به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۹۹۴۶۸
بنیامین نتانیاهو:

امیدوارم در مورد ایران اشتباه کرده باشم

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر رژيم اسرائیل، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته است «امیدوار است که او در مورد ایران اشتباه کرده باشد و این کشور همه تعهدات بین‌المللی خود را انجام دهد».
امیدوارم در مورد ایران اشتباه کرده باشم
به گزارش دويچه به نقل از رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در نشستی که توسط فرید ذکریا، گزارشگر سی ان ان اداره می‌شد، گفت «خوشحال می‌شود اگر ثابت شود که او اشتباه کرده و ایران صادقانه می‌خواهد عضوی عادی از جامعه بین‌المللی باشد». در همین حال، نتانیاهو گفته است، عملکرد ایران نشان داده که حکومت تهران یکی از دو عامل مهم «اخلال در نظم بین‌المللی است». او در کنار ایران، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش را عامل دیگری در اخلال در نظم جهانی توصیف کرده است.

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو گفته است: «بعد از توافق اتمی، باید عملکرد ایران در زمینه تروریسم را رصد کرد و شبکه ترور جهانی را که با به کار انداختن حزب‌الله برپا کرده، خنثی کرد». نتانیاهو همچنین گفته است که عربستان سعودی و کشورهای میانه‌روی عربی پذیرفته‌اند که اسرائیل «بیشتر یک متحد است تا یک دشمن، و این به‌ویژه به خاطر جدی بودن تهدید ناشی از ایران است». نتانیاهو گفته است، کشور او و حکومت‌های سنی مذهب «الزاماً با یکدیگر در تضاد و اختلاف نیستند». به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، روابطی که میان کشور او با حکومت‌های میانه‌روی عربی شکل گرفته است، «می‌تواند به نزاع [حل] فلسطینی‌ها و اسرائیل نیز کمک کند». نتانیاهو به رسانه‌های کشورش گفت در داووس با شماری از مقامات کشورهای عربی نیز دیدار کرده است.

درخواست برای افزایش کمک‌های آمریکا به اسرائیل

رسانه‌های اسرائیل همچنین خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو در خلال حضور خود در مجمع جهانی اقتصاد در دیدار با سران دیگر کشورها، دیدگاه اسرائیل را در مورد ایران مورد تأکید قرار داده است. دولت اسرائیل در واکنش به اجرایی شدن برجام گفته بود، ایران «سودای دستیابی به بمب اتمی را از سر به در نکرده است... ولی برای کاهش فشارها از گرده اقتصاد خود این نرمش را نشان داده است».

نتانیاهو پنجشنبه اول بهمن با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای جداگانه‌ای انجام داد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بخشی از مذاکرات او با بایدن و کری، به مسائل ایران و سوریه اختصاص یافت. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار بایدن و نتانیاهو موضوع برجام نیز مطرح شد. این نخستین دیدار نتانیاهو با مقامات ارشد آمریکایی پس از اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که نتانیاهو در گفت‌وگو با جو بایدن همچنین درباره افزایش کمک‌های نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر گفت‌وگو کرد. دولت باراک اوباما با موافقت کنگره ابراز آمادگی کرده که کمک‌های سالانه نظامی به اسرائیل را به میزان چشمگیری افزایش دهد. اسرائیل گفته است، به خاطر «خطرات ایران» که «همچنان برای این کشور یک تهدید است» باید ارتش اسرائیل هر چه بیشتر تقویت شود.

در همین حال، خبرنگاران اسرائیلی اعزامی به داووس مدعی شده‌اند که نتانیاهو و هیئت ایرانی در اجلاس داووس در یک هتل اقامت داشته‌اند اما هیچ نوع تماس و رودررویی اتفاقی نیز میان آنها صورت نگرفته است. هیئت ایرانی از جمله شامل محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، و محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود. به ادعای شبکه اول تلویزیون اسرائیل، روز پنجشنبه اول بهمن نتانیاهو و ظریف صبحانه را در اتاق غذاخوری هتل مشترک خود در حالی صرف کردند که مسئولان هتل، آن دو را در میزهای هرچه بیشتر دور از یکدیگر قرار داده بودند.