به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۸ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۸۷۲۹۱

خطر قاچاق بیخ گوش 500 هزار نسخه خطی

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: براساس آمارها، حدود 500 هزار نسخه خطی در خانه‌های مردم است.
خطر قاچاق بیخ گوش 500 هزار نسخه خطی
«محمدرضا سوقندی» در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان که با حضور استاندار سمنان برگزار شد، با اشاره به خطر قاچاق نسخ خطی در کشور اظهار کرد: حدود نیم‌میلیون نسخه خطی در سطح کشور در دست مردم است که بسیاری از آنها به قیمت‌های پایین فروخته و قاچاق می‌شوند.وی با بیان اینکه بسیاری از میراث فرهنگی و از جمله کتب خطی ارزشمند کشور در دوران قاجار به تاراج رفته‌اند، از ضرورت یک برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری و حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند سخن گفت و افزود: باید در این بخش و در سطح ملی یک تدبیری صورت گیرد تا از قاچاق این نسخ خطی ارزشمند، جلوگیری شود.
سوقندی با اشاره به فرهنگی بودن مردم استان، از وجود نُسخ خطی زیادی در استان خبر داد و تصریح کرد: در سطح استان سمنان نیز نسخ خطی ارزشمندی وجود دارد که در دست مردم است و باید برای جمع‌آوری آنها برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد. باید این نسخ ارزشمند جمع‌آوری و تجمیع شوند و سپس از طریق یک کتابخانه مرجع و‌ معتبر در اختیار اهل تحقیق و پژوهش قرار گیرد.سوقندی با اشاره به تجربیات فرهنگ و ارشاد در شهرهای مختلف استان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که فعالیت‌های فرهنگی در مناطق روستایی و شهرهای کوچکتر بهتر شکل می‌گیرد تا کلان‌شهرها و شهرهای پرجمعیت‌تر.میزان مخاطبان کتابخوانی در مناطق روستایی و شهرهای کوچکتر گاه چندین برابر مرکز استان است. لذا باید در این مناطق سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود که یک کارگروه با محوریت اداره کل امور روستایی استانداری شکل بگیرد تا زمینه‌های راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف دیگر دستگاه‌های اجرایی در این راستا، بررسی شود.
این عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه در برخی روستاهای استان، ساختمان مستقلی برای احداث کتابخانه وجود ندارد، اضافه کرد: جدای از اینکه کتابخانه‌های مساجد و مدارس روستایی را باید تقویت کنیم، گاه ساختمان‌های دیگری از جمله خانه‌های بهداشت و یا ساختمان‌های سازمان جهادکشاورزی و... در برخی روستاها وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آنها نیز بهره گرفت.
مرجع : باشگاه خبرنگاران