به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۷۵۶۴۱

مذاکرات "ژنو 3" اردیبهشت برگزار می‌شود

گروه بین الملل: فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در گزارشی به شورای امنیت از برنامه خود برای آغاز گفت‌وگوهای جدید با طرف‌های درگیر در سوریه و قدرت‌های تاثیرگذار بر بحران این کشور در اوایل ماه مه خبر داد.
مذاکرات "ژنو 3" اردیبهشت برگزار می‌شود
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در نشست شورای امنیت که پشت درهای بسته انجام شد، اعلام کرد: فرصت و شرایط برای آغاز روند انتقال سیاسی بهتر از شش ماه پیش نیست و نظام و مخالفان سوریه همچنان تمایل کمی از خود برای مذاکرات جدید نشان می‌دهند. وی تاکید کرد که سازمان ملل همچنان بر لزوم بازسازی سوریه و ادامه تلاش‌ها جهت یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه تاکید دارد.

دی‌میستورا افزود: مذاکراتی که میان مخالفان و نظام و برخی طرف‌های دیگر برگزار می‌شود، گفت‌وگوهای غیررسمی است که با هدف دستیابی به مواضع دو طرف و شناخت میزان آمادگی آنها برای انتقال از مرحله گفت‌وگوها به مذاکرات براساس بیانیه ژنو صورت می‌گیرد.

احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود که دی‌میستورا گفت‌وگوهای خود را در چهارم مه آتی آغاز خواهد کرد و این گفت‌وگوها با حضور نمایندگان طرف‌های دعوت‌شده و کارشناسان برگزار شده و بین چهار تا شش هفته در مقر سازمان ملل در ژنو ادامه خواهد داشت.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که "مذاکرات ژنو 3" میان دولت سوریه و مخالفان این کشور چهارم مه آتی آغاز خواهد شد. فوزی اعلام کرد: برای گروه‌های اصلی و بازیگران منطقه‌ای دعوتنامه فرستاده شده است اما دعوتی از داعش یا جبهه النصره به عمل نیامده است. با این حال برخی از حاضران در این گفت‌وگوها می‌توانند با داعش یا جبهه النصره تماس برقرار کنند. وی گفت که ایران جزو دعوت شدگان به ژنو نیست. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که از ایران برای شرکت در این مذاکرات دعوت به عمل آمده است.

سازمان ملل اواسط ماه جاری میلادی اعلام کرد که دی میستورا قصد دارد گفت‌وگوهایی را با طرف‌های سوری و کشورهای ذی‌ربط در خصوص برگزاری نشست ژنو برگزار کند. خوله مطر، مدیر دفتر دی میستورا اعلام کرده بود که وی برای طرف‌های ذی ربط جهت شرکت در ژنو 3 دعوتنامه فرستاده است و گفت‌وگوهای جدی به مدت سه روز ادامه دارد.
مرجع : ايسنا