به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۰:۲۷
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۲۲۲۲۹
مثلث شوم علیه توافق هسته‌ای در خارج از ايران

مذاكرات شكست بخورد 3 گروه جشن مي‌گيرند!

گروه سياسي: دیدار و مذاکره مقامات وزارت خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ دیروز چهارشنبه ۲۹ آبان در ژنو مجدداً از سر گرفته شد و احتمالا تا جمعه و حتي شنبه براي رسيدن به توافق اوليه ادامه خواهد يافت.
مذاكرات شكست بخورد 3 گروه جشن مي‌گيرند!
اشکان بنکدارجهرمی

دور قبلی این گفت‌وگوها که درباره برنامه هسته‌ای ایران، دو هفته پیش صورت گرفت و وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این گروه، به استثنای چین، در آن حاضر شدند به امضای توافق منجر نگردید و قرارهایی برای دور اخیر گذاشته شد. در دور قبلی تیم ایرانی شاید انتظاری بیش از آن چه به دست آمد را از مذاکرات داشت. در حالی که به نظر مي‌رسید همه چیز به نفع جمهوری اسلامی در رسیدن به یک توافق مهیا شده است و لابی اسراييلی جواب دلخواه را از حامی بزرگ خود یعنی آمریکا دریافت نکرده ولی به ناگاه مقامات پاریس برخلاف دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا تغییر جهت داده و با پیش کشیدن توقعاتی خارج از انتظار مذاکره را به سمت عدم تفاهم سوق دادند.

گمان مي‌شد که تمایل دولت اوباما برای این که تفاهم احتمالی با ایران را برگ زرین عملکرد خویش مطرح کند، مي‌تواند راه را به شکل قابل توجهی برای جمهوری اسلامی و کشورهای 5+1 در رسیدن به توافق هموار نماید و انتظار مي‌رفت که آمریکا به هر نحو از تلاشهای دولت افرطگرای اسرائیل در سنگ اندازی در مذاکرات بکاهد مضافاً این که با توجه به رابطه مثبت حزب دموکرات، حزب حاکم فعلی آمریکا، با کشورهای قدرتمند اروپایی طی سالیان گذشته، آمریکا تأثیری راهبرانه بر آنها داشته باشد. به عبارت دیگر پیش بینی مي‌شد در صورت توافق با آمریکا، تیم ایرانی راه دشواری را پیش روی خود نخواهد داشت.

اما ساعت‌های آخر مذاکرات نشان داد که مثلث شوم علیه توافق برد- برد که مورد نظر همه مي‌باشد ماشین خرابکاری خود را حداقل تا پای پله های کاخ الیزه به پیش برده است. ضلع اول و همیشه حاضر این مثلث، لابیستهای صهیونیست بودند که در عین ناخرسندی و حتی آشفتگی اولیه از پیشرفت دیپلماسی ظریف و همراهانش و همچنین نا امیدی از هر گونه اقدام دولت اوباما در زمینه ای غیر از مذاکره، موفق شدند تا چرخ دستگاه دیپلماسی فرانسه را به نفع خود بچرخانند.

این گروه که به حمایت کنگره آمریکا در وضع تحریمهای جدید علیه ایران امید بسته بود اکنون با عملکرد معتدل دولت آمریکا روبروست که مجلس آن کشور را متقاعد ساخته که تحریمهای جدید به صلاح غرب نخواهد بود. پس به ناچار تلاشهای این گروه در توافق با فرانسه جلوه مي‌کند و خواسته هاشان از زبان مقامات پاریس شنیده مي‌شود.

ضلع دوم مثلث ضد ایرانی، کشورهای منطقه ای رقیب جمهوری اسلامی هستند که با دلارهای نفتی خویش توانستند فرانسه را به در پیش گرفتن موضعی ضد ایرانی متقاعد سازند. فرانسه گرچه برای رهایی از مشکلات اقتصادیش به بازارهای جهان از جمله بازار ارزشمند ایران چشم دارد ولی این بار سود خود را در دریافت دلارهای نفتی مي‌بیند که به ویژه از عربستان و قطر خواهد آمد. دشمنان تفکر ایرانی- شیعی با اتکا به ثروت خود توانسته‌اند اکنون با قولهای مساعد مالی و اقتصادی مقامات پاریس که طی سالهای اخیر سهمشان از بازار ایران روز به روز کاهش یافته را به سمت خود متمایل نمایند.

