به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۱ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۹۰۵۲۰
با اشاره به شکست مخالفان توافق هسته‌ای

آیپک دیگر آن نیروی لابی‌گر مخرب نیست

گروه سیاسی: در طول دو ماه گذشته، از زمان امضاء شدن توافق هسته‌ای ایران از سوی ایالات متحده و قدرت‌های جهانی، مخالفان این توافق با پیش‌بینی نتایج هولناک (مانند هولوکاست دیگر، جنگ هسته‌ای) سخنرانی‌های تندی ایراد کردند. آن‌ها میلیون‌ها دلار در تبلیغات تلویزیونی هزینه کردند و تاکید کردند برای رد توافق همه کار انجام خواهند داد. با این وجود در روز پنج‌شنبه توافق هسته‌ای بر مانع سخت خود – کنگره – غلبه کرد و مخالفان با آه و ناله شکست خوردند.
آیپک دیگر آن نیروی لابی‌گر مخرب نیست
گاردین با انتشار مقاله‌ای نوشت: در پایان لحظه مایوس کننده‌ای روی داد: قطعنامه رد توافق هسته‌ای در سنا که اجرایی شدن آن را متوقف می‌کرد نتوانست به 60 رای مورد نیاز برای اجرای آیین‌نامه در تصویب دست یابد و تنها چند سناتور دموکرات در کنار همکاران جمهوری‌خواه خود با توافق هسته‌ای مخالفت کردند. بدون این قطعنامه، دیگر مهم نیست که مجلس نمایندگان چه رایی می‌دهد، برای تصویب قانون یا حتی مجبور کردن اوباما به استفاده از حق وتو، به رد توافق در هر دو مجلس نیاز است.

با این که آن‌ها می‌خواهند اثبات کنند که مواضع‌شان نسبت به توافق هسته‌ای عقاید سیاسی است نه سیاسی کاری اما با این توافق هسته‌ای مانند آن چه که با اوباما – کر انجام دادند، رفتار می‌کنند، تلاش بی‌نظم برای ایجاد چالش‌های قانونی، ارائه طرح‌های جدید و حتی تلاش برای بازخوانی قطعنامه اولیه. این مقاله می‌افزاید: تاکنون تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای رد توافق باعث متحد کردن دموکرات‌ها و حتی آن‌ها که مخالف این توافق بودند، شده است.

در ادامه آمده است: برخی از تلاش‌ها برای از مسیر خارج کردن توافق هسته‌ای به پرچم‌داری کمیه روابط عمومی اسراییل – آمریکایی انجام می‌شود. اما به نظر نمی‌رسد این سازمان لابی‌گر دیگر آن نیروی تخریبی مهیبی که پیش از این بود را داشته باشد. این سازمان قادر بود تا با توجه به پایگاه‌های خیریه ثروتمند اثر و نفوذ زیادی در قانون‌گذاری داشته باشد.

پیروزی توافق هسته‌ای ایران برای این گروه لابی‌گر شکست محسوب می‌شود و هم‌چنین شکاف‌ها در میان یهودیان آمریکایی باقی می‌ماند. در این مقاله آمده است: اصرار آیپک بر موضع‌اش باعث به حاشیه راندن این گروه شد. اکنون تنها جایی که آیپک می‌تواند حامیانی پیدا کند جمهوری‌خواهان هستند. ده‌ها میلیون دلاری که آیپک در لابی‌گری علیه توافق هسته‌ای هزینه کرد نتوانست این پویایی را محو کند.

با این وجود برخی از دموکرات‌ها که به شدت مخالف توافق هسته‌ای هستند در حال همکاری با آیپک برای تصویب قانون‌های دیگر برای رد توافق هستند. این مقاله می‌افزاید: مخالفان توافق هسته‌ای دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که به جای این که صادقانه توافق هسته‌ای را ارزیابی کنند دچار سیاسی کاری شده‌اند. این اتهام عجیب است به این دلیل که بسیاری از کارشناسان موافق‌اند که توافق هسته‌ای ایران کامل است و بهترین تواقی است که از طریق دیپلماسی می‌توان به آن دست یافت. با این وجود برخی از دموکرات‌ها علیه متحدان نتانیاهو و جمهوری‌خواهان صف‌بندی کردند که می‌تواند نوعی سیاسی کاری تلقی شود.

در پایان این مقاله آمده است: گروه‌هایی چون آیپک به ادعای حسن نیت داشتن ادامه خواهند داد اما آن‌ها بررسی نمی‌کنند که ارتباط با نتانیاهو برای آن‌ها نتایج متعصبانه‌ای در بر دارد. با این حال مبارزات بعدی آیپک که بدون تردید باعث هرج و مرج قانون‌گذاری می‌شود، دروغ آیپک را در ادعای بی‌طرف بودن آشکار می‌کند. با این حال با وجود انجام بهترین تلاش‌ها، در پایان این اوباما نیست که شرمنده شده باشد.
مرجع : ایسنا