به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۷۲۲۸۹
هاشمی: توافق من و ملک عبدالله را به هم زدند

روحانی بیش از حد قدرتش به مردم وعده داد

گروه سياسي: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در عین حمایت از حسن روحانی می‌گوید که او در زمان مبارزه انتخاباتی خود برای مقام ریاست جمهوری در زمینه «مسائل سیاسی» و آزادی‌ها بیش از حد «قدرت اجرایی» خود به مردم وعده داد.
روحانی بیش از حد قدرتش به مردم وعده داد
آيت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ با روزنامه آفتاب یزد تصریح کرد: «یکی از بحث‌ها مسائل سیاسی بود و در ارتباط با آزادی‌ها فقط دست او نیست که بخواهد تصمیم بگیرد. البته ایشان بیش از حد قدرت اجرایی وعده داد. این چیز‌ها دست جاهای دیگر است.» وی تاکید کرد که «باید بگذارند» رئیس جمهوری ایران این وعده‌ها را عملی کند و در عین حال گفت که «مراکز قدرت» روحانی را «کمک نمی‌کنند»، اما مردم او را حمایت می‌کنند. پیش از این برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب ایران از، به گفته خود، اولویت نداشتن سیاست داخلی برای دولت حسن روحانی و همچنین عملکرد بخش‌هایی از دولت او مانند وزارت کشور و وزارت ارشاد انتقاد کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اگر دست آقای روحانی باز باشد مسئله سیاست خارجی در حال حاضر مسئله مهمی است، به دلیل این که از سمت سیاست خارجی فشار بدی روی مردم است و اگر آن مسئله حل شود ایشان می‌تواند روی وعده‌های اشتغال، عمران و آبادی و هر آن چه وعده داده بود به خوبی پیش رود.» وی گفت که گروه موسوم به «دلواپسان» درباره مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ حرف‌های «عوامانه» می‌گویند که «اگر بخواهند ریشه‌دار شوند، آینده را بسیار مشکل می‌کند».

هاشمی رفسنجانی  قبلا نیز گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ايران با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، «هم‌زبان» شده‌اند. عنوان «دلواپسان» در رسانه‌ها پس از برگزاری همايشی با نام «دلواپسيم» در سيزدهم ارديبهشت‌ماه برای منتقدان مذاکرات اتمی ايران و کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بيشتر آنها نزديک به گروه پايداری هستند.

رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود و اضافه کرد: «من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیات‌شان آنها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرأت نمی‌کند آنها را حل کند. ایشان چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای را هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم.»

هاشمی گفت: «خب، من هم نظرم همین است. اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود. منتهی این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.»  هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفته است: «من برنامه داشتم و روی آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلی عمدا به هم زدند و نگذاشتند. ما یک مذاکره طولانی با ملک‌عبدالله، همراهان و نزدیکان‌شان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در شرایط منطقه‌ای آن روز که هنوز هم باقی است ۶-۷ کمیسیون مشترک داشته باشیم. » وی اضافه کرد: «ما این توافق را با هم امضا‌ کردیم... شورای عالی امنیت ملی از من خواست که این مسائل را حل کنم و به خوبی هم حل شد اما کارشکنی کردند و نشد.»