کشورهای سه‌گانه بالتیک این نگرانی را مطرح می‌کنند که روسیه ورای مسائل تاریخی و نیز خشم همچنان فرونخفته ناشی از پیوستن این کشورها به ناتو، تحت عنوان دفاع از حقوق اقلیت‌های روس‌تبار در این ممالک همچون کریمه و شرق اوکراین وارد اقدام نظامی شده و استقلال و تمامیت ارضی آنها را دوباره در معرض خطر قرار خواهد داد. اقلیت روس‌تبار در استونی و لتونی تقریبا یک چهارم جمعیت‌ این کشورها را تشکیل می‌دهند. در لیتوانی این رقم ۵ درصد است ولی همسایگی این کشور با کالیننگراد منشا خطر و تهدید تلقی می‌شود.
مرجع : بي بي سي