ضلع کامل کننده دیگر این مثلث نیز گروه رجوی مي‌باشد. رجوی همچون گذشته بر طبل افشاگری‌ها مي‌کوبد و با نزدیک شدن به مقامات دول اروپایی و آمریکا به ویژه فرانسه در جهت عدم توافق هسته‌ای ایران با دول قدرتمند جهان تلاش مي‌کند. گرچه این گروه که هیچ جایگاه مردمی را برای خود متصور نیست آن چنان وزنی ندارد که تحرکاتش کمترین تأثیری در تخریب رابطه میان ایران و غرب داشته باشد اما در کنار تحرکات دو ضلع دیگر مي‌تواند حامی رسانه‌ای خوبی برای جبهه مخالف ایران باشد.

به رغم تمام تلاشهای این مثلث شوم اما تیم دیپلماسی ایران نشان داده که ضمن داشتن انعطاف، پایبندی محکمی به حفظ منافع ملی دارد و از آن سو درایت لازم نیز به خرج خواهد داد تا از تمام پتانسیلهای موجود بین المللی در جلب حمایت دول تأثیر گذار و برجسته نمودن جنبه های نامطلوب عدم توافق در عرصه جهانی سود برد و نهایتاً در گام اول موفق گردد کشور را از بند تحریم‌ها رها سازد و در قدمهای بعدی توافقی استوار و همیشگی را شکل دهد.

از سوی دیگر کشورهای غربی نیز به خوبی مي‌دانند که شکست مذاکرات با ایرانی‌های سرسخت نهایتاً راهی به جز گزینه نظامی را باقی نمی‌گذارد. مطمئناً دنیا اکنون تمایل ندارد که برای بار دیگر جنگی را شاهد باشد که از فاصله اندکی مانده به مرز توافق، جرقه‌اش زده شود. بدیهی است که افکار عمومی جهان غرب نخواهد پذیرفت که تمایلات دولت افراط گرای اسرائیل و منافع شیوخ چند کشور دیکتاتور زده عربی به همراه توهمات یک گروه تروریستی، دنیا را به کام جنگ بکشاند و هزینه آن را بی هیچ دلیلی بر مالیات دهندگان این کشورها تحمیل نماید.

مطمئناً مقامات فرانسه هم گرچه در کوتاه مدت در جبهه مخالف به ایفای نقش مي‌پردازند اما منافع بلند مدتشان نه با افزایش تحریمها علیه ایران سازگار است نه با یک جنگ احتمالی. پس پافشاری تیم ایران بر منافع ملی نه تنها با منافع قدرتهای غربی در تضاد نیست بلکه سرانجام توافقی برد- برد نشان خواهد داد که هر دو منفعت در یک قالب سازگار خواهند بود.

حمید رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۴۶
سلام ، واقعا چنین است و در صورت عدم توافق اسرائیل و اعراب و ضد انقلاب درخارج بیشترین بهره را می برند ولی کم نیستند افراد و گروههایی که منافعشان در عدم تفاهم با غرب رقم می خورد !!! (174438)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۰:۳۷
درسته تندروها داخلی در ظاهر با توافق مخالفت میکنن ولی بیشتر یه نوع فیلم بازی کردنه تا بگن ما خیلی خفن هستیم

مطمئن باش الان امثال شریعتمداری هم از خداشونه توافق دیگه و میدونه اگر توافقی هم قراره بشه بندازه گردن اصلاحات تا خودش

کسی نیست که کوچکترین علاقه ای به ایران داشته باشه و موافق توافق نباشه (174508)
ناظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۱:۰۱
گروه چهارم اینوری از قلم افتاد ! ؟ (174444)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۸:۴۶
توگروهه رجوین دیگه!!!مگه اعتراف یکیشونو نشنیدی که گفت منافقین هنور مهره داره!!! (174484)
5+1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۴:۴۰
با رفع تحریم ها باید قوانین سختی رو واردات گذاشت و از فرصت استفاده کرد تا دیگه تحریم اثر نداشته باشه

