به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۷۲۷۵۵

آغاز جشن نوروز افغانستان با شلیک21 توپ

گروه بين‌الملل: جشن نوروز در افغانستان با فرمان شلیک 21 توپ از سوی معاون اول رییس جمهوری آن کشور در روضه منسوب به حضرت علی(ع) (مرقد مطهر) در مزار شریف، به طور رسمی آغاز شد.
آغاز جشن نوروز افغانستان با شلیک21 توپ
به گزارش ایرنا، «عبدالرشید دوستم» معاون اول رییس جمهوری در این آیین، با بیان اینکه نوروز جشن باستانی و زنده شدن دوباره طبیعت است که از گذشته تاکنون در این کشور ادامه داشته است، آن را از فرهنگ با افتخار کشورهای حوزه نوروز دانست. وی، حضور داعش در استان های مختلف این کشور را خطر جدی برای منطقه و جهان خواند و افزود: کشورهای جهان باید بدانند که حضور داعش برای منطقه و جهان است و نباید آن را نادیده بگیریم.

عبدالروشید دوستم همچنین از مردم افغانستان متحد شدن در برابر داعش و تروریست ها را خواستار شد و گفت: مذاکرات صلح در کشور ادامه دارد و ما مردم را لحظه به لحظه از این مذاکرات آگاه می کنیم. براساس این گزارش، بعد از شلیک توپ، پرچم منسوب به حضرت علی(ع) در روضه منسوب به آن حضرت در شهر مزارشریف به دست ژنرال دوستم و شماری از پهلوانان برافراشته شد.

استاندار بلخ افغانستان نیز در آیین جشن نوروز، از علمای دینی خواست با تبیلغ وهابیت، جشن باستانی نوروز را زیرسئوال نبرند. «عطامحمد نور» افزود: 6 سال پیش نوروز به عنوان فرهنگ بین المللی در یونسکو ثبت شد که باعث افتخار کشورهای حوزه نوروز است. نور در ادامه، به ثمر رساندن صلح را وظیفه اصلی و مهم دولت وحدت افغانستان دانست و تاکید کرد که با حفظ دستاوردهای 13 سال گذشته و قانون اساسی، این آرزوی دیرینه مردم آن کشور محقق می شود.

براساس اعلام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، جشن های نوروز در آن کشور مانند سال های گذشته در سه روز برگزار می شود اما باشکوه ترین مراسم جشن نوروز در شهر مزار شریف مرکز استان بلخ با حضور مهمانان داخلی و خارجی به مدت 40 روز برگزار می شود. مزارشریف مرکز باستانی نوروز در افغانستان خوانده می شود. 5 هزار 600 تن از نیروهای افغان، امنیت مراسم جشن نوروز را در مزار شریف تامین می کنند. به جز مزارشریف، هم زمان در کابل، هرات، قندهار و دیگر شهرهای افغانستان نیز جشن نوروز برگزار می شود.