به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۵۱۸۸۲

چه کسانی باید پاسخگو باشند...؟

علیرضا رییس‌زاده *
اشتباه مهندس بر روی خاک‌ می‌افتد، اشتباه پزشک در زیر خاک دفن‌ می‌شود، اما اشتباه معلم روی زمین راه‌ می‌رود و فاجعه آفرینی‌ می‌کند...

گاهی در مملکت آنقدر اتفاقات عجیب و غریبی‌ می‌افتد که هر چه بالا و پایین‌ می‌روی،که با هیچ معیار،کیل و مقیاسی نمی‌توانی توجیه کنی و بپذیری! در زمستان گذشته وقتی از یک دختر خانمی که منشی دکتر بود نوبتی خواستم گفت من معلم شدم با شگفتی پرسیدم ولی تا هفته گذشته آنجا کار‌ می‌کردید گفت درست! ولی الان دارم تدریس‌ می‌کنم! این اتفاق در سال گذشته در خوزستان اتفاق افتاد هنگامی چند هزار نفر را ضرب العجلی و بدون هر گونه آزمون علمی و حتی بدون معیارقابل قبولی به عنوان حق‌التدریسی استخدام کردند (شما‌ می‌توانید به عنوان یک رسانه مستقل تحقیق کنید)لابد در تهران و دیگر جاهای کشور هم همین کار را کردند. مسئولیت آنچه در یک مدرسه در غرب تهران و امثال آن‌ می‌افتد قطعا با آموزش و پرورش است و باید پاسخگو باشد بی هیچ عذری! اما قبل از هر چیزی باید عینک انصاف بر دیدگان بگذاریم و بپرسیم مقصر اصلی این فاجعه تمام عیار تنها آموزش و پرورش است؟ چرا آموزش و پرورش اقدام به استخدام افراد پاره وقت، حق‌التدریس و...می کند که در برخی موارد به جای کمک، بسیار آسیب زا‌ می‌شوند؟

جواب روشن است! وقتی آموزش و پرورش بودجه‌ای ندارد تا معلم استخدام کنند چاره‌ای نیست جز انکه با استخدام افراد پاره وقت،آزاد و... کمبود نیروهایش را جبران کند و نتیجه اش وقوع مسایل مشمئز کننده، تلخ و دردناکی چون مدرسه غرب‌ تهران می‌شود! در ظاهر ساده اما حقیقتا تلخ و رنج اور است ! شما تصور کنید پدر و مادری که عصاره وجودشان تنها یک بچه است که برای رشد و ارتقا و آموزش به دست وزارتی‌ می‌سپارند که خود بخاطر نداشتن بودجه و توجه از بسیاری جهات بیمار و ناکارآمدست. معلم، مهندس و پزشک وراننده و...نیست که خطا و آسیبش محدود باشد، در دست معلم کودکان و نوجوانانی به امانت سپرده شده که اساس جامعه فرداست بی شک جایگاه معلم و وزارتش آنقدر حساس و ظریف است که کوچکترین اتفاقی‌ می‌تواند جامعه را دستخوش تلاطمی بزرگ کند وکوچکترین احساس نا امنی در این مسیر آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد کند. تصور حتی یک نفر ناراست در جایگاه معلمی بسیار ترسناک و رعب انگیز است.پس باید متوجه بود چرا جایگاه و قداست معلم را مهم‌تراز با شغل انبیا‌ می‌دانند. چرا ملل پیشرفته و خردمند همیشه بهترین، متعهدترین و شایسته ترین و نخبه ترین افراد جامعه را به عنوان معلم بکار‌ می‌گیرند و رسیدن به این شغل یک رویا و آرزوست؟ آنها نیک‌ می‌دانند راه ترقی و سعادت جامعه قبل از هر چیزی از آموزش و پرورش‌ می‌گذرد، بهبود در محیط زیست، کاهش جرم و جنایت، رعایت قوانین و...منوط به داشتن آموزش و پروشی کار آمد و پیشرفته است ودر عوض بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی منشا در آموزش و پرورش ناکارآمد دارد.این نه یک داستان ونه یک افسانه که یک حقیقت انکارناپذیر است و چه بسا برای بسیاری از سیاستمداران ما قابل فهم و درک نباشد وقتی مهندسان و پزشکان و.... در آلمان نسبت به حقوق بالای معلمان اعتراض‌ می‌کنند صدراعظم آلمان خانم انگلا مرکل در پاسخ آنها‌ می‌گوید شما انتظار دارید که حقوقتان با کسانی که شما را تربیت‌ می‌کنند برابر باشد؟! حال شما این دیدگاه را با دیگاه میلیتاریسمی که راندن و زدن معلمان ما را با چوب و چماق آنهم در جلوی مجلس امری عادی‌ می‌انگارد و معلم و وزارت آموزش و پروش و تربیت را عملا به هیچ‌ می‌انگارد، مقایسه کنید! فردی که باید الگوی رفتاری و اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان باشد در بهترین حالت هنوز زیر خط فقر است و بخاطر نداری راننده سرویس دانش‌آموزانش‌ می‌شود! رسانه‌ها و جامعه  خاموش و نظاره گر هنوز در جستجوی یافتن موفقیت و سعادت کودکان ما از چنین سیستمی هستند؟ کاش بسیاری از رسانه و مطبوعات و صدا و سیما قبل از انتقاد صرف و شخم زدن آموزش و پرورش و نگاه طلبکارانه، کندوکاو کنند و صادقانه ریشه‌های این نابسامانی‌ها را در آموزش و پرورش را پیدا کنند.

