به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۸۲۶۷۶

آیا محسن هاشمی، احساس تکلیف نمی‌کند؟

محمد توکلی
با نگاهی به اسناد مفصل منتشر شده از سوی محمدرضا خاتمی در دفاع از ادعاهای مطرح شده پیرامون انتخابات۸۸ شاهد آن هستیم‌ که در بخشی از این اسناد به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌اله هاشمی استناد شده است که در نوع خود جالب توجه است. این خاطره حائز اهمیت و ناشنیده آیت‌اله هاشمی را به نقل از اسناد منتشر شده از سوی خاتمی می‌خوانید: «شب محسن رضایی آمد. گفت با آقایان شمخانی، لاریجانی، سلیمانی و قالیباف جلسه داشته و به تقلب حدود هشت میلیون رأی معتقد شده‌اند. به آقای حجازی گفته‌اند به رهبری بگوید»

این بخش از اسناد خاتمی از آن جهت حائز اهمیت است که افراد مرتبط با آن، همگی از اصولگرایان و یا چهره‌های بسیار نزدیک به سطوح عالی حاکمیت هستند. علی شمخانی با وجود نزدیک بودنش به اصلاح‌طلبان همواره مورد اعتماد رهبری نظام بوده است، چه در دوران دفاع هشت ساله، چه در هنگام حضورش در وزارت دفاع و چه در روزگارِ اکنون که مسئولیت دبیری شورایعالی امنیت ملی را عهده‌دار است، روابط بسیار نزدیک سردار قاسم سلیمانی با ارکان حاکمیت نیز روشن‌‌تر از آن است که نیازی به شرح و توضیح اضافه‌ای داشته باشد. از طرفی دیگر علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف نیز از چهره‌های مطرح اصولگرایان هستند که نمی‌توان آنان را به همراهی با جریانی که بنا بر ادبیات رسمی «فتنه‌گران» نامیده می‌شوند متهم کرد.

حال پرسش اساسی در این ارتباط آن است که سرلشکر محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و کاندیدای معترض به نتایج اعلام‌شده  درباره انتخابات۸۸ در آن شب چه استدلال‌هایی را مطرح کرده بود که حتی افرادی از جنس شمخانی، سلیمانی، لاریجانی و قالیباف هم به ادعاهای پیرامون انتخابات۸۸ معتقد شده‌اند؟ پرسش دیگری که می‌باید در این باره به آن توجه نشان داد آن است که واکنش ارکان قدرت به مطالب مطرح شده از سوی این چهره‌های اصولگرا چه بوده است. زیرا بنا بر آنچه از خاطرات آیت‌اله هاشمی نقل شده است این مطالب از طریق آقای حجازی، از مسئولان بیت رهبری به ایشان منتقل شده است.

اما شاید پیش از یافتن پاسخی برای این دو سوال ضرورت دارد تا محسن هاشمی به عنوان فرزند ارشد و وصی «آیت‌اله» که مسئولیت انتشار خاطرات هاشمی رفسنجانی را عهده‌دار است درباره‌ی مطلب نقل قول شده از سوی رضا خاتمی از خاطرات منتشر نشده مرحوم هاشمی واکنشی رسمی نشان دهد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا محسن هاشمی، علی شمخانی و چهره‌های اصولگرای مرتبط با این خاطره جنجالی از انتخابات پر ماجرای ده سال پیش احساس تکلیف کرده و پاسخگوی پرسش‌ها و ابهامات می‌شوند و یا سکوت مصلحت‌آمیز را ترجیح خواهند داد؟!