به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۹۰۸۷۶
نه کسی خائن است نه ضد انقلاب

کسی خائن نیست، مدیریت ناکار آمد است

حمایت غیر اصولی و غیر مدیریتی از یک صنعت، ممکن است عجالتا آرامش خاطر صاحبان آن صنعت را در داخل فراهم سازد، اما در بلند مدت، رونق مورد انتظار را در آنسوی عالم ایجاد خواهد کرد.
کسی خائن نیست، مدیریت ناکار آمد است
مالک رضایی

گروه مقالات: برای اینکه کسی، گلایه و اعتراض مردم را در مورد قیمت و کیفیت محصولات شرکتهای خودروسازی، خدمات بعد از فروش آنها و.... بشنود، کمپین و تلگرام و..... لازم نیست به راحتی میتوان آنرا از متن جامعه شنید، از کسانی که با چند صد کیلومتر کار خودرو، تسمه تایمینگ پاره کرده اند، گیربوکس پایین آورده اند، زن و بچه هایشان آوارۀ جاده و بیابان گشته و کارشان به نمایندگیهایی کشیده است که همه کاری بلدند جز پاسخگویی.

از باطری فاسد، دسته راهنمای لنگ، چراغ آویزان و..... اینقدر می‌شود گفت که بالاخره دل وزیر محترم صنعت به رحم آید و بداند که در این میان نه کسی خائن است نه ضد انقلاب اما شاید مشکل اصلی در «عزیز کرده» بار آمدن عده ای است که به جای بالابردن سطح و کیفیت کار خود، کماکان عادت دارند، هزینه ناکار آمدیهای مدیریتی آنان از جیب مردم پرداخت شود. گویی رابطۀ کر وبیمار میان آنها و مردم حاکم است. مردم چیزی می‌گویند و آنها چیز دیگری می‌شنوند.

ناشنیدن این انتقاد در عصری که شعار «همیشه حق با مشتری » سراسر جهان را فرا گرفته است با کدام رویکرد مدیریتی قابل توجیه است؟! لیکن در این میان از کسی که قاعدتا باید در کنار مردم باشند وبر ارتقای کیفیت وبهره وری در تولید تاکید کنند انتظار نمی رود، بالش گرم و نرم، زیر سر کاستیها و نا کار آمدیها در این صنعت نهد و با جواباتی غیر متعارف، سعی کنند الفتی صوری و دستوری میان مصرف و تولید کم کیفیت و گران حاصل گردد.

در یک مدیریت اصولی، این امر برای همیشه، شدنی نیست و با این روشها، بالا بردن بهره وری و انگیزه رقابت در آن صنعت، عملی نخواهد بود. مشتری مداری راه ورسم خود را دارد. کسی که در این میان باید رویه خود را تغییر دهد تولید کننده است نه مشتری. روشهای به ظاهر حمایتگرانه وبه واقع، عافیت بخشانۀ برخی برای صنعت خودرو سازی کشور همچون داروی طبیبان قصۀ «پادشاه وکنیزک» مولوی است. اسکنگبینشان صفرا خواهد افزود و روغن بادامشان خشکی خواهد نمود. نوآوری‌های جدیدی برای درمان مشکلات این صنعت لازم است.

در عصر فراصنعت امروز، همه چیز تعریف نو یافته اند. صنعت، خدمات، تولید، توزیع و.....بر مبنای شاخصهای کار آمدی و دانایی، معنا می‌شوند. مدیرانی که حتی در خانه و خانوادۀ خود از فرزندانشان هم کمتر میدانند ونسبت به آنها با دنیای جدید بیگانه اند و صرفا با اتکاء بر همان داشته‌ها و دانش محدود خود در راس بزرگترین و عریض ترین شرکت‌ها و سازمانهای صنعتی، تولیدی، خدماتی، قرار گرفته وفقط چشم انتظار رویه‌های حمایتی و.... هستند موفقیت چندانی در کارشان نخواهند یافت. دنیای دانایی، دنیای شگفت انگیزی است. در این دنیا، قواره گی‌ها و ناقواره گی‌های مدیریتی، خیلی زود آشکار می‌شود.

