به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۱۵۲۹۶۷

از توهم دست برداریم!

از توهم دست برداریم!
صادق صدرایی
یک دلار برابر با هشت هزار تومان! تازه‌ترین رکودشکنی قیمت دلار در روز گذشته دوباره وضعیت آشفته بازار ارز را به همه نشان داد. دلار 4200 تومانی شوخی بدی بود که مسئولان دولتی با مردم و فعالان اقتصادی کردند. آن‌ها می‌گویند دلار را با این نرخ تخصیص می‌دهند و فعالان اقتصادی با تعجب به هم نگاه می‌کنند و می‌گویند کو؟! از آن طرف صداهایی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای به خط پایان رسیده است به گوش می‌رسد و حالا دیگر مسئولان دولتی هم از خروج از برجام سخن می‌گویند. ظاهرا پیشنهادهای اروپایی‌ها مقبول تصمیم گیران نظام قرار نگرفته است. معنای خروج از برجام بازگشت تمام تحریم‌های گذشته است. از تحریم‌های آمریکا و اروپا تا تحریم‌های مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت. 

در کنار این دو موضوع به جامعه که نگاهی کنیم شاهد گسست اجتماعی هستیم. مردم به راهی می‌روند و حاکمان راه دیگری را انتخاب کرده اند. زخم شکاف میان جامعه و حاکمیت که در پس از بحران88 رو به فزونی گرفته بود و در انتخابات92 اندکی بهبود پیدا کرده بود دوباره سر باز کرده است و ظاهرا کسی هم حواسش به آن نیست. آنچه در دی ماه 96 رخ داد مصداق عینی این شکاف بود و خیلی مسائل دیگر که بیشتر زیر پوست جامعه در جریان است مصداق‌های کمتر دیده شده از آن. وضعیت کشور وضعیت ناگواری است؛ حالا مقامات دولتی به آمارهای اقتصادی دلخوش باشند و دیگران به شاخص‌های غیرقابل‌اندازه گیری سیاسی در واقعیت تغییری ایجاد نمی‌کند. در تبلیغات رسمی از اقتدار و پیشرفت سخن‌ها گفته می‌شود و در عمل آنچه می‌بینیم جز ضعف و پسرفت نیست. این فاصله میان واقعیت‌های موجود در جامعه با توهم‌های مسئولان را چگونه می‌توان پر کرد؟ 

تصور برخی آن است که باز کردن درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان و کارهایی از این دست می‌تواند کمی از گلایه‌ها را کاهش دهد، گروهی دیگر اتکا به داخل و توجه ویژه به برخی اقشار خاص را راه عبور از تحریم‌ها می‌دانند و گروهی سوم عبور اصلاح طلبان از دولت مستقر را بهترین راهکار برای حل بحران‌های سیاسی و اقتصادی تشخیص داده اند!  حقیقت آن است که هیچ کدام از این راهکارها و راه حل‌ها نمی‌تواند بحران را رفع کند و یا حتی کاهش دهد. مشکل اساسی این است که بسیاری از مسئولان هنوز صورت مسئله را نتوانسته‌اند درک کنند و تصور می‌کنند ما با مشکلی مانند دیگر مشکلات چهار دهه اخیر روبرو هستیم و می‌توان با راه حل‌های تکراری گذشته به جنگ مشکلات رفت.

آنچه مهم است اینکه در گام اول می‌باید از این توهم دست برداشت و پذیرفت که این بحران چند وجهی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که با آن روبرو شده‌ایم با موارد ظاهرا مشابه در گذشته متفاوت است و در نتیجه برای غلبه بر آن راهی دیگر را باید یافت. از سوی دیگر فرصت نیز اندک است. چه در حوزه سیاست خارجی و برجام و تحریم ها، چه در مسائل اجتماعی و شکاف‌های موجود در جامعه و چه در موضوع بحران فراگیر اقتصادی زمانی تا یک «انفجار بزرگ» باقی نمانده است و لازم است تا بیش از این دیر نشده «تصمیم‌های سخت و فوری» روی میز تصمیم گیران قرار بگیرد. 
برچسب ها: دلار گرانی

