به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۸۱۳۳۵
تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش در برابر بشریت

پاپ: زمین به زباله‌دانی بزرگ تبدیل شده است

گروه جامعه: پاپ فرانسیس در جزوه‌ای تعلیماتی تخریب محیط زیست و تن دادن سیاست به منافع نهادهای اقتصادی را به باد انتقاد گرفته است و از جامعه مصرفی و بی‌اعتنایی به نابودی کره زمین به شدت انتقاد کرده است.
پاپ: زمین به زباله‌دانی بزرگ تبدیل شده است
رهبر کاتولیک‌های جهان در جایی از متن ۱۹۲ صفحه‌ای این نوشته، هشدار داده است: «هیچ‌گاه مانند دو قرن اخیر با خانه مشترک‌مان این‌چنین بدرفتاری و آن را تخریب نکرده‌ایم.» جزوه تعلیماتی مهم‌ترین متنی است که پاپ خطاب به اسقف‌های اعظم جهان صادر می‌کند. این سند به شکل رسمی روز پنجشنبه منتشر شد اما پیش‌تر متن آن به برخی رسا‌نه‌ها درز کرده بود. پاپ در این تعلیم‌نامه نوشته است: «اگر کسی ساکنان کره خاکی را از بیرون نظاره کند، از کاری که ما می‌کنیم و گاه بیشتر به خودکشی می‌ماند، تعجب خواهد کرد.»

پاپ فرانسیس، رهبر یک میلیارد و دویست میلیون کاتولیک جهان، با این اقدام تخریب محیط زیست را به دست سیاست و اقتصاد به چالش کشیده است. به گفته او فرمانبرداری سیاست از تکنولوژی و موسسات مالی، خود را در عدم موفقیت نشست‌های جهانی برای حل معضلات محیط زیست نشان می‌دهد. جلسه معرفی جزوه تعلیماتی پاپ فراسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درباره مبارزه با تخریب محیط زیست. رهبر کاتولیک‌های جهان با نگاه به کنفرانس تغییرات آب وهوایی که قرار است در پایان سال جاری میلادی در پاریس برگزار شود، خواسته است که به سرعت برنامه‌ای برای کاهش تولید گاز دی اکسید کربن ارائه شود. او می‌گوید: «تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش در برابر بشریت هستند.»

پاپ فرانسیس هم‌چنین تاکید کرده است که رشد شتابان کشورهای ثروتمند به هزینه افزایش فقر در سایر نقاط رخ می‌دهد: «ما می‌دانیم که رفتار کسانی که بیشتر و بیشتر سهمی از مصرف دارند و تخریب می‌کنند، در حالی که دیگران حتی از داشتن یک زندگی انسانی محرومند، قابل دفاع نیست.»
او با این تاکید خواستار کاهش مداوم تلا‌ش‌ها برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی شد: «اکنون زمان آن رسیده است که در بخش‌هایی از جهان رکود اقتصادی معینی را بپذیریم و به بخش‌های دیگر جهان کمک کنیم تا به رشد سالمی برسند.»

هانس یوآخیم شلن‌هوبر، کارشناس مطرح محیط زیست در انستیتوی پتسدام برای تحقیقات آب و هوایی می‌گوید، نکاتی که پاپ فرانسیس برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی بر آن‌ها تاکید کرده تکرار مجدد کلیه مسائلی است که پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند. رهبر کاتولیک‌های جهان هم‌چنین نسبت به استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اینترنتی به عنوان نوعی "تخریب زیست‌محیطی روح و روان" انسان‌ها انتقاد کرده و گفته که این مساله کاربران را با انبوهی از داده‌ها "اشباع و گیج" می‌کند.

این نوشته یکی از مهم‌ترین اسناد تعلیماتی کلیسای کاتولیک است که جنجال زیادی برپا کرده است. بویژه محافل محافظه‌کار در ایالات متحده آمریکا که تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را نفی می‌کنند، این اقدام پاپ را نوعی دخالت در سیاست دانسته‌اند. در خود واتیکان نیز این "تعالیم زیست‌محیطی" پاپ بحث برانگیز شده است.

اما واکنش‌ها در آلمان عمدتا مثبت است. میشائیل ردر، فیلسوف اجتماعی از این تعلیم‌نامه به عنوان جهت‌گیری تازه کلیسا نام می‌برد و می‌گوید: «این نوشته طرز فکر کلیسا را روی ریل تازه‌ای می‌اندازد.». کلیسای کاتولیک تاکنون به مسایلی نظیر محیط زیست توجه کم‌تری کرده و گاه خود نیز در تخریب آن سهم داشته است. پاپ فرانسیس در مقایسه با رهبران پیشین کلیسا در بسیاری زمینه‌ها، تازه‌اند و اظهارنظرهایش در برخی موارد موجب شگفتی شده اند.
مرجع : دويچه وله