به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۷۵۹۵۵

80 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از قابل پیشگیری و درمان بودن 80 درصد سرطان‎ها خبر داد.
80 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است
دکتر رسول بحرینی در همایش نقش تغذیه در بروز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در جمع کارکنان ستاد فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع)، اظهار کرد: براساس آمارهای کشوری سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران پس از تصادفات رانندگی و بیماری‎های قلبی و عروقی است.وی افزود: سرطان ترجمه شده خرچنگ است چون ریشه‎های آن مانند دست و پاهای زیاد خرچنگ به بافت‎های مختلف بدن دست‎اندازی می‎کند و سلول‎ها را از بین می‌برد.

این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: 40 درصد سرطان‎ها قابل پیشگیری هستند و 40 درصد دیگر نیز در صورت مراجعه به‌موقع بیمار به پزشک و تشخیص بیماری قابل درمان هستند. بحرینی ‌کاهش عمر مفید انسان، ایجاد نقص در عملکرد فردی و اجتماعی بیمار، ایجاد فشار روانی بر روی بیمار و اطرافیان وی، تحمیل بار اضافی مالی و زائد بر خانواده و سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشور را از آثار سرطان برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان این‌که سرطان‎ها علائم مختلفی دارند، گفت: تغییر در عادت دفع ادرار و مدفوع، طولانی شدن ترمیم زخم، سفتی یا توده در ناحیه‌ی پستان یا جای دیگر بدن، مشکل در بلعیدن غذا، زگیل یا خال‎هایی در بدن که دردناک هستند و یا دارای خونریزی، سرفه‌های خشک و تحریکی طولانی مدت و خشونت در صدا از جمله این علائم است.

وی ‌پیشگیری و درمان در مراحل اولیه را بهترین روش برای مقابله با سرطان دانست و حضور در مراکز درمانی به محض مشاهده این علائم را از همگان خواستار شد. بحرینی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف چربی به‌ویژه روغن‎های جامد و گوشت قرمز، ورزش روزانه به مدت حداقل نیم ساعت، مصرف روزانه شیر و لبنیات و سبزیجات، استفاده از نان سبوس‎دار، پرهیز از غذاهای آماده و فست فودها، کاهش مصرف نوشابه و جایگزینی آن با نوشیدنی‌های سالم مثل دوغ می‎تواند کمک زیادی به ارتقای سطح سلامت افراد در جامعه کند.
مرجع : ایسنا