به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۷۴۱۳۶

آلمان: زمان لغو تحريم‌ها در دست ايران است

گروه بين‌الملل:سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: درخواست ايران برای لغو فوری تحريم های اقتصادی پس از دستيابی به توافق هسته ای نهايی را درک می کند اما ايران ابتدا بايد الزمات اين توافق را اجرا کند.
آلمان: زمان لغو تحريم‌ها در دست ايران است
به گزارش خبرگزاری رويترز، سوزان چبلی، گفت: «ما مسلما تمايل ايران برای لغو فوری تحريم های اقتصادی را درک می کنيم، اما تا اکنون در باره يک جدول زمانی شامل روز و يا ماه گفت وگو نکرده ايم.» او همچنین اظهار داشته است، تحريم های اقتصادی در صورتی لغو می شوند که ايران شرايط توافق نهايی، که البته هنوز نوشته نشده است، را رعايت کند و همچنين آژانس بين المللی انرژی اتمی پايبندی ايران به اجرای آنها را تاييد کند. چبلی افزود: «بطور کلی، اينکه تحريم ها چه روزی لغو شوند به ايران بستگی دارد.»

در همين حال کريستيان ويرتز، سخنگوی دولت آلمان نيز گفت چارچوب، توافق موقتی است که بايد به يک توافق جامع نهايی تبديل شود. تضمين پايبندی ايران به اجرای شرايط توافق نهايی از راه های قابل تشخيص و اثبات شدنی، اهميت زيادی دارد. به گزارش رویترز، بسياری از اعضای دولت آنگلا مرکل، صدراعظم دمکرات مسيحی آلمان گفته اند دستيابی به توافق نهايی برای آلمان و ايران امتيازت بسياری خواهد داشت. شرکت های آلمانی اميدوارند پس از توافق هسته ای مقدماتی بين قدرت های بزرگ جهانی و ايران، از تجارت با اين کشور ميليارد ها يورو سود ببرند. سازمان نظام مهندسی آلمان از دولت خواسته است در سياست های بازرگانی با ايران تجديد نظر کند.

خبرگزاری رويترز در ادامه می نويسد به رغم موفقيت در دستيابی به توافق مقدماتی لوزان در هفته گذشته، تشديد نظارت بين‌المللی بر فعاليت‌های هسته ای ايران، ممکن است به يکی از موانع مهم برای دستيابی به توافق نهايی بين ايران و شش قدرت جهانی بدل شود. بر اساس اين توافق ايران و قدرت های بزرگ موافقت کردند که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به فعاليت های هسته ای ايران دسترسی منظم و کامل داشته باشند.

بازرسان آژانس در حال حاضر بر سايت‌های اصلی ايران نظارت دارند. با اين حال جزييات کار بازرسان در توافق نهايی روشن خواهد شد. توافق در مورد نحوه بازرسی ها که برای ايران موضوعی حساس است، برای مذاکره کنندگان نيز موضوع پيچيده و چالش مهمی محسوب می شود. از نظر آمريکا و ساير کشورهای غربی تضمين بازرسی کامل در توافق نهايی ۳۰ ژوئن اهميت زيادی دارد. اين ضمانت برای متقاعد کردن نمايندگان مخالف در کنگره آمريکا و نيز اسراييل به پذيرش توافق هسته ای عامل موثری است.