به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۱۸۴۰۴۱

تصمیم‌گیران اصلی را مخاطب قرار دهید

تصمیم‌گیران اصلی را مخاطب قرار دهید
گروه سیاسی: در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات دعوت مردم به حضور در انتخابات مجلس را که در ماه پایانی امسال برگزار خواهد شد آغاز کرده‌اند.

این چهره‌های اصلاح‌طلب که در صدر آنان می‌توان از محمد خاتمی نام برد معتقدند به دلیل شرایط خاصی که کشور در چند سال اخیر و به خصوص یک سال گذشته داشته است ضرورت دارد تا برای حفظ منافع ملی و ارتقا امنیت کشور حضور گسترده مردم در انتخابات را شاهد باشیم. در مقابل اما گروهی دیگر هم هستند که در پاسخ می‌گویند میان منافع واقعی ملت ایران و هم‌چنین امنیت کشور با آنچه این گروه از اصلاح‌طلبان از این دو مفهوم مد نظر دارند فاصله‌ای جدی وجود داشته و در نتیجه نمی‌توان به بهانه چنین موضوعاتی مردم را یک بار دیگر به پای صندوق‌های رای آورد.

حال بیاییم از این نگاه مخالف گذر کنیم و با رویکردی همدلانه به اظهارات انتخاباتی خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان که همچون او تبلیغ‌گر حضور در انتخابات شده‌اند بنگریم. در این صورت هم ابهام جدی در سخنان این طیف از اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ آن ابهام جدی این است که مخاطب چنین اظهاراتی کیست؟ با نگاهی به نقل‌قول‌های منتشر شده از اصلاح‌طلبان در این ارتباط با این نکته مواجه می‌شویم که ظاهراً مخاطب این سخنان مردم هستند و فراهم آوردن انتخاباتی پر شور انتظاری است که این گروه از اصلاح‌طلبان از مردم دارند!

جملاتی مانند «مردم فداکاری کنند»، «مردم برای مقابله با توطئه‌های تیم ب و ترامپ در انتخابات مشارکت کنند»، «مشارکت مردم در انتخابات سبب ارتقا امنیت ملی می‌شود»، «مردم باید برای تامین منافع ملی حضور پر شوری در انتخابات داشته باشند» و... که همگی از اظهارات چهره‌های اصلاح‌طلب است گواهی برای اثبات این ادعاست که مخاطب سخنان انتخاباتی اخیر اصلاح‌طلبان مردم هستند. حتی اگر با چنین رویکردی به موضوع انتخابات موافق باشیم و حضور در انتخابات را راه‌حلی برای مشکلات موجود تصور کنیم باز هم مشکل اساسی چنین اظهاراتی آن است که مخاطب آن مخاطبی اشتباهی انتخاب شده است!

اگر این طیف از اصلاح‌طلبان که هم‌چنان حضور در انتخابات را توصیه می‌کنند به واقع معتقد به ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات هستند می‌بایست مخاطب سخن خود را ارکان قدرت و به طور مشخص شورای نگهبان قرار می‌دادند نه آن که خواستار «فداکاری» مردم می‌شدند. توضیح بیشتر آن که مهم‌ترین مانع موجود بر سر راه مشارکت جدی مردم در انتخابات رویکرد نظارتی است که در زمان بررسی صلاحیت‌های نامزدها در دستور کار قرار می‌دهند. اگر آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان کلید حل مشکلات و غلبه بر تهدیدات جدی خارجی را حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس تصور می‌کنند ضرورت دارد تا کمی از لاک محافظه‌کاری خود بیرون آمده و به جای خطاب قرار دادن مردم تصمیم‌گیران اصلی انتخابات را مخاطب قرار دهند.