در مناسبات اقتصادی دنیای امروز، حتی تئوری‌های «جان میناردکینز» «پل ساموئل سون» و..... که روزگاری حکم انجیل دانشکده‌های اقتصاد جهان را داشتند، دست تسلیم بالا برده اند. ذکر این نکته به منزلۀ کم اهمیت تلقی نمودن علم اقتصاد وکار اقتصاد دانان محترم نیست. بالعکس یادآوری گستردگی و ریسک بالای کار آنهاست که ناچارند برای درمان و چاره جویی مشکلات اقتصاد ملی، به جای سر وکار داشتن با چند متغیر محدود داخلی وملی، عوامل پرشماری از قواعد اقتصاد جهانی وبین المللی را نیز در محاسبات خود مد نظر قرار دهند. پدیدۀ «جهانی شدن» چنین اقتضا و اجباری را برای آنها فراهم ساخته است. بنابر این، پیش این الماس بی اسپر میا، از بریدن تیغ را نبود حیا.

در این عرصه نکته‌ها چون تیغ پولاد است تیز، لذا گر نداری تو سپر واپس گریز. در این عرصه هر تحول و پیشرفتی در هر صنعت ودر هر نقطه ای از جهان، بلافاصله تأثیر بی چون و چرای خود را برصنعت و اقتصاد نقاط دیگر جهان می‌گذارد. حمایت غیر اصولی و غیر مدیریتی از یک صنعت، ممکن است عجالتا آرامش خاطر صاحبان آن صنعت را در داخل فراهم سازد، اما در بلند مدت، رونق مورد انتظار را در آنسوی عالم ایجاد خواهد کرد.

شرکت‌های دانایی محور، ناراضی ترین مشتری‌ها را بهترین مشتری خود می‌دانند، طبیعی است که بهره وری اینگونه مدیریت‌ها و سازمان ها، در مقایسه با صنایعی که حتی به مدد تعرفه‌های گمرکی و حمایت‌های سنگین دولتی هم نمی توانند، بر سر پای خود بایستند، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت. مدیران دل نازک صنعت خودرو سازی ما، سالهاست که طاقت فریاد دادخواه ندارند و گوش خود را بر همه نقدها و انتقادها بسته اند.

در عرصه این رقابت پر شتاب و رو به جلو، استفاده هوشمندانه از فرصت‌ها لازم است.مدیریتها در این مسیر، مرتبا برای غلبه بر مشکلات تلاش می‌کنند. بهتر است که ما امروز، صنعت خودرو سازی والبته اغلب صنایع خود را از خواب عمیقی که در آن فرو رفته اند بیدار کنیم. فردا برای این امر خیلی دیر است. از اشخاص وسازمانهایی که پیش وبیش از همه باید زنگ این بیدار باش را برای صنایع ما به صدا در آوَرَند، انتظارات ومطالباتی بیش از آن وجود دارد که در عملکردها وگفتارهای آنها مشاهده می‌شود.
مدیری که امروز نداند در اطرافش چه می‌گذرد و نتوانند پیامدها و جنس تحولات آتی را مخصوصا در فضای پساتحریم ایران تشخیص دهد، به شدت با آینده تصادم خواهند کرد. درک ما از این مفاهیم نباید توأم با تأخیر باشد.

مفهوم بین المللی شدن، که به نظر میرسد اندکی سریعتر از توانایی و سازگاری برخی حوزه‌های مدیریتی ما به مسیر پر شتاب خود ادامه میدهد از ضرورتهای اجتناب ناپذیر فضای پساتحریم در اقتصاد وصنعت ایران است. از این نظر و با درک واقع بینانۀ این مفهوم، بالابردن توان وبهره وری در صنایع مختلف کشور، از نان شب هم واجبتر است والبته که این امر مستلزم دقت و هوشیاری در عرصه‌های برنامه ریزی است. اکنون همۀکشورها، برای حضور موفقیت آمیز، در بازارهای جهانی تلاش میکنند. بازار ملی هم جزئی از بازار جهانی گشته است. تولید ملی باید قابلیت خود را در بازار جهانی، اثبات کند واز رویه‌های آمرانه در بازار ملی دست بردارد.برای همیشه نمیتوان به مدد تعرفه‌های حمایتی، یک صنعت را به شکل مطلوب سر پا نگه داشت.

