به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۴:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب : ۹۸۳۸۰
فرستاده سازمان ملل در امور سوریه:

ایران و عربستان در مورد سوریه قول دادند

گروه سياسي: فرستاده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید در تهران و ریاض به او قول داده اند که بحران جاری در روابط عربستان سعودی و ایران، تأثیری بر روند حل بحران سوریه نخواهد داشت.
استفان دی‌میستورا، که روز یکشنبه در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار داشت به خبرنگاران گفت که وزیر خارجه عربستان به او اطمینان داده که نگرش این کشور در قبال ایران، هیچ تأثیر منفی بر روند حل بحران سوریه نخواهد داشت، و چنین تضمینی از سوی وزیر خارجه ایران هم به او داده شده است.

دی‌میستورا که هفته گذشته نیز به ریاض سفر کرده بود، یادآوری کرد که پیشاپیش سفر به پایتخت‌های ایران و عربستان، اثرات قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض بر روند صلح در سوریه اصلی‌ترین نگرانی او بوده است. فرستاده سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که گفت‌وگوهای سوریه که برای ۲۵ ژانویه، دو هفته دیگر، در ژنو برنامه‌ریزی شده، «همچنان می‌تواند در فضایی صحیح آغاز شود».

او تصریح کرد: «می‌توانم شما را به سخنان وزیر خارجه، ظریف، ارجاع دهم که دلیلی ندارد تنش کنونی را بر اقدامات کنونی توافق وین [در مورد سوریه] تأثیر بگذارد». در آبان ماه امسال وزیران خارجه نزدیک به ۲۰ کشور کلیدی در حل بحران سوریه، از جمله ایران و عربستان، در دومین نشست بحران سوریه در وین، بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی در این کشور به توافق رسیدند، و حدود یک ماه بعد در اواخر آذرماه، شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کرد.