1 - دروهله اول باید مجلس ودولت و بودجه نویسان در این مملکت را به سختی مورد شماتت قرار داد که انگارنمی دانند و یا نمی‌خواهند که بدانند اساس و شالوده ی پیشرفت کشو در گروه توجه به آموزش و پرورش است و بدون داشتن آموزش و پرورشی پیشرفته سخن از توسعه و پیشرفت سخنی عبث، گزاف ودور از واقعیت خواهد بود. هنوز بسیاری در این مملکت از درک این نکته بدیهی غافلند که کار تعلیم و تربیت جاده سازی، پل وکارخانه سازی نیست و هم تعطیل بردار هم نیست! قطعا اگر آ و پ بودجه کافی‌ می‌داشت‌ می‌توانست بسیاری از کاستی‌های خود را برطرف کند و بخصوص با فراغ بال بهتری‌ می‌توانست به استخدام و بکارگیری نیروهای نخبه و ماهر و متعهد اقدام کند. باید بپرسیم تا کی باید مسولین ما دیدگاه سر اندر پا غلط خود را نسبت به آموزش اصلاح کنند؟ کاش یک بار هم رسانه‌ها و مطبوعات و مردم جامعه بی هیچ ترس و واههمه‌ای و صادقانه با هم صدای آ و پ را فریاد بزنیم و از مسولین بپرسیم در کجای جای دنیا با آموزش و پرورش خود بدین شکل رفتار‌ می‌کنند؟ ما باید از چنین سیستم ناهماهنگ، ضعیف و تحقیر شده فرزندان سالم و راست قامتی را انتظار بکشیم؟ البته اینها توجیه نمی‌شود تا آموزش و پرورش و من معلم از وظایفم غافل شوم اما تامادامی که آموزش و پرورش سر و سامان داده نشود سخن از هر نوع پیشرفت تعالی، تکریم و انتظار تغییرات چشم گیر در جامعه جامعه‌ای سعادتمند و کامروا نخواهیم داشت.

2- نکته مهم دیگری که باید اعتراف کرد سیستم «گزینش ناکارآمد آموزش و پرورش» است باید گفت سیستم گزینش ناکارآمد منسوخ و بشدت ناتوان ما باید دستخوش تغییرات عمیق گردد شوربختانه امروزه واژه «گزینش» در آ و پ برابر با اعتقادات و مذهب باوری شده است اما حقیقتا همانقدر هم از نظر روحی و روانی و سلامت جسمی و صلاحیت تدریس و...من معلم را مورد کنکاش قرارمی دهد؟. گزینش آ وپ را من آن را «گزینش نقطه‌ای» می‌خوانم که که امروزه در دنیا منسوخ شده است. در کشور پیشرفته‌ای مثل اتریش هر فردی علاوه بر پرونده آموزشی یک پرونده تربیتی- ارزشیابی جداگانه‌ای دارد که همه ابعاد رفتاری فرد از قبیل ادب و نزاکت،بهداشت،احترام به معلم و قوانین مدرسه،همکاری و...در طی تمامی دوران تحصیل جمع‌آوری و ثبت‌ می‌گردد والدین و دانش آموزان بخوبی واقفند اگر کسی بخواهد معلم(همینطور پلیس و قاضی) شود باید کمترین تخلف و در مجموع بهترین عملکرد اخلاقی و رفتاری را در طی سالهای تحصیل داشته باشد و چنانچه نمره اخلاقی و رفتاری مناسبی را نداشته باشد حتا با وجود شاستگی علمی از این شغل محروم‌ می‌شود و این فرد دیگر قادر نیست با رفتار تصنعی یا فریب دیگران خود را دراین سیستم حساس جای دهد.
3- تا مادامی که آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها در آ و پ بر اساس نظر و کارشناسان شایسته، دانا و کاردان در آمور تربیتی و رفتاری و آموزش تهیه واصلاح نگردد و تا مادامی که بروکراسی و سفارش و دخالت در امر آموزش و پرورش ازطرف سازمان‌ها و نهادهایی که شان و قدرت خود را فراتر از وزارت آ و پ‌ می‌پندارند (نمونه بارز آن خنثی کردن نظر آموزش و پرورش در حذف تیزهوشان...«اینجا») متوقف نگردد حوادث تلخ دیگری بسیار محتمل خواهد بود.
 * مدرس دانشگاه و مدارس - خوزستان

