به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۹۲۸۹۳
تاثير عملكرد دولت قبل بر عرصه ديپلماسي

درها چگونه بر پاشنه ناكارآمدي نخواهند چرخيد؟

مديران كلان كشور بايد نيك بدانند براي اصلاح امور و حل معضلات و مشكلات انبوه كشور، جز اينكه شعارهاي توخالي حذف و جاي آن تلاش و كار قرار بگيرد، نظارت و به موازات آن مسئوليت‌پذيري اصل شود، براي تخصص، سرمايه، نخبگي امنيت، عزت و احترام قائل شد و ... هيچ راه ديگري وجود ندارد.
درها چگونه بر پاشنه ناكارآمدي نخواهند چرخيد؟
محسن اختياري

گروه سياسي: اگر چه رييس‌جمهور پيشين در دولتهاي نهم و دهم در ابتداي امر با پشتيباني و حمايت اكثريتي اصولگرايان و با شعارهاي اصولگرايي برمسند رياست جمهوري تكيه زد و ليكن كارنامه عملكرد دولت و بويژه رييس جمهور در اين دوره‌ها علي الخصوص در دولت دهم چنان غيرمتعارف و دور از انتظار بود كه ماهها و روزهاي پاياني نه تنها طيف مورد نظر سعي مي‌نمودند كه ايشان را منفك از جريان اصولگرايي جلوه دهند بلكه در مواضعي عملا رو در رو قرار گرفتند. عملكرد دولت گذشته بعضا چنان غير معمول بود كه بدون ترديد تا سالها اثرات متضاد منفي و بعضا مثبت آن بر جامعه و عرصه ديپلماسي كشور مشهود خواهد بود.

تغييرات بسيار زياد و جابجاييهاي عجيب و غريب در كابينه و اعضاي دولت كه حتي در بسياري موارد بابي توجهي و زيرپا نهادن نص صريح قانون نياز به احكام حكومتي را بيش از هر دوره اي لازم مي‌نمود؛ تنشها و جنجال آفرينيهاي بعضا نامتعارف در بزرگترين تريبونهاي بين المللي كه مي‌توانست بهترين فرصت براي تبليغ قابليت‌هاي بي اندازه كشور باشد و ليكن عمدتا غير از ايجاد تنش و تشنج در روابط با دنيا عملا هيچ سودي براي كشور و جامعه به دنبال نداشت.

حاشيه‌هاي بي حد و حصر كه وقت بسيار زيادي از نخبگان جامعه و حتي قواي اصلي مملكت نظير مجلسيان را تلف نمود و به غير از هزينه هيچ نتيجه مثبتي نداشت مانند ماجراي مرحوم كردان و ايجاد جرياني به نام كردانيسم! انتصاب‌هاي متعدد خانوادگي؛ مسافرتهاي حاشيه ساز و عمدتا خانوادگي كه بعضا به لشكركشي تعبير مي‌شد؛ عزل و نصب‌هاي عجيب و غريب مانند عزل وزير امور خارجه آنهم در حين يك ماموريت و سفر خارجي؟!

جنجال سازي‌هاي دوست و يار غار رييس جمهور يعني آقاي مشايي؛ تجربه‌هاي پر هزينه اي مانند هدفمندي يارانه‌ها و كارت‌هاي سوخت كه با اما و اگرها و ترديد‌هاي بسياري مواجه شد؛ فرار بي رويه مغزها بطوريكه طبق شواهد و آمارها بالاترين ميزان مهاجرت نخبگان در بعد از انقلاب مربوط به اين دوره است، كجرويها و فسادهاي مالي گسترده كه حالا يكي پس از ديگري از آن پرده برداشته مي‌شود؛ و موارد بسيار ديگر كه قصد پرداختن به آنرا نداريم و اين مصاديق صرفا بمنظور شاهد گفتار و تقريب اذهان بيان گرديد، و صرفا غير از هزينه و اتلاف انرژي و ايجاد تنش هيچ سود و دستاورد مثبتي براي مملكت در بر نداشت و برايند ماحصل اين عملكرد ايجاد تنش در روابط خارجي و عدم تعامل با دنيا، تورم لجام گسيخته و گراني‌هاي نامتعارف و در نهايت ايجاد شرايطي بود كه در ماهها و روزهاي آخر بسياري بزرگان و نخبگان از سوق يافتن جامعه و كشور به سمت جو امنيتي هشدار مي‌دادند و حتي مشاهده مي‌شد كه بعضا رسانه‌هاي معاند چنان گستاخي و جسارت يافته بودند كه صحبت از تغيير نظام مي‌كردند؟!

