به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۹۶۸۵۰
هر ایرانی چند دلار یارانه نقدی گرفته است؟

حذف یارانه 3 میلیون ثروتمند تا پایان سال

گروه اقتصادی: یارانه نقدی آذرماه سال جاری پنجشنبه هفته گذشته همانند ماه های گذشته به ازای هر نفر 455 هزار ریال به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
حذف یارانه 3 میلیون ثروتمند تا پایان سال

یارانه نقدی آذرماه در شرایطی واریز شد که نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال 94 سقف پرداخت یارانه نقدی را با 3 هزار میلیارد تومان کاهش 39 هزار میلیارد تومان تصویب کردند و با این مصوبه حذف یارانه ثروتمندان آغاز شد.

بررسی ها نشان می دهد دولت به منظور اجرای دقیق قانون بودجه باید در ابتدای سال جاری یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر را حذف کند. اما در ماه های نخست سال جاری حذف یارانه نقدی با شتاب کندی انجام شد اما در تابستان شتاب این روند افزایش یافت.در همین رابطه اما اخیرا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه 2 میلیون و 943 هزار نفر خبر داده و گفته است اگر چه زمان زیادی برد تا اطلاعات مربوط به خانوارها را جمع آوری و خطاهای احتمالی را کم کنیم اما خوشبختانه توانستیم نظام رسیدگی به اعتراض ها را تقویت کنیم و این امر موجب شد کمتر از 80 درصد نسبت به حذف یارانه اعتراض کنند و افرادی هم که اعتراض کردند یارانه 66 درصدشان را برگرداندیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خطا نکرده باشیم آن مقدار یارانه‌های پرداختی را از آنها کسر می کنیم.

همچنین وزارت کار اعلام کرده است روند حذف یارانه نقدی ثروتمندان ادامه دارد و تا پایان سال جاری یارانه نقدی 6 میلیون ثروتمند حذف خواهد شد.اما از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون دولت 58 مرحله به متقاضیان یارانه نقدی پرداخت کرده است. بررسی ها نشان می دهد هر ایرانی طی اجرای این قانون رقم 2 میلیون و 639 هزار تومان یارانه نقدی دریافت کرده اند که با در نظر گرفتن دلار 3600 تومانی هر ایرانی در این مدت 733 دلار یارانه نقدی دریافت کرده است.

موضوع دیگری که در سال های اخیر مورد توجه بوده نحوه تامین منابع مالی به منظور پرداخت یارانه نقدی است که مسئولان دولتی بارها از مشکلات فراوان به منظور پرداخت یارانه نقدی خبر داده اند. اما در این رابطه استقراض از بانک مرکزی یکی از راهکارهای دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی است. در همین رابطه ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه حجم کل تنخواه بانک مرکزی به دولت بابت قانون هدفمندی یارانه‌ها از آذر ماه 89 تاکنون، 7 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، گفته است از این میزان تنخواه، حدود 1800 میلیارد تومان تسویه شده و 5700 میلیارد تومان باقی مانده که هنوز تسویه نشده است.وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت سال گذشته 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای هدفمندی یارانه تنخواه دریافت کرده است، گفت: سال گذشته هیچ تنخواهی برای هدفمندی یارانه‌ها به دولت پرداخت نکردیم. بر اساس قانون در ماه‌های اول سال بانک مرکزی معادل 3 درصد بودجه، تنخواه به دولت می‌دهد که دولت تا پایان سال به تدریج آن را تسویه می‌کند.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: دولت در آذر ماه 89 حدود 5 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی بابت تنخواه گرفت که بخشی از رقم 7500 میلیارد تومان تنخواه را تشکیل می‌دهد.