به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۸۵۱۶۷

پاسخ حضرت آیت‌الله‌ شبیری درباره رستاخیز

گروه فرهنگی: دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی به پرسشی که درباره نمایش فیلم رستاخیز از این دفتر شده پاسخ داده است.
متن پرسش مطرح‌شده و پاسخ دفتر این مرجع شیعیان بدین شرح است:
پرسش: فیلمی به نام رستاخیز درباره واقع عاشورا ساخته شده است. علاوه بر برخی شبهات نسبت به محتوای آن و ناسازگاری با مستندات تاریخی، چهره‌ی مبارک حضرت عباس و حضرت علی‌اکبر علیهماالسلام در آن به نمایش درآمده است. به نظر حضرتعالی نشان دادن چهره‌ی مبارک حضرات معصومین و امام زادگان در فیلم های سینمایی و آثار هنری دیگر، چه حکمی دارد؟ با توجه به نقلهای مختلف تاریخی، صحت اینگونه فیلمنامه ها را می توان تایید کرد؟ توصیه حضرتعالی به تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران این‌گونه فیلم‌ها که با آموزه‌های دینی و تاریخی مرتبط می‌باشد، چیست؟

پاسخ:
به‌طورکلی در اموری که به گونه ای مرتبط با حضرات معصومین علیهم‌السلام و امام زادگان واجب‌التعظیم و آموزه های دینی است و در باورها و اعتقادات مردم تأثیر بسزایی دارد، باید همه مصالح و مفاسد پیرامونی لحاظ شود و نهایت حساسیت‌ و دقت‌ صورت پذیرد. به نمایش کشیدن چهره مبارک حضرت عباس و حضرت علی‌اکبر علیهماالسلام یا بعض دیگر امام زادگان، اگر در نظر عرف مصداق هتک آن حضرات باشد، جایز نیست. عنوان هتک مسأله ای عرفی است که ممکن است به جهت فیلم‌نامه، نوع انتخاب بازیگر، چهره‌پردازی یا اموری دیگر تحقق یابد. صحت و اعتبار فیلم نامه نیز نیازمند بررسی و کارشناسی از جهت مطابقت با تاریخ، علم حدیث و غیره دارد و در موارد اختلاف نقل، باید اتقان و شهرت نقل و ... لحاظ گردد.

نشر و تبلیغ صحیح دین و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام اجر و پاداش بسیار زیادی دارد و قطعاً کسی که در این مسیر به هر شکلی قدم بردارد، ثواب عظیم نصیبش می‌شود. توصیه ما به تهیه‌کنندگان و متصدیان این فیلم‌ها و به‌طورکلی برنامه‌های هنری که به‌گونه‌ای محتوای دینی و مذهبی دارند این است که در مراحل تولید، نقطه نظرات کارشناسان و علمای دین را جویا شوند تا ان‌شاءالله در حد توان به نحو أحسن محتوایی کم نقص تولید و عرضه شود. فضلا و طلاب و کارشناسان دینی نیز در مسیر کمک به تولیدکنندگان این بخش در جهت تهیه محتوای صحیح و مورد رضایت حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام همت گمارند که خدمت به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام موجب عنایت ویژه خداوند متعال است.