به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۷۲۰۷۸
فغان هنرمندان بیمار از شرایط؛

عوام​ فریبی فرهنگی آفت جامعه شده است

گروه فرهنگی: مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۹۳ با تقدیر از اقدامات هنری شهرداری تهران از چالش های موجود در بخش فرهنگ و هنر سخن گفت.
عوام​ فریبی فرهنگی آفت جامعه شده است
مجید سرسنگی در این مراسم که چهارشنبه شب ۲۰ اسفند ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، توضیح داد: این مراسم که سومین دوره خود را پشت سر می گذارد از یک سو تاثر ما را با خود به همراه دارد به دلیل اینکه اینجا گرد هم آمده ایم تا یاد هنرمندانی را گرامی بداریم که از نعمت وجودشان امروز برخوردار نیستیم اما از یک سو مایه مباهات است که جامعه ما خصوصا جامعه فرهنگی ما بعد از رحلت این عزیزان همچنان به یادشان هست و سپاس، قدردانی و تسلیت خودش را نثار خانواده ها و بازماندگان این عزیزان می کند.

وی افزود: مایل بودم چند نکته را خدمت عزیزان عرض کنم اما چون دوست دارم از فرمایشات اساتید گرامی و جناب آقای دکتر قالیباف استفاده کنیم، تصمیم گرفتم سخنانم را کوتاه کنم. می خواستم در این مجال از چالش های هنر بگویم، از اوضاع نابسامانی که سایه خود را سال ها است بر سر هنر این کشور انداخته است. از فقدان حتی یک برگ برنامه برای هنر، از مدیرانی که تناسب با کار فرهنگی ندارند. از مردم کشورم که پس از سال ها رنج و سختی در انقلاب و جنگ و بعد از جنگ، نیازمند لذت لحظاتی نشاط اند. از عوام فریبی فرهنگی که آفت جامعه ما شده است.

جوانان بی شماری به سبب بی تدبیری ما مدیران یا به زیر زمین پناه می برند یا به آن سوی زمین

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: از جوانان بی شماری که به سبب بی تدبیری ما مدیران یا به زیر زمین پناه می برند یا به آن سوی زمین، از نظام آموزشی هنر ما که خروجی آن تنها تعدادی فارغ التحصیل کم علم و عاری از معرفت فرهنگی است. از هنرمندان ناهنرمندی که برای رسیدن به اشتهار ارزش های جامعه را زیر پا می گذارند و بذر هنر هراسی را بین مسئولان و مردم می کارند.

مشاور هنری شهردار تهران،بیان کرد: از قانون گذارانی که یادشان رفته است فرهنگ و هنر نیز نیاز به قانون گذاری دارد. از هنرمندانی که روزها پیکر رنجورشان در بیمارستان می ماند تا کمکی از جایی برسد و زودتر در زیر خاک آرام گیرند. از هنرمندانی که از درد می نالند، از بی دارویی فغان دارند و تنها دلخوشی آنها سخنرانی است که ما چنان می کنیم و چنین خواهیم کرد. از فرهنگ و هنر سلبی و تفاوتش با فرهنگ و هنر ایجابی، از بی رنگ شدن ارزش های انقلاب و جنگ در هنر، از برنامه ها و جشنواره های رنگارنگ و بی حاصلی که برگزار می کنیم و تنها فایده اش همان نطق های اختتامیه است و بس. از نبودن نظارت حرفه ای بر امکاناتی که در حوزه فرهنگ و هنر صرف می شود و از دنبال نکردن ضررهایی که هر چند ناپیدا، اما فرهنگ ما را به سوی سقوط سوق می دهد و از حساب نکشیدن از کسانی که مسبب این امرند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می خواستم از دغدغه های مقام معظم رهبری بگویم که در جایی نقل به مضمون می فرمایند در هیچ حوزه ای به اندازه حوزه فرهنگ و هنر دغدغه و نگرانی ندارم. وی در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد: گفتم اینها را نگویم، کدورت فایده ای در بر ندارد. ۲۰ سال این حرف ها را گفته ام و گفته اند. روح آنها که رفته اند شاد، ما قطعا خسران دیده ایم و ضرر کرده ایم اما آنها فکر نکنم چیزی را از دست داده باشند. غلامحسین امیرخانی، مهدی شفیعی، شهرام گیل آبادی، محمد هادی ایازی، محمد جواد شوشتری،لاله افتخاری، ایرج راد، حمیدرضا نوربخش، منیژه محامدی، محمد اسکندری، علی بوستان، مریم سعادت، وحید لک و تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه مختلف از مهمانان ویژه مراسم یادبود هنرمندان درگذشته در سال ۹۳ بودند.
مرجع : مهر