به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۳۴
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۹۹۹۹۷
فرصت توسعه و ترقی را...

نقطه عطفی دیگری را از دست ندهیم

...برای توسعه و ترقی کشورمان بزرگان زیادی همچون قائم مقام فراهانی‌ها، امیرکبیرها و ... را از دست داده‌ایم، نقاط عطفی همچون مشروطه، انقراض قاجار، نهضت ملی شدن نفت، انقلاب اسلامی و ... را از سر گذارندیم اما توسعه و ترقی نیافتیم...
نقطه عطفی دیگری را از دست ندهیم
سهیل فارسی

گروه سياسي: حسن روحانی نخستین رئیس‌جمهوری ایران است که قبل از رسیدن به این مقام، تجارب توام انقلابی، سیاسی، اجرایی، قانون‌گذاری و دیپلماسی داشته است. او از سالهای ابتدای انقلاب در بطن و متن قضایای کشور بوده و از نزدیک، آزمون و خطاهای جمهوری اسلامی را دیده است. نخستین رئیس‌جمهوری است که در مرکز استرتژیک مجمع تشخیص با همفکران و همکاران خود کار پژوهشی در باب توسعه و توسعه یافتگی انجام داده است.

او از مشاورین اقتصادی و سیاسی خوبی بهره می‌برد و برخلاف رئیس‌جمهور سابق و همانند رئیس جمهور اسبق شمرده شمرده و حساب شده سخن می‌گوید و بازی سیاست را به قاعده می‌کند. او نخستین رئیس‌جمهوری است که در قم فقه و در اسکاتلند حقوق خوانده است. نخستین رئیس جمهوری ایران است که معممِ دیپلمات است و او نخستین رئیس جمهوری است که کشور را در بدترین شرایط خود در پس از جنگ سخت تحمیلی تحویل گرفته و میراث دار "رکود تورمی" دولت احمدی‌نژاد و حامیان اش بوده است.

او در شرایطی که سعی می‌کرد کشور را از موضوع هسته ای نجات دهد و قطار ایران را به ریل اصلی خود بازگرداند مورد طعن و توهین عده ای قرار می‌گرفت که از قضاء خود پدیدآورنده چنین وضعی برای این ملک و ملت بوده‌اند و این از عجایب عالم وجود و تاریخ است! حامیان دولت سابق که الحق و الانصاف در حمایت و یاری آن دولتِ پاکدست! سنگ تمام گذاشته و درباره رئیس جمهورش نهایت غلو را کردند تا خاکستر زیر آتش را پنهان کنند و همه چیز را خوب و آرام نشان دهند اما با روی کارآمدن دولتی معتدل و میانه رو ناگهان همه‌ی دستاوردهای خود را در خطر دیده و تا توانستند در راهی درست و برد- برد خلل ایجاد کردند.

آیا ما بین خود و خدا می‌توانیم جوابگوی آنهمه تباهی ثروت ملت ایران در دولتهای نهم و دهم باشیم و نه تنها از ملت بابت چنین گناهی عذرخواهی نکنیم بلکه متهورانه به دولت منتخب آن بتازیم؟ آیا ما مدعیان متعصب که فضای کشور را پر از ناب‌ترین مفاهیم دینی کرده‌ایم اعتقادی هم به "و من مثقال ذره شرا یره" داریم؟ روحانی شاید آن فرد و برجام آن نقطه عطفی باشد که هر ایرانی مسلمان و غیرمسلمان برای توسعه و ترقی کشورمان انتظار آن را می‌کشید و برای فرارسیدن چنین وقتی لحظه شماری می‌کرد.

برای توسعه و ترقی کشورمان بزرگان زیادی همچون قائم مقام فراهانی‌ها، امیرکبیرها و ... را از دست داده‌ایم و همچنین نقاط عطفی همچون مشروطه، انقراض قاجار، نهضت ملی شدن نفت، انقلاب اسلامی و ... را از سر گذارندیم اما توسعه و ترقی نیافتیم و وارد در مردم سالاری نشدیم. ما دیگر نباید مردانی همچون "روحانی و ظریف" و نقطه عطفی دیگر بنام "برجام" را هم از دست بدهیم و باز توسعه و ترقی نیابیم و وارد در سرزمین مردم‌سالاری که آرمان دو انقلاب مشروطه و اسلامی بوده است نشویم. حیف است....