قبلا نیز در یادداشتی آمده بود که انتظار می‌رود تیم اقتصادی دکترروحانی از این واقعیتها فاصله نگیرد.
درحالی که بخش وسیعی ازمردم، به اندازۀ کافی در حال صرفه جویی در امورات زندگی خود هستند، به هیچ جایی بر نمیخورد، اگر هزینه‌های زاید تولیدی ومدیریتی نیز در سطوح مختلف، اندکی پایین بیاید.مصادیق آن فراوان است و دور از چشم جامعه نیست. باید پذیرفت که صنعت خودرو سازی ما گران اداره میشود و راندمان کارش، به مراتب، کمتر از هزینه ای است که همه ساله بر دوش مردم می‌گذارد. اگر چالش اصلی مردم، کنار آمدن با مشکلات روز افزون معیشتی است آیا نباید یکی از چالشهای اصلی این صنعت هم چالش بهره وری ورقابتی نمودن خود باشد؟

در حالی که تولید خودرو ما از حيث هزینه گران تمام می‌شود، اما عملا هم درطول سالهای گذشته نشان داده است که کوچکترین اراده ای برای رقابتی نمودن خود ندارد و قیمتهای آن همه ساله در حال فربه شدن و متورم شدن است. متولیان امر در این صنعت باید هرچه زودتر با یک طرح جامع وشجاعانه رقابتی نمودن این صنعت را با صنایع مشابه خارجی عملی سازند. افسوس وصد افسوس که تا کنون هر موقع چنین ضرورتی عنوان شده است، خروجی آن عملا راه به جایی نبرده است.چرا که باید با دستانی اجرایی شود که عملا اراده ای بر اجرای نداشته اند.

درحالي كه مولفه‌های این صنعت با بکار گیری شیوه‌های جدید، به طور مرتب در حال افزایش بهره وری و کاستن از هزینه‌ها به نفع مشتری است، واضح است كه ما با این هزینه بالای تولیدی برای ماندن دروضع موجود هم مشكل داشته باشیم و برای رقابت با صنایع مشابه در عرصه جهانی با سختیهایی مواجه شویم. تولید ما در این صنعت، زیرسنگینی برخی غفلتها و نارساییهای مدیریتی نفس نفس می‌زند وهر روز هزینه‌های آن بربازدهی تولیدش غلبه می‌کند. کسی از ما نخواهد پذیرفت که برای همیشه به مدد تعرفه‌های سنگین گمرکی و رویه‌های حمایتی غیر متعارف سر پا بایستیم.

اگر برخی از این نارساییها و کاستیها تا کنون و به هر دلیلی خود را در پشت فضای تحریم پنهان کرده بودند، بدون شک در فضای بعد از تحریم، توجیهی بر نارساییها نخواهند داشت. صنعت خودرو سازی، باید آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون‌های سخت آینده بدست آوَرَد. اتکا به متغیرهایی مانند اشتغال و..... اگرچه عناصری تعیین کننده هستند اما دلایل موجهی بر تداوم نا کار آمدی نیستند. صنعت خودروسازی ما بیش وپیش از هر صنعتی در ایران در معرض سنجش و آزمون پساتحریم قرار خواهد گرفت.

گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۱۷
جان ایرانی ها مهم تر است یا سود دهی کارخانجات؟ (322806)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۰:۳۰
در زمان تحریمخودرو ساز های سایپا و ایران خودرو در کنار مردم نبودند و با سودجویی خون مردم را در شیشه کردند . الان هم ما درکنارشون نیستیم..خودرو صفر .نمی خریم..نمی خریم و این اراده ماست (322818)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۳:۰۲
آقای روحانی چرا سکوت کرده اید و مشکل خودرو را حل نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا نمی گذارید دلار ارزان شود تا خود رو هم ارزان شود ؟؟؟؟ چرا تعرفه را ازاد نمی کنید تا رقابت به وجود بیاید ؟؟؟؟؟ چرا به این انحصار ظالمانه خودرو پابان نمی دهید ؟؟؟؟؟؟؟؟ (322842)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۵:۲۲
تلاش ما بی فایده است.
چون که کشور سالهاست که روی پول خودروها برای سیاست های منطقه ای حساب باز کرده !
نه مدیرعامل سایپا مقصره نه ایران خودرو !اونا باید این منابع را جذب کنند مگرنه به دوستان ما در سوریه ولبنان وعراق ویمن خیلی خیلی بدمیگذره (322852)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۵:۲۷
جیب آقایون مهمه قطعا (322853)
مافیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۵:۴۸
انحصار در هررررر چیز فساد میاره مخصوصا که تو ایران همه چی انحصاریه (322855)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۴۳
من نخرم- تونخری -اونخرد - مانخریم - شما نخرید تا آنها مارا خر حساب نکنند! (322811)
مدیر عامل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۵۹
منظورت از آنها ما که نیستیم درسته؟ (322840)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۰۹:۵۹
فک می کنم به کار بردن وا‌ژه نا کارآمدی برای پوشش فساد بزرگی که در این صنعت وجود دارد قدری بی انصافی است. (322814)
حامد
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۰:۲۰
واقعا اگر این به اصطلاح خودروسازان دلشون برای اشتغال میسوزه, هیوندایی بهترین پیشنهاد به وزارت صنایع داد...اون هم مبنی بر اینکه هیوندای فعالیت مستقل در ایران داشته باشد...یعنی بدون همکاری با این به اصطلاح خودروساز...با این شرایط کارگران ایرانی بر سر کار و درآمد...مردم خودرو بین المللی با قیمت و کیفیت بین المللی تهیه میکنند...دولت هم بیشترین سود را با کاهش مصرف بنزین توسط این خودروهای بروز جهانی بدست میآورد...عملا هم کارگران صنعت خودروسازی و هم مردم و هم دولت سود میبرند...اشتغال اشتغال بهانه است.. (322817)
---------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۰:۴۳
بایدکیفیت بهترشود وقیمت پایین بیاید (322820)
کیان کیانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۱:۲۷
دولتی بودن وغیر رقابتی بودن بارار بزرگ خودرو در ایران باعث همه مشگلات این صنعت مانند بی کیفیت بودن گران بودن مصرف بالای سوخت و....است وتا زمانی که یک اراده قوی ومعتقد در جهت خصوصی سازی ان صنعت وهمه صنایع وجود نداشته باشد تمام صنایع دولتی وبال گردن دولت خواهند بود به نظر من منجی واقعی ایران کسی است که بتواند اقتصاد دولتی وناکارامد وزیان ده ومتکی به نفت ایران را به صورت واقعی خصوصی سازی کند تا هم اقتصاد راه پویایی راطی کند وهم دولت سبکتر وکم هزینه تر گردد این فرد یا گره منجی ایران است. (322824)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۱۴
بارها گفته ام و بار دگر ميگويم : بزرگترين عامل ناکارآمدي و فشل بودن صنعت خودروي ما (اگر بشود نامش را صنعت گذاشت!) دولت ماست. تا وقتي که دولت در خودرو دخالت ميکند، تا وقتي که خودروسازان، دولتي هستند و رابطه خود را با صنايع، دانشگاه ها (که تصور نميکنم وجود داشته باشد) و به ويژه مردم و مشتري ها، بصورت دستوري ايجاد و تنظيم ميکنند، تغيير مثبتي در اوضاع خودرو توليد نخواهد شد، هيچ، بلکه روز به روز به قهقرا خواهيم رفت. (322833)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۲۴
