به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۷۶۵۳۵
رئیس هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران:

مدیریت منابع و مصارف در تأمین‌اجتماعی وجود ندارد

مدیریت منابع و مصارف در تأمین‌اجتماعی وجود ندارد
گروه جامعه: با اینکه حدود 12 میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و هر ماهه رقمی حدود 5 هزار میلیارد تومان در این سازمان هزینه مي‌شود اما یک واقعیت محض در این سازمان خودنمایی مي‌کند و آن نداشتن مدیریت منابع و مصارف توسط مدیران و مسئولان این سازمان بزرگ است، این درحالی است که تمام ذخایر و اندوخته‌هاي موجود در این سازمان از آن کارگران بیمه شده است.

محمد یاراحمدیان رئیس هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران با بیان این سخنان در گردهمایی مشترک تشکل‌هاي کارگری و کارفرمایی که به همت کانون عالی انجمن‌هاي صنفی کارفرمایی ایران در عصر روزچهارشنبه 9 اردیبهشت 94 در محل سالن اجتماعات سندیکای شرکت‌هاي ساختمانی ایران برگزار شد باانتقاد شدید از نوع عملکرد مدیران و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: تا زمانی که ترکیب و ساختار هیأت امنا یا شورای عالی تأمین اجتماعی به معنای واقعی کلمه سه جانبه گرا نشود و حق رأی کارگران و کارفرمایان در تصمیم گیریهای کلان این سازمان منشاء اثر نگردد امکان اصلاح امور در این سازمان وجود ندارد.

وی در این گردهمایی که به مناسبت هفته کارگر برگزار شده بود با تأکید بر موضوع نارضایتی بیمه شدگان و مستمری بگیران از نوع عملکرد سازمان تأمین اجتماعی افزود : یک مستمری بگیر بعد از 30 سال کار و زحمت و پرداخت حق بیمه بازنشسته مي‌شود و امیدوار است چند صباحی از عمرباقی مانده اش را در کنار خانواده اش که جالا با آمدن عروس ها، دامادها و نوه ها بزرگتر از قبل شده است در آرامش بگذراند اما با گرفتن اولین مستمری در میابد که حقوق پرداختی به او کفاف زندگی بخور نمیر او و همسرش را هم نمیدهد و این در حالی است که مزایای کارکنان این سازمان که بیش از 60 هزار نفر هستند سه برابر حداقل حقوق است و ردیف‌هاي مزایای این کارکنان بالغ بر 20 سرفصل است و هم مزایا و هم حقوق نزدیک 23 درصد افزایش مي‌یابد و این در حالی است که برای سال 94 حقوق مستمری بگیران 15 درصد و کارگران 17 درصد افزایش یافت.

یاراحمدیان با اشاره به این موضوع که جامعه کارفرمایی و کارگری همیشه سپاسگزار زحمات مسئولان و کارکنان خدوم سازمان تأمین اجتماعی است گفت : درست است که ما از زحمات و فعالیت‌هاي مطلوب پرسنل و مدیران تأمین اجتماعی حمایت و پشتیبانی میکنیم اما این به معنای آن نیست که کمبودها، نارسایی ها، اختلال ها و اختلاس ها را ببینیم و اعتراض نکنیم. جامعه کارفرمایی و کارگری حق اعتراض و نقد را برای خود محفوظ مي‌داند و نسبت به بی عدالتی ها سکوت نخواهد کرد.

رئیس هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآورشد: سازمان تأمین اجتماعی یک شرکت عریض و طویل به نام شرکت رفاه گستر دارد که در سراسراستانهای کشور دارای ویلاها، مهمانسراها، مجموعه‌هاي اقامتی و توریستی است. این مکان‌هاي اقامتی معمولا در بهترین نقاط استانها خریداری و احداث گردیده و قیمت هر یک از این مستغلات به میلیاردها تومان مي‌رسد. اما نکته جالب اینکه ادر این مکانها به بیمه شدگان و مستمری بگیران سرویس داده نمی شود بلکه تنها کارکنان و کارمندان و پرسنل این سازمان حق استفاده از این امکانات را دارند. به راستی این عدالت است؟ به راستی مدیریت منابع و مصارف در این سازمان چگونه انجام مي‌شود؟

وی افزود: وقتی مي‌گوییم مدیریت منابع و مصارف در تأمین اجتماعی وجود ندارد حرف گزاف نگفته ایم. در بودجه سال 94 این سازمان 300 میلیارد تومان تعیین شده برای پرداخت تسهیلات به کارکنان این سازمان و این در حالی است که بیمه شده و مستمری بگیر این سازمان برای دریافت 2 میلیون تومان وام باید زمین و زمان را بهم ببافد تا شاید بتواند از هفت خوان بانک رفاه به سلامت بگذرد و چیزی عایدش شود.

یاراحمدیان با بیان این موضوع که برای درک وضعیت موجود در سازمان تأمین اجتماعی بهتر است به آمار و ارقام شکایات دیوان عدالت اداری نظری بیندازیم اظهار داشت : دیوان عدالت اداری محل تظلم خواهی مردم از حدود 65 دستگاه دولتی و عمومی است. با نگاهی به آمار شکایات طی چند سال اخیر متوجه میشویم دوسوم پرونده‌هاي ثبت شده در دیوان عدالت اداری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و این سازمان گوی سبقت را از سایر سازمانهای عمومی و شبه دولتی ربوده است. به واقع خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

وی افزود: بلأخره باید معلوم شود که دلیل این همه شکایت و نارضایتی از این سازمان چیست؟ متأسفانه مطلع شده ایم که مدیران و مسئولان این سازمان در واحدهای اجرایی خود به طور شفاهی توصیه کرده اند که در انجام برخی امور ارباب رجوع به نحوی عمل شود که فارغ ازاینکه درخواست فرد بر اساس حق باشد یا غیر حق شخص باید اعتراض بزند. در حقیقت یک کارگر باید برای انجام یک درخواست مدتها وقت صرف کند و در نهایت اگر اطلاعات کافی داشته باشد دست به دامان دیوان عدالت اداری شود. اما می‌دانیم که از هر 100 نفر کارگر بیمه شده کمتر از 5 نفر امکان شکایت در دیوان را پیدا مي‌کنند.

یار احمدیان افزود: وجود چنین وضعیتی در سازمان تأمین اجتماعی اعتماد و اطمینان کارگران و مستمری بگیران به این مجموعه را دچار اختلال کرده و تنها در سایه همدلی و همزبانی تشکل‌هاي کارگری و کارفرمایی است که میتوانیم به مرورمشکلات و موانع موجود در حوزه کار، اشتغال و تإمین اجتماعی و را حل کرده و سمت و سوی آینده ای بهتر گام برداریم.