احمدی امرالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۲۰:۲۶
با سلام بر بهار نیوز
نویسنده محترم با تسلط کامل و به شکلی منسجم و گویا موضوع را به خوبی شکافتند وقتی آموزش و پرورش بودجه ای ندارد چگونه می تواند مشکلات خود را حل کند ایشان دقیق و درست فرمودند فردای کودکان ما تاریک است اگر به معلم و وزارتش توجهی نشود
سپاسگزارم (359952)
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۲۲:۵۲
درود بر قلم آقای رئیس زاده و با تشکر از بهار نیوز
انشالله حمل بر جسارت نباشد ولی حقیقتا اگر بخواهیم آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم می بایست به پالایش بسیاری معلمان کنونی دست زد متاسفانه بسیاری از انها بروز نیستند و در حد یک معلم نیستند البته همانطور که گفته شد وقتی بودجه نیست بسیاری از برنامه های آموزش و پرورش بر زمین می مانند....و ناکارآمد می شود (359955)
محمدرضا جلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۲۳:۵۰
هیچ موضوعی نمی تواند موضوع شهرک غرب را توجیه کند و آ و پ باید پاسخ دهد
ممنون از سایتتون که جسارت خوبی دارد در نوشتن حقایق
ممنون (359957)
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۵:۳۲
کاملا درست و منطقی فرمودید‌ (359963)
آرمان
United States
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۶:۰۱
درود بر شما استاد رییس زاده
از خواندن نظرات شما در این باره بسیار لذت میبرم
کاملا درست میفرمایید و حرف ما را هم زدید (359964)
امین ظفری
United States
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۸:۱۶
فوق العاده زیبا و شیوا
امیدوارم نگرشی عمیق و تحولی اساسی در سیستم آموزشی کشور حاصل گردد... (359965)
اذرخش فرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۱۸:۴۶
باعرض سلام وقبولی طاعات وعبادات
با نظر اقای رییس زاده بسیار موافقم (359966)
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۴:۵۲
نکات بسیارمهم م بااهمیتی را آقای رییس زاده اشاره نمودند که امیدوارم دستگاههای مرتبط اقدام لازم را انجام دهند....بی شک کشوری که خواهان پیشرفت و بالندگی در تمام زمینه هاست ناچاراست به پرورش به آموزش دهندگان و به پرورش دهندگان نیروی انسانی خود حداکثر توجه را بنماید.....

ان شاالله (359979)
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۸:۰۹
سلام
متاسفانه آموزش و پرورش در کشور ما دغدغه هیچ دولتی نبوده و نخواهد بود چون دولتها به آموزش و پرورش با دید یک وزارت خانه مصرفی نگاه می کنند نه با دید یک وزارت خانه که اساس و بنیان یک ملت و دولت را تربیت می کند. (359981)
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۹:۳۹
با سلام. جالب بود (359982)
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۱۲:۱۴
قطعاااون نگاهی که درسطح کلان به آموزش وپرورش میشه یک نگاه بیمارگونه است ...درجوامع اروپایی جامعه سالم رامحصول آموزش وپرورش سالم می دانندآیاماهم چنین نگاهی به ارتباط دوطرفه آموزش وپرورش وجامعه داریم؟!قطعانه اون اتفاق نادر درخوزستان که باعث شدهرنماینده سهم خودرادرآموزش وپرورش بکاربگیردیک فاجعه بود.به گونه ای که آموزش وپرورش لیستی دست نماینده هاداده بودکه مثلاهرنماینده سهمش ازاستخدام اطرافیان چه تعداداست...بدون هیچ گونه گزینش علمی ...نتایج این تصمیم واستخدام فله ای رادرسالهای آینده خواهیم دید! (359985)
صادق محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ۰۰:۳۴
کاش همه ی مدیران و مسئولین کشور نظر شما رو داشتند . همونطور که میدونید استخدامی آموزش و پرورش ۱۷ هزار نفر بوده اما آیا با این حجم بازنشستگی سالانه فرهنگین نیازسالانه کشور فقط به هفده هزار عدد میرسد؟ طبیعتا بیش از اینهاست و مسئولین رده های متوسط با گزینش میلی و نسبت های خانوادگی رو به استخدام حق التدریس افراد نالایقی میارند که حتی بهره هوشی و خلاقیت کافی برای تدریس و توجیح دانش آموز رو ندارند. با سپاس و احترامات فراوان (359991)