امیر
Ecuador
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۲۰:۵۷
بله..... اما کو گوش شنوا (360123)
یاخدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۲۲:۳۰
خدا فقط به ملت رحم کند ... (360125)
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۲۳:۰۴
بحران اصلی همین مسئولین هستند ..تا اینها هستند ما روز خوش نخواهیم دید! (360126)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۰:۱۲
فقطتصور بفرمایید بنزین دارد فقط 10 سنت می شود بله تلخ و دردناک!! و تصور کنید ما بی ارزشترین پول دنیا را داریم اقتصاد ما دارد به قهقرا می رود و رو به زوال.....
انگار نه انگار مجلسی داریم نه انگار رییس جمهوری داریم و نه هم وزیر اقتصادی ....
اگر مسولین مملکت این را نفهمند گذشت زمان در کوتاه مدت ی چیزهایی را متوجه شان خواهد کرد.... (360128)
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۱:۰۴
بعد فقط شما فهمیدید و هیچ کس دیگه نمی فهمه تو ایران!!!! (360129)
علي اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۱:۳۸
آقاى صدرايي شما دلار را درست كن، توليدات داخلى را حمايت كن و حلو ريخت و پاش ژن هاى برتر را بگير، ديگه استاديوم آزادى پيشكش (360131)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۱:۳۹
مردم از فساد و تنبلى دولت خسته نشدن نه از ٨٨ (360132)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۲:۵۰
برای برون رفت از این مشکل نیاز به رئیس جمهوری داریم که بر مبنای تلاش مدیریتی و دلسوزی برای مستضعفان رای بیاورد نه ترساندن مردم از این و آن...، نیاز به مجلسی داریم که نه براساس پول دریافتی از هر نامزد لیست ببندند و نمایندگان کیلویی (لیستی) رای بیاورند... و سر آخر هم نیاز به یک قوه‌ی قضائیه‌ی مقتدر و شفاف داریم که اگر به رئیس انتقادی کردیم از روی غضب و تهدید جواب ندهد...!!!! (360133)
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۷:۴۴
باید تیتر میزدید از توهم دست بردارید نه دست برداریم (360136)
عباس گودرزی
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۰۸:۴۴
سلام اگر صورت مسئله را نخواهیم پاک کنیم و چند بار آن را مطالعه نماییم با تفکر و تدبیر مدیریتی می توان مشکل ترین مسئله را حل نمود در صورتیکه بخواهیم حل شود !! ولی اگر خود ایجاد کننده مسئله و بحران باشیم و بخواهیم از حل نشدن آن منافعی به جیب بزنیم آنوقت موضوع فرق می کند .لذا لازم است دلسوزان نظام ریشه یابی کنند و همانند زمان جنگ که امام ره فتوای اشد مجازات برای سارق مسلحان به منازل مردم را صادر کردند اشد مجازات برای اخلالگران اقتصادی در نظر گرفته شود مشکل حل می شود . (360137)
مهربانی توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۲:۰۰
اصلاح طلبان از اعتدال و بی تدبیری و ناامیدی جدا شوند قبل از انکه دیر شود
با این گرانیها و اختلاس ها رانتها و...میترسم امثال اقایان ظریف جهانگیری عارف و...مهره سوخته شوند و از چشم مردم بیفتند (360141)
معلمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۲:۰۲
من معلم معیشت و منزلت مناسب ندارم از امثال بطحایی و نوبخت اصلا خوشم نمیاد
وزرای ا.پ کار کشور اقتصاد و...نزد مردم نمره قبولی نمیگیرند (360142)
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۴:۳۴
دیروز آقای ظریف هم اشاره فرمودند که تمامیت ارضی ایران در خطر میباشد و تنها مسئله نظام نیست و به نظر بنده تنها راه حل تمامی مصیبت های شمرده شده توسط جنابعالی یک بازنگری کلی در سیاست خارجی و اتخاز تصمیم شجاعانه برای نجات کشور میباشد تا لجبازی و پافشاری برسر عقایدی که کشور را به این مرحله رسانده و در غیر این صورت بهای بسیار بسیار سنگینی از کیسه مردم و کشور پرداخت خواهد شد . (360146)