عزت ملت ها و دولت ها امروز تنها به یک چیز است و آن مولفه، " اقتصادی پویا، کارآمد و مولد" است. در نظام بین الملل این ثروت است که قدرت و احترام می آورد و نه درشت گویی و سخنرانی. اینکه ما گمان کنیم با یک عبارت یا یک اقدام، دنیا را مبهوت کرده‌ایم و احترام و عزت را از "درشت گویی و موشک" بدست آورده ایم مشخص است که آگاهی کافی را از واقعیات دنیا نداریم.

قطع رابطه کشورهای فقیر، اقدام دولت‌های عربی و بیانیه ضدایرانی سازمان همکاری اسلامی این موضوع را برای عده ای ثابت کرده است که درشت‌گویی و سخنرانی‌های آتشین و یا اقدامات متهورانه و غیرعقلانی نه تنها منافع ملی و اسلامی ما را تامین نمی‌کند بلکه منجر به انزوا و بی‌احترامی سایر دولتها و ملتها به کشورمان می‌شود.

نمی خواهيم صرف سفر رئیس‌جمهور به اروپا را نشانه عزت و احترام کشور بدانيم که علی القاعده اینگونه است و دولت محترم نیز این اقدامات را در ادامه دیپلماسی فعال خود در تعامل با دنیا و ادامه بازی برد – برد در بخش اقتصادی انجام می‌دهد اما وقتی با منش و روش دولت سابق در جهان مقایسه می‌کنيم در می یابيم که چگونه می‌توان یک شبه ملتی را عزیز کرد. دولت یازدهم می‌تواند در نقش یک منجی برای ایران عزیز ظاهر شود و برجام داخلی را نیز صبورانه دنبال کند تا ایران مظلوم در مسیر توسعه قرار گرفته و با کمک خداوند وارد در سزمین مردم سالاری شود که والعاقبه للمتقین.

امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۳۹
حالا جدیدا شعار شده از سوی حامیان تحریم وفساد که معیشت مردم چه میشود !؟ یا وای از معیشت !؟ نمیخوام دوباره ازتورم و فساد 960 میلیارد حرف بزنم .میخوام بامنطق خودشون حرف بزنم .
مگر شما نبودید که میگفتید مردم یک وعده غذا بخورند !؟
مگرشما نبودید که میگفتید برو به مالک بگو از طرف خیمه های معاویه برگردد اینجامردم دینشان رابه شکمشان میفروشند ؟
مگرشما نبودید که میگفتید مردم گرسنگی بکشند چون گرسنگی عزت است ؟
حالاشعار معاش میدهید؟300 میلیارد دلار ازپول مردم گم کردید صداتون درنیامد (330144)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۵:۲۲
روحانی سیاستمدار خوبی هست اما میتواند بهتر از این هم باشد (330172)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۴۰
بد حجاب ها که در همایش بانوان اصلاح طلب زیادن (330146)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۴۲
به قول بزرگی جهان سوم جایی است که اگه بخوای کشورت رو اباد کنی خودت نابود میشی و اگه بخوای خود موفق بشی باید کشورت رو نابود کنی . اینقد به احمدی نژاد بد نگید چون ایشون هم.موقعی راه درست رو فهمید و خواست عمل کنه شروع کردن به سنگ.اندازی.احمدی نژاد به حقیقت اگه سیاست خارجی خوبی داشت و راه خوبی با دنیا پیش گرفته بود ویژگی های بسیار خوبی برا ریاست داشت از جمله پرکاری . شجاعت . اعتقاد به ازادی . (330147)
امیرازقم 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۴۳
خرید هواپیماها . همین آدم های منتقد بیسواد دائم میگند چرا هواپیمای قسطی خریدید .یادشون رفته چه انتقادهای از طریق چرندپراکنی هاو کذا نیوزها به دولت کردند چرا هواپیماها سقوط میکنه . حتی یک ترم یکی بازرگانی و اقتصاد هم میدونه صنعت هوایی نو سازی و فن آوری جدید دراین صنعت چه آثاری برا اقتصاد داره ! آقایونی که دم از شغل کار میزنند در 8سال فقط برای شرکتهای اماراتی و ترک و باخلبان خارجی کار درست میکردند .محمودشون که میگفت8 سال 16 میلیون شغل ایجاد کردیم البته برای چینی ها !نرخ رشداشتغالش 0 بود (330148)
امیرازقم 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۵۰
اوج حقارت و انزوای سیاسی رامیشه درپسابرجام از سخنرانی هاشون دید !معیشت وبیکاری ؟؟؟!!انقدرسفر روحانی به اروپا بزرگ وعظیم بود بیچاره ها دست به تحریف تاریخ زدند و رسانه ی جلیلی هم از استقبال ها ها حرف زد ! البته یادشون رفته بود دکتر محبوبشون رابه شام دیپلماتیک دعوت نکردند و پشت تیریبون 140سانتی در سفر به قطر قرارش دادند آنجایی که پادشاه قطر دستها وسینه هاش مشخص بود رییس جمهورایران چشمهایش! دول خلیج عربی هم یادمونه .البته اگرگفته مخالفان هم درست بشه باید نام فارس میآمد! (330149)
امیرازقم5
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۰:۵۶
ونکته ی بعد مجسمه ! البته در صحت اینکه برطبق تاریخ هرودوت این مارکوس شکست تلخی ازایران خرده (که اصلا فاتح ایران نبوده ) به مشیروالدوله پیرنیا هم مراجعه کنیم میفهمیم مخالفان روحانی چقدر بیسواد و جاعل هستند !چه شده است تاریخی که تادیروز ننگتون بود حالا شد ترازوی عزت ؟چه شده است شکست ضالمان باستان ومستکبران باستان برای شما مهم است ؟ شما که تادیروز به چهارتا ستون و شیرشکسته رحم نمیکردید حالا ازتاریخ صحبت میکنید ؟
میدانم بدجوربه انزواکشیده شده اید !درکتون میکنم سخته خیلی سخت (330150)
احمدی
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۷:۱۶
ماشالله .مثل همیشه زیبا و کوبنده (330181)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۱:۱۳
با سخنرانی ایشان در مجامع بین المللی واقعا افتخار میکنم ولی ای کاش از لحاظ قدرت اقتصادی هم میتوانستیم با کشورهای همسایه رقابت کنیم. (330151)
حسام یزدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۱:۵۹
بسیاز زیبا، متین و خوب / با تشکر از نویسنده محترم و بهارنیوز (330155)
م.مرادی اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۲:۰۰
مطلب جالبی بود. واقعا دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی به خوبی توانست با بکار گیری مهره های کلیدی و توانمند به اهداف اولیه خود دست پیدا کند اصلاح و ترمیم دیپلماسی عمومی ایران و بازگرداندن عزت ایران کار بسیار سختی بود که خوشبختانه محقق شد.امیدوارم که دروازه های روابط کشورمان به سوی جهان گشوده و شاهد سرافرازی روزافزون ملت می میهن مان باشیم. (330156)
ای جوووونم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۲:۰۵
زنده بادبهار
زنده باداحمدی نژاد
منتظرانتخابات 96 هستیم (330158)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۷:۰۷
موفقیت دولت در موضوع برجام خیره کننده و افتخار برای کشور است.اما این موفقیت به تنهایی کافی نیست.زیرا منشا بسیاری از مشکلات کشور در امورات داخلی نهفته است و تا زمانی که در حوزه داخلی اصلاحات مبتنی بر قانون و خواست ملی صورت نگیرد هیچ تضمینی برای ثبات و ادامه حرکتهای رو به جلو وجود نخواهد داشت.وهر لحظه این امکان فراهم خواهد بود که مخالفان داخلی بنای جمهوریت نظام را هدف آماج خشم و کینه خود قرار داده و کشور رو بسوی تباهی سوق دهند. (330179)
بهاره