خودروسازی در ایران کشاورزی دیمی و یا فوتبال آماتور و یا ساختمان کلنگی است.اصلا صنعتی وجود ندارد یک ویرانه است که روز به روز اوضاع آن وخیم تر می شود یعنی امیدی به رشد ااین به اصطلاح صنعت نیست چون مدیریت علمی در آن جایی ندارد.تجربه ثابت کرده در صنعت خودروسازی انحصاری هیچ رشدی صورت نمی گیرد (322835)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۵۱
منظور از صنعت خودروسازی در ایران هر وسیله که4چرخ داشته باشد است.موتور وبدنه و استحکام و ایمنی ومصرف سوخت و...تعریف خاصی ندارند.وسیله فقط در زمانی که تحویل مشتری می شود فقط باید حرکت کند1ساعت بعد که از کار افتاد و یا آتش گرفت و ...دیگه تقصیر مشتری بوده. (322838)
محمدعلی قیافی
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۲:۵۹
بر مبنای اصول تفکر و مدیریت ناب سه عامل کیفیت،قیمت و تحویل به موقع اساس نیاز و خواست مشتری است و برای رسیدن به آنها روش های مشخص و تدوین شده ای وجود دارد. این روش ابتدا در تویوتا انجام شده و در حال حاضر تمامی شرکتهای آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای به نحو احسن از آن استفاده می کنند. مهمترین نکته در این رویکرد این است که نیاز به تغییر زیر ساخت ندارد و تنها رتغییر رویکرد مدیریتی در تمامی رده های یک خودرو سازی باید صورت گیرد !!!
در تولید ناب: قیمت محصول= قیمت مشتری - سود خودروساز (322841)
خالصی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۴:۰۳
تا کی باید محکوم به ماشینهای بی کیفیت باشیم باالجبار ماشین شش هزار کرده حداقل بیست مورد اشکال اساسی دارد (322848)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۴:۲۵
اجازه بدین همه چیز طبق بازار رقابتی
پیش بره اونوقت میدونین ما پشیمان میشیم
یا شما؟؟!! (322850)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۶:۲۱
جالب است در شبکه های مجازی امروز مصاحبه اخیر وزیر محترم صنعت،تجارت،معدن ببینید و مصاحبه ده سال ایشان هم پخش کردند لطفا اینو ببینید و بعد قضاوت کنید خلاصه این است:در مصاحبه اخیر گفته با نخریدن خودرو امکان ارزانی نیست اما در مصاحبه گذشته گفته مردم باید مانند کشورهای خارجی موقع گرانی آن کالا را نخرند تا دولت مجبور باشد ارزان کند!!!!!!ما دم خروس قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را ! (322859)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۱۷:۰۰
باور کنیم که دستهایی دارند خون مردم بیگناه را به شیشه میکنند با این لگنهای قراضه شان / نخریدن حتی شده 1 سال ، جواب دندانشکنی به این سازندگان ارابه های مرگ است ،، کاش من هم یک کره ای ژاپنی مالزی یا ....بودم میتونستم مثل ادم سوار ماشین با کیفیت شوم (322865)
جمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۰:۰۴
وقتي ده هاملياردلوازم برقي ازيك كارخانه خودرو سازي به سرقت ميرود تلوزيون انرانشان ميدهد ايابايدمردم تاوان اين بيكفايتي مديران ومسئولان كارخانه هاي خودرو سازي رابدهند (322883)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۱:۵۷
این مدیر مگان سوار مغرور مردم ایران را به تمسخر می گیرید به همین راحتی؟باید به جرم تمسخر مردم تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.کسی حق توهین به ملت ایران را ندارد (322893)
مارال
United States
۱۳۹۴/۰۶/۲۶ ۲۲:۳۱
بهار جان شما هم باید از کمپین تحریم خرید خودرو حمایت کنید (322901)
حمید
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۲۷ ۰۱:۰۴
ازاین که مردم بانخریدن خودرو به نعمت زاده ونعمت بخش دق می دهند کیف می کنم. مردم این کاررادرتمام زمینه ها که ازمردم سواستفاده می کنند انجام دهند. تاحساب کار دست مسولان بی لیاقت بیاید. (322908)