به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۹۷۹۶۱
کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند

خانه‌های هوشمند بهشت هکرها می‌شود

گروه فناوری:کارشناسان هشدار می‌دهند که منازل آینده که در آنها تقریبا همه چیز به اینترنت متصل است می‌توانند به بهشتی برای هکرهای آماتور مبدل شوند.
خانه‌های هوشمند بهشت هکرها می‌شود
 یک کارشناس امنیتی شرکت Fortinet بدون هیچ گونه مهارت هکری ویژه با مراجعه به سایت Shodan.io که موتور جستجویی برای دنیای اینترنت اشیا است توانست انواع ابزار و وسایل مختلف متصل به اینترنت از سیستم های استریوی پخش موسیقی و ویدیو، دوربین های مدار بسته، اتومبیل ها، لوازم خانگی و ... را هک کند.
 وی نشان داده که می توان تصاویر ویدیویی تهیه شده توسط بسیاری از این ابزار را سرقت و مشاهده کرد. تنها کافی است برای عبور از حصار امنیتی ساده بسیاری از ابزار مذکور به جای نام کاربری و کلمه عبور از عنوان Admin استفاده کرد.
 
وی هشدار می دهد این آینده اینترنت اشیا است که باعث خواهد شد همه وسایل مورد استفاده انسان به شبکه های ارتباطی متصل باشند و سهل انگاری در حفظ امنیت وسایل یاد شده اتصال هکرها به آنها و هرگونه سواستفاده را ممکن می کند.  در سال های آتی میلیاردها حسگر بر روی سیستم های امنیتی، لوازم خانگی، سیستم های بهداشتی و درمانی و وسایل پزشکی، قفل های درها، خودروها و در خیابان ها و کوچه های شهرهای گوناگون نصب خواهند شد تا از این طریق مدیریت مصرف انرژی، کنترل ترافیک، بررسی کیفیت هوا، مراقبت از بیماران، شناسایی خلافکاران و آشوب گران و ... ساده تر شود.
 
تنها در سال 2016 بیش از 6.4 میلیارد وسیله قابل اتصال به اینترنت به جمع وسایل مورد استفاده انسان ها اضافه می شوند و همه این وسایل با امنیت ضعیفشان می توانند به ابزاری برای سوءاستفاده و نقض حریم شخصی مبدل شوند. شاید ساده ترین سوءاستفاده از این وسایل متصل به اینترنت دستکاری در آنها برای مختل کردن فعالیت هایشان باشد. مثلا می توان یک قهوه ساز مجهز به حسگر و قابل اتصال به شبکه های رایانه ای را از راه دور دستکاری کرد تا پس از کار مداوم، محیط اطراف خود را آلوده به قهوه کند و سپس از کار بیفتد. البته در مورد وسایل حساس تر دستکاری هکرها می تواند حتی به قیمت جان افراد تمام شود. به عنوان مثال با قفل کردن فرمان و ترمز یک خودرو از راه دور می توان سرنشینان آن را به کشتن داد یا با قفل کردن درب خانه و دستکاری سیستم سرمایش و گرمایش ساکنان آن را به کشتن داد.
 
اما جنبه مهم تر این سواستفاده سرقت اطلاعات حساس شخصی مربوط به نحوه زندگی تک تک افراد است. سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی با دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده از طریق حسگرهای این دستگاه ها می توانند شناخت کاملی از ساده ترین عادات و رفتارهای هر شخص در طول زندگی به دست اورند. اینکه یک فرد چه زمانی از خواب بیدار می شود، چی می خورد، چه مطالبی مطالعه می کند، چگونه و چه زمانی به سر کار می رود، دقیقا چه کارهایی انجام می دهد، در مورد هر موضوع خاص چگونه فکر می کند، در اوقات فراغت خود چه می کند و...
 
اتصال همه این ابزار به یکدیگر سرقت اطلاعات را برای کاربران ساده تر می کند. به عنوان مثال با هک کردن مچ بند هوشمند مورد استفاده برای نگهداری اطلاعات ورزشی و تناسب اندام می توان به رایانه یا گوشی که با آن همگام و متصل شده هم نفوذ کرد و داده های بیشتری را جمع آوری کرد.  Axelle Apvrille محقق امنیتی شرکت Fortinet می گوید تلاش برای انجام حملاتی از این دست توسط هکرها آغاز شده است. لذا در آینده ممکن است شاهد نفوذ هکرها به تلویزیون خانگی از طریق یخچالتان باشید. وی می گوید مشکل اساسی این است که اصولا شرکت های سازنده محصولات مختلف چنین مشکلاتی را جدی نمی گیرند.
 
با همه گیرشدن اینترنت اشیا که به معنای اتصال هر چیزی به اینترنت است موفقیت هکرها در نفوذ به ضعیف ترین زنجیره اشیا و لوازم متصل به اینترنت، به معنای پیشروی سریع آنان در جهت هک کردن دیگر ابزار و لوازم است و لذا متوقف کردن این نوع خرابکاری ها هم کار دشوارتری خواهد بود. لذا کارشناسان به کاربران هشدار می دهند کلمه عبور پیش فرض این نوع لوازم را تغییر دهند و دامنه اتصال به آنها از طریق دیگر ابزار و لوازم را محدود نمایند.
مرجع : فارس