اما ماحصل تمام اين فرايندها از دو جنبه كاملا متفاوت قابل بررسي است. از جنبه منفي قضيه، هزينه‌هاي بسيار هنگفت مادي و معنوي مخصوصا اتلاف پول و انرژيهاي فراواني بود كه شايد تا سالها قابل جبران نباشد كه بعنوان يك نمونه مي‌توان به درآمدهاي سرشاز نفتي در اين دوره اشار نمود كه اگر درست و بجا مديريت شده بود بسياري مشكلات جامعه و كشور حل مي‌شد ولي عملا نه تنها هيچ تاثير مثبتي در جامعه احساس نشد بلكه در نهايت به شرايطي رسيديم كه مختصرا شرح داده شد.

اما از جنبه ديگر و با ديد مثبت به جريانات، نتيجه اين رويكردها، تغيير مواضع و ديدگاهها در بسياري افراد و بخصوص مسئولين بود بطوريكه عده بسياري بخوبي دريافتند كه عملا با تندرويهاي افراطي نه تنها مشكلات كشور حل نخواهد شد بلكه بعضا ضربات جبران ناپذيري نيز به جامعه و مملكت وارد خواهد آمد، و در نتيجه تمامي اين فرايندها و عملكردها شرايط بگونه اي پيش رفت كه ضمن فراهم آمدن زمينه براي پيروزي رييس جمهور فعلي، شرايط را براي حركت دولت در راستاي سياستهاي پيش رو مهيا ساخت، كه چه بسا اگر تجربه عملكرد نامتعارف و بعضا افراطي دولت قبل در اذهان جامعه و بويژه نخبگان وجود نداشت شرايط براي عملكرد دولت يازدهم بسيار دشوارتر مي‌شد؛ بعنوان نمونه يكي از اين موارد مهم عملكرد دولت در بحث هسته اي و بخصوص نحوه مواجهه جامعه و مسئولين با موضوع برجام مي‌باشد كه گام به گام به پيش مي‌رود و اكثريت قريب به اتفاق جامعه اميد دارند نتايج و دستاوردهاي مثبت بسياري از آن حاصل گردد هر چند عده معدود و محدودي كه بعضا خود را هم نماينده كل مردم عنوان مي‌كنند دلواپسي‌هاي بيجا و بيهوده اي داشته باشند.

بدون شك همه، در تبليغات رياست جمهوري اين جمله كليدي آقاي روحاني را به خاطر دارند كه "سانتريفيوژها خوب است بچرخد، به شرطي كه چرخ مملكت هم بچرخد"، كه همين جمله كوتاه بيانگر نوعي نگرش عميق و كلي به يكي از مهمترين و چالش برانگيزترين مباحث تاثير گذار روز كشور بود كه نه تنها سياست‌هاي داخلي و خارجي دولتمردان، بلكه حتي زندگي عادي تمامي افراد جامعه را تحت الشعاع قرار مي‌داد، و در نهايت انتخاب مردم اين پيام بزرگ را به همراه داشت كه عامه جامعه خواستار نگرش‌هاي جديدي از جانب دولتمردان خود مي‌باشند.

در بدترين تحليل، آنچه از عملكرد دو ساله دولت يازدهم شاهد بوده‌ايم عمدتا در راستاي جامه عمل پوشيدن به خواسته‌هاي اكثريت جامعه بوده و همين امر روح اميد را به جامعه دميده و همين نكته به خودي خود براي برون‌رفت از آن دوره 8 ساله عجيب و غريب مديريت دكتر كافي بوده است. اما از اين به بعد، بايد اندك اندك آن دوره را به بايگاني نهاد و فقط براي نهيب زدن به عملكرد خود گاه و بيگاه به يادش افتاد، اما  مديران كلان كشور بايد نيك بدانند براي اصلاح امور و حل معضلات و مشكلات انبوه كشور، جز اينكه شعارهاي توخالي حذف و جاي آن تلاش و كار قرار بگيرد، نظارت و به موازات آن مسئوليت‌پذيري اصل شود، براي تخصص، سرمايه، نخبگي امنيت، عزت و احترام قائل شد، مدارا و تساهل در داخل و تعامل، مذاكره و دوستي با جهان (نمونه‌اش مذاكرات هسته‌اي) و ... هيچ راه ديگري وجود ندارد، در غيراينصورت درها همچنان بر همان پاشنه ناكارآمدي و افزونترشدن مشكلات خواهند چرخيد.

امرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۱۸:۰۰
سایت وزین بهار نیوز

با درود فراوان

کمپینی برای درج روز " کوروش بزرگ " در تقویم کشورمان راه اندازی شده و در نامه ای از رئیس جمهور محترم تقاضا شده تا در این زمینه پیگیری کنند . از شما هم تقاضامندیم به عنوان یک وبسایت خبری - تحلیلی پر طرفدار و پر بازدید در این مورد اطلاع رسانی و خبر درج کنید . با سپاس از شما (325784)
احمد گرایلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۰:۱۶
اینکه فکر کنی تفکر دکتر ودکتریزم از بین رفته اشتباه بزرگی است.امروز نه ولی چند وقت دیگه باز روز از نو روزی از نو ودکتری دیگر !!!! (325792)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۰:۴۴
احمدی نژاد دوره اول اطلاع درستی از اوضاع کشور نداشت به همین دلیل محبوب گروهای قدرتمندی بود چون اصولا خبری نداشت ولی در دوره دوم کم کم به زیر و بم مشکلات کشور اگاه شد و فهمید چه خبره و قصد مقابله کرد که متاسفانه قصد بر تخریبش کردن و اینقد گفتن که اکثریت باور کردن که مشکل خود احمدی نژاد هس هر چن احمدی اشتباهات بزرگی داشت ولی اون اشتباهاتش رو هم مجوعه کشور تصمیم گرفته بودن نه شخص احمدی نظیر کارت سوخت یا هسته ای و .... در کل احمدی نژاد امروز حیف هس از عرصه سیاست دور بشه چون تجربه بزرگی داره (325793)
مجتبی
Germany
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۳:۵۸
اگر احمدی نژاد به عقیده شما از وضع کشور خبر نداشت حق نداشت ریس جمهور شود و اصلا نباید تایید صلاحیت می شد ، مجموعه ای که شما می گویید مقصر بود در دوره خاتمی و روحانی و هاشمی هم بودند پس چرا فقط دوره احمدی نژاد اینهمه اشتباه و فاجعه رخ داد، فرمانده نیروی انتظامی ماه پیش گفت روز بعد از انتخابات 88 احمدی نژاد با تندی به او گفته برو خاتمی را هم دستگیر کن که با مخالفت وی که شهر همینطور هم شلوغ است میخواهی بدترش کنی مواجه میشود ، یک امام جمعه ای حتی گفت که فتنه یک سر بیشتر نداشت و آنهم احمدی نژاد بود م (325798)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۰۷:۳۸
نگید حق نداشت چون خود سید عزیز هم وقتی رای اورد خودش گفت که من فک نمیکردم رای بیارم یا روحانی اصولا چیزی به اسم برنامه اموقع انتخابات ارایه نکرد یه جورای این تو مملکت رسم هس چون حزب درست و حسابی تو مملکت نیس بعد از به قدرت رسیدن با مشکلات اشنا میشن و روحانی هم باگروها مماشات میکنه و اصلا ورود نمیکنه و خاتمی هم که توان مقابله نداشت (325803)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۰:۴۵
من فکر میکنم معجزه هزاره سوم بیشتر خودش قربانی بود. قصد تطهیر ندارم اما بنظرم قربانی اصولگرایانی بود که دنبال یه ادم.....و شعاری میگشتن تا اندک راه رفته شده سید محمد خاتمی رو دنده عقب بگیره و هاله نور وضعيت كشور و رسوند به سال67 و خاتمه جنگ...
مدیریت جهانی قربانی ما مردم شد که کیلومترها از واقعیت فاصله داریم و پی منجی میگردیم که با یه رای دادن کل مرز پر گهر رو گلستان کنه. که اگه دوسال دیگه کسی بگه پول زغال سنگ سر سفره میارم و ماهی چند ملیون یارانه میدم، پیشاپیش بیست سی ملیون رای داره ! (325794)
ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۰۰:۱۰
