به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۹۲۷۵۳

سوئد نخستین جامعه بدون پول نقد جهان می شود

گروه فناوری: برای دهه ها، اقتصاددانان درباره شکل گیری "جوامع بدون پول نقد"، جایی که تمامی معاملات و تراکنش ها به صورت دیجیتالی صورت می گیرد، صحبت کرده اند. هیچ کشوری در جهان تاکنون این مساله را به واقعیت تبدیل نکرده اما چند کشور به آن نزدیک شده و پیشگام آنها نیز سوئد است.
سوئد نخستین جامعه بدون پول نقد جهان می شود
 کارشناسان فناوری صنعتی در موسسه سلطنتی فناوری کی‌تی‌اچ استکهلم مطالعه ای را منتشر کرده اند که نشان می دهد پول نقد در سوئد با چه سرعتی در حال محو شدن است.
به گفته "نیکلاس آرویدسون"، یکی از مولفان مطالعه، استفاده از پول نقد در سوئد اندک و به سرعت در حال کاهش است.  بنابر محاسبات صورت گرفته توسط تیم آرویدسون، تنها 80 میلیارد کرون (حدود هشت میلیارد یورو) در سوئد گردش دارد که نسبت به آمار 106 میلیارد کرونی شش سال پیش کاهش چشمیگری را نشان می دهد. این در شرایطی است که بین 40 تا 60 درصد این میزان در گردشی منظم قرار دارد.
 
در گوتنبرگ، دومین شهر بزرگ سوئد، تقریبا یافتن مغازه ای که کارت بانکی نپذیرد غیر ممکن است و بیشتر افراد محلی ترجیح می دهند سکه یا اسکناس به همراه نداشته باشند. همچنین، بسیاری از ساکنان اپلیکیشنی به نام "سوئیش" (Swish) را مورد استفاده قرار می دهند که حاصل همکاری بانک های سوئدی و دانمارکی است و انتقال آسان پول از طریق تلفن همراه را امکان پذیر می کند.
 
بانک های سوئد نیز مسیری مشابه را در پیش گرفته و در برخی شعبه ها پول نقد دریافت نمی شود. بنابر قوانین تعیین شده برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، در اداراتی که مسئول رسیدگی به اسکناس و سکه هستند، مشتری باید درباره منبع کسب پول توضیح دهد و تراکنش های نقدی مشکوک نیز به پلیس گزارش داده می شوند.
مرجع : خبرآنلاین