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۷:۱۱
....
زنده باد تحریم های جهانی
زنده باد ....و کلاهی گشاد
... (330180)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۲:۳۱
روحانی باید مواظب باشد گروهی مدام به دنبال برچسب زدن بر مردان بزرگ ایران هستند (330159)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۲:۴۳
دوران هشت ساله دولت هاي نهم ودهم ، جزء تاريكترين دوران تاريخ ايران در طول اعصار وقرون ثبت خواهد شد و معلوم نيست به چه جرمي مردم رنج كشيده ونسل هاي بعد بايد تاوان اين همه خسارت رابپردازندپس برهمه مردم فرض است تا دولت يازدهم را مورد حمايت قرار دهند واز هيچ كوششي دريغ نورزند، به اميد روزهاي درخشان درتاريخ ملت ايران (330161)
500نفررررررررررررر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۴:۲۰
مردم؟!!!کدوم مردم؟؟!!همون 500نفرروزعاشورای سال88
میتوانیدسرچ کنید.طبق گفته سایت های اصلاح طلب وویکی پدیادرروز9دی درسراسرکشور40میلیون نفربه خیابان هاآمدند.که اگه بچه هاوسالمندان روازاین قضیه حذف کنیم درواقع توکشورکسی نبوده که نیاد.
مردم مردم نکن...9دی دیگری درراه است. (330169)
صرفا جهت اطلاع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۲۰:۲۲
اگه مردم میدونستن که اینقدر تحریم میخوان بشن و به خاک سیاه بشینن از صدقه سری جیبواپسا حتما تو رفتارشون تجدید نظر میکردن چون این جماعت بعد از 88 خوب کاسبی از فتنه کرد و همونجوری که شما میگی "همونایی که 9 دی اومدن " سال 92 به روحانی رای دادن چون به حقانیت معترضا رسیدن - در ضمن سال 92 نزدیک به 13 میلیون نفرم شرکت نکردن !!!! (330188)
سهیلا
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۲۰:۳۵
اگه 9 دی 40000000نفر اومدند چرا در خرداد 92 کاندید نزدیک به فتنه گران 19میلیون رای آورد و نامزد این 40000000نفر به زور 4میلیون رای آوردن (330189)
یه دیدگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ۰۰:۳۱
رای دادن درایران به صورت موجی است.یعنی یک لحظه دریک مناظره کسی حرفی میزندکه کاملارای رابرمیگرداند...متاسفانه استقلال فکری دراکثرافرادجامعه وجودندارد.
اکثریت نیزسواربراین موج اند. (330198)
مرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۲:۵۹
با سلام : بنظرم راهکار عملی این است که آقای روحانی در برجام داخلی با بزرگان و سران و دلسوزان نظام، وسران گروهها و دستجات و جناح های و سلایق مختلف کشور نشسته و گفتگو کرده و براساس قانون آنها را به رعایت قواعد واصول مردم سالاری متقاعد کند واین آقایان احزاب قوی تشکیل دهند و هویت و مرام نامه و برنامه خود را در چارچوب قانون مشخص و دنبال کنند و خود محوری ها و عقب ماندگیهای رفتارهای سیاسی از میان برداشته شود مردم سالاری واقعی در کشور پیاده شود و دوست و دشمن واقعی این کشور ونظام مشخص شود . (330163)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۳:۱۰
متین و منطقی بیان نمودید اما ملت عزیز خصوصا تهرانی های گرامی باید بدانند لازمه پبشرفت و نجات کشور از این همه گرفتاری به ارث رسید تشکیل مجلسی همسو و هماهنگ با دولت و یا دلسوز ملت و نظام است که امید است با دقت هر چه بیشتر در انتخابات پیش رو شرکت و نمایندگانی هماهنگ با دولت انتخاب کنیم (330164)
وطن پرست
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۶:۱۷
بايد گفت نمايندگاني فهيم و باشعور با چشماني تيزبين كه ايران را جلو ببرند مجلسي كه عصاره نخبگان ملت باشد مجلسي كه دست نشانده نباشد
همسويي همه جا خوب نيست عقلانيت خوب است (330176)
ایرانخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۳:۴۶
درود بر شما، تحلیلی بجا و منطقی بود. واقعآ فرصت ها را از دست ندهیم و امیدواریم با رد صلاحیت ها، کشور را وارد تنش و ناامیدی نکنیم. (330165)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۱۴:۰۳
بایدضمن اینکه دستاوردهای دستگاه دیپلماسی کشورراحفظ می کنیم،بایدکاری بکنیم درصورت برنده کردن افراطیون داخلی به وسیله شورای محترم نگهبان،کسی توان برهم زدن این دستاوردهارانداشته باشد. (330166)
رضا درودگر
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۲۱:۰۱
... درشت گویی و سخنرانی های آتشین و یا اقدامات متهورانه و غیر عقلانی نه تنها منافع ملی و اسلامی ما را تامین نمی کند، بلکه منجر به انزوا و بی احترامی سایر دولتها و ملتها به کشورمان می شود"

احسنت (330192)
9
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۲۱:۱۱
فرصتها از دست میره باز نفت فروشی شروع میشه باز خودروسازها ! مونتاژ رو شروع و به ملت غالب میکنند این رو نه یکبار بلکه دوبار دیگه به اشکال دیگه ای تجربه کردیم (330194)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ۲۳:۲۴
برنامه اقدام مشترک یابرجام به توافق هسته ای وتعلیق تحریمها برمبنای بازی برد -برد منتهی شد که در پرتو توانمندی های هسته ای -حماسه سیاسی 92 صبروخویشتنداری وتحمل هزینه ها از سوی مردم بدست امد ازالگوی برجام وعوامل پدید اورنده ان باید در توافق های اقتصادی برمبنای بازی برد -برد نیزبهره برد ازاین رو بایدروابط اقتصادی باخارج با قید کاهش وعدم وابستگی اقتصادی باشد که در اینده برای مردم دردسر جدیدی تولید نکند (330196)