به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : ۸۱۷۵۵

آلمان خبرنگارمصری شبکه الجزیره را آزاد کرد

گروه بين‌الملل: احمد منصور، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره دو روز بعد از دستگیری در آلمان آزاد شد. آلمان که به درخواست مصر این خبرنگار را بازداشت کرده بود می‌گوید، در درخواست استرداد او ابهاماتی وجود داشت.
آلمان خبرنگارمصری شبکه الجزیره را آزاد کرد
به گزارش دويچه وله، دادستانی کل آلمان خبر آزادی احمد منصور، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره را که روز شنبه در فرودگاه برلین بازداشت شده بود تأیید کرد. شبکه الجزیره پیش‌تر خبر آزادی احمد منصور، مجری سرشناس ۵۲ ساله این شبکه را اعلام کرده بود. دادستانی کل آلمان در برلین گفت: «در چارچوب تحقیقات به عمل‌آمده در مورد جایز بودن درخواست استرداد او علاوه بر جنبه‌های حقوقی، تردیدهای اجتناب‌ناپذیر سیاسی ـ دیپلماتیک نیز وجود داشت.»

دادستانی آلمان می‌گوید، در مورد آزادی منصور با توماس هایلمن، سناتور دادگستری و دیگر مقام‌های مسئول تماس حاصل و ارزیابی‌های لازم انجام شده است. بنا به ارزیابی مقام‌های مسئول، توضیحات مقام‌های مصری نتوانست نگرانی‌های موجود را رفع کند. به همین دلیل از استرداد صرف نظر شد و رالف روتر، دادستان کل آلمان دستور آزادی منصور را صادر کرد. احمد منصور که تابعیت دوگانه مصری ـ بریتانیایی دارد شامگاه شنبه (۲۰ ژوئن) به هنگام سفر به قطر توسط پلیس آلمان در فرودگاه تگل برلین بازداشت شد.

پلیس آلمان اعلام کرد که خبرنگار تحت تعقیب مصر بر اساس حکم بازداشت بین‌المللی دستگیر شده است. پلیس گفت که این حکم توسط مقام‌های مصری و به دلیل ارتکاب "جرایم متعدد" صادر شده است. پلیس همچنین اعلام کرد که حکم بازداشت توسط اداره فدرال جنایی بررسی خواهد شد. اینک دادستانی کل آلمان می‌گوید، در مورد وجود حکم بازداشت بین‌‌المللی، صادره از سوی اینترپل (پلیس بین‌الملل) نیز توضیحات متناقضی داده شده است.

احمد منصور در جریان محاکمه‌ای غیابی در دادگاه مصر به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. وی متهم شده که در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ علیه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور وقت در شکنجه یک وکیل در میدان تحریر شهر قاهره دست داشته است. مصر همچنین منصور را به تجاوز و دزدی متهم کرده است. شبکه الجزیره این اتهام‌ها را رد کرده و آن‌ها را "ساختگی و جعلی" خوانده است.