به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۲۰۳۷۵۸

دوگانه‌های کرونایی

دوگانه‌های کرونایی
گروه جامعه
در این روزها که همه‌گیری ویروس کرونا به مهم‌ترین خبر تبدیل شده است و به نوعی همه را درگیر کرده است یکی از موضوعاتی که می‌توان با نگاهی به خبرهای مربوط به این موضوع مشاهده کرد دوگانه‌هایی است که شکل گرفته است و می‌تواند نشانه‌ای از عدم انسجام و هماهنگی در ساختار مدیریتی کشور به ویژه در زمان‌های بحرانی باشد.
نخستین دوگانه که به نوعی مهم‌ترین آن هم است و تا همین روز هم ادامه دارد به آمارهای ارائه شده در خصوص تعداد مبتلایان و جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بازمی‌گردد. بنا بر آنچه مقامات وزارت بهداشت بر آن تاکید دارند تنها مرجع اعلام آمار در این ارتباط می‌باید ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا باشد اما در حاشیه این اعلام‌های 24ساعت یک‌‍بار شاهد هستیم که برخی نمایندگان مجلس نیز در خصوص تعداد فوتی‌ها و مبتلایان ناشی از بیماری کرونا در حوزه‌های انتخابیه خود اعدادی را اعلام می‌کنند که مجموع آن با آمار رسمی ارائه شده از سوی مقام‌های وزارت بهداشت به هیچ عنوان همخوانی ندارد. 
دوگانه دیگر به موضوع زمان ورود این ویروس به کشور بازمی‌گردد، مسئولان وزارت بهداشت بر این نکته اصرار دارند که در همان زمانی که از وقوع این موضوع آگاه شده‌اند، خبر مربوط به آن را منتشر کردند اما برخی ابهام‌ها در این زمینه همچنان بی پاسخ مانده است. ابهام‌هایی نظیر آن که چگونه ساعتی پس از اعلام ابتلای دو نفر در قم به کرونا آن دو درگذشتند در حالی که بنا بر اطلاعاتی که در خصوص عملکرد این ویروس منتشر شده است به این سرعت فرد را از پا در نمی‌آورد؟ 
دوگانه سوم به موضوع نحوه عمل دستگاه‌های مختلف در برابر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به خصوص در هفته اول که به نوعی زمان طلایی مقابله با این ویروس هم بود بازمی‌گردد. اغراق نیست که اگر بگوییم در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس بسیاری از دستگاه‌ها اساسا اصل موضوع را جدی نگرفته بودند، چه برسد به آن که بخواهند فعالیت خود را ذیل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تعریف کنند. موضوعی که البته هنوز هم می‌توان نشانه‌هایی از آن را، البته کم‌تر از قبل مشاهده کرد. 
دوگانه دیگر تناقض‌های آماری در خصوص مسئله احتکار ماسک و اقلام بهداشتی است. موضوعی که حتی سر از صداوسیما هم در آورده است و به عنوان مثال در برنامه‌ای تلویزیونی خبر از کشف پنج میلیون ماسک احتکار شده در یک انبار داده‌اند در حالی که بنا بر گفته مسئولان تعزیرات این عدد مربوط به آمار احتکار ماسک در طول یک هفته و در انبارهای مختلف بوده است! 
این فهرست دوگانه‌های کرونایی را می‌توان هم‌چنان ادامه داد و در حوزه‌های مختلف نمونه‌هایی از آن را برشمرد؛ واقعیت آن است که اگر امروز شاهد رخت بر بستن اعتماد نسبت به ساختار مدیریتی کشور هستیم باید به جای آن که دیگران در آن سوی مرزها را محکوم کنیم، ریشه آن را در همین دوگانه‌های بی سرانجام و تناقض‌های همیشگی بیابیم. 
 
برچسب ها: ویروس کرونا