بر عکس این اصولگرایان بودند که قربانی اعتماد بدون مطالعه خود به احمدی نژاد شدند آنها فکر میکردند که احمدی نژاد معجزه هزاره سوم است چون دیده بودند در یکی دو انتخابات البته به علت عدم مشارکت بخش زیادی از مردم و تفرق رای اصلاح طلبان برنده شده ، عاشق او شده بودند و فکر میکردند او پایگاه مردمی دارد و می تواند طرفداران خاتمی را شکست دهد و چشم خود را بر بسیاری از واقعیات بستند و به هشدارهای کسانی که بسیار بیش از احمدی نژاد در انقلاب سهم داشتند مثل هاشمی هم توجه نکردند و شد آنچه نباید میشد (325799)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۰۰:۳۹
سلام.من فکر میکنم مدیریت جهانی برای اتاق های فکر اصولگرایان هنوانه در بسته ای نبود.
لطفا بی تعصب و ذهنیت کمی به حرفم فکر کنید دوست من (325801)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۲:۱۲
این درست که می شود با نگاهی به مثل معروف "ادب از که آموختی" مدیریت کارآمد و مثبتی را در کشور حاکم نماییم اما این به شرطی ست که همه کسانی که به هر گونه ای در مدیریت های کلان و میانی نقش دارند از این رویه تبعیت نمایند نه مثل امروز به بهانه های مختلف دلواپس شوند و در پس دلواپسی های ظاهری، اهداف شخصی و گروهی خود را دنبال کرده و منافع عمومی را فدای امیال خود نمایند
برای تحقق مدیریت کارآمد باید همه مردم با نگاهی مسئولانه به انتخابات مجلس بنگرند و مانند دوره قبل فضا را برای اقلیت تندرو فراهم نکنند (325795)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۳:۲۸
ظریف فردی بزرگ و دوراندیش است و می تواند از طریق دیپلماسی جایگاه ایران را در منطقه و جهان ارتقا دهد.درود بر ظریف (325796)
کمال
Germany
۱۳۹۴/۰۸/۰۱ ۲۳:۴۳
اگر تمام تخلفات دولت احمدی نژاد را بتوان ماست مالی و نادیده گرفت و حتی زیانهای اقتصادی ناشی از سو مدیریت بعضی از مدیران آن هشت سال را که آنهمه پول نفت را صرف واردات کالاهای چینی و .... کردند بشود نادیده گرفت ، صدمه ای که اختلاسهای زمان احمدی نژاد به وجهه کشور و انقلاب زد و باعث دلسردی مردم و موجی از تبلیغات و سو استفاده مخالفین قسم خورده انقلاب شد را با هیچ قیمتی نمی توان جبران کرد (325797)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۱۳:۰۸
امدن معجزه هزاره سوم در کنار بسیاری از بدیهایش یک خوبی داشت و انهم این بود که مردم قدر خاتمی و امثال او را بیشتر بدانند.یادم هست در انتخابات 84 یک عده ای از افرادی که ژست روشنفکری می گرفتند و خواستار تحریم انتخابات بودند میگفتند:مگه خاتمی چیکار کرده؟!حالا همونها را بعد چند سال دیدم که میگفتند:بد بخت شدیم.من هم بهشون گفتم:حالا میفهمید خاتمی چیکار کرد.اگر هیچ کاری هم نکرده بود حداقل خرابکاری هم نکرد. (325805)
علی
United States
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۱۴:۵۷
اگر دولت مصمم است بری باشد از شرایط ایجادشده در دولت سابق باید افرادی که بهر دلیل با اصول و سیاست های مدبرانه دولت در قول و عمل همراه و همدل نیستند کنار گذاشته شود دو سال گذشته فرصت خوبی است برای ارزیابی . خصوصا در صنعت نفت مدیران میانی که پیشنه درخشانی هم ندارد و ریاکارانه و با ترفند نفوذ کرده اند باید از این صنعت استراتژیک حذف شوند . چون منشاء نارضایتی کارکنان هستند. (325807)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۰۲ ۱۵:۳۹
همه مشکلات ما از کوروش تا حالا و پس از حالا بخاطر احمدی نژاده !رفسنجانی عالی بود و دولت های قبلی هم!! دکترروحانی هم شعار درمانی !دو تا گروهند کسی را هم بازی نمی گیرند یکیش شده اصلاح طلب که از اصولگرا اصولگراتره و دیگره اصولگراست که (325808)