نباید بریم پول مملکت رو بدیم موبایل و لباس و مبل و لوستر و .... وارد کنیم باید صنعت رو وارد کنیم تا دفعه بعد به خاطر هر چیزی نتونند تحریممون کنند (174643)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۱:۰۸
آن فردی که گفت که قطعنامه کاغذ پاره است و انقدر بدهند که قطعنامه دانشان پاره شود و یا انقدر قطعنامه بدهند که بشود 7 هزار تا هم احتمالا از شکست مذاکرات ذوق خواهد کرد . . . (174447)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۱:۱۰
البته بیشتر از اعراب و ضدانقلاب و اسراییلی ها ... منافع حاج حسین شریعتمداری و کیهان به خطر می افته (174450)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۲:۲۶
برادر حسین وکیهانو از قلم انداختین (174458)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۷:۴۲
خیلی ها هستند در داخل کشورکه از به نتیجه رسیدن این مذاکرات متضرر می شوند. همان هایی که با شروع مذاکرات اقدام به چاپ ونصب بیلبورد های ضدآمریکایی درسطح شهرها کردندهمان هایی که صداوسیمارا چسبیده بودند که خدایی نکرده خبری امیدوارکننده بین مردم پخش نشه.همان هایی که از اول دولتشان سیاست گداپروری را اتخاذ کردند وباپرداخت یارانه ها وسهم عدالتی که به هیچ کس نرسید مردم راخوار وذلیل و وابسته کردند و... (174478)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۲۶
خوب نگران شکمهای گنده و جیب های گشادشانند که 8 سال تمامی بیت المال را بلعیده و شیر نشده! (174569)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۸:۲۲
واله همین افراطیون داخلی بیشتر کارشکنی میکنن که مذاکرات شکست بخوره اینا از اسراییل و عربستان و گروه رجوی بیشتر خرابکاری کرده اند و میکنند... (174479)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۸:۴۳
دوستان بهار یه مطلب در مورد برو بچه های MPT هم بزن بدونیم کجای کاریم (174483)
اشکان بنکدار جهرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۷:۳۲
سلام اگر منظورتان خبرهای مذاکرات با 5+1 است باید بگویم که کمتر خبری تا الآن از جلسات که حاکی از اتفاقی جدید باشد درز کرده است و این تصمیم مذاکره کنندگان بوده که جلسات محرمانه باشد. (174730)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۹:۲۷
مثلث شوم نیست بلکه مربع شوم است و اگر ضلع داخلی همراهی نکند موفق نمیشوند (174490)
اشکان بنکدار جهرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۷:۲۹
سلام به دوستان در مورد مخالفان داخلی مذاکرات و توافق احتمالی هم پیش ازین نوشته ایم به مطالب قبلی می توانید مراجعه کنید. در اینجا با کمرنگتر شدن فعالیت مخالفان داخلی سعی شده بر مخالفان خارجی تمرکز شود (174727)
بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۹:۵۲
موسسه والت وابسته به national geographic آمریکا اقدام به نظرسنجی اینترنتی برای اسم persian gulf خلیج فارس در برابر خلیج جعلی عربی نموده است . از ایرانیان عزیز خواهشمند است جهت شرکت در این نظرسنجی به آدرس زیر مراجعه کنندhttp://www.persianvsarab.com (174494)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۰:۱۴
چقدر نظرسنجی میذارن اینم راهی شده برای بالا بردن آمار بازدید سایتاشون (174498)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۹:۵۸
من خودم در محل کار به عینه می بینم هنگامی که قدری مذاکرات با مشکل روبرو می شود شکست خوردگان 24 خرداد حاضر در این وزارتخانه برق شادی در چشمانشان موج می زند گویی زبانم لال این عزیزان و ناتانیاهو در این مورد هم نظر هستند!!! (174495)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۹:۵۸
و ضلع چهارم هم تندرو های وطنی با محوریت حسین پووارو.... (174496)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۰:۳۳
گروهای هستن در داخل ایران که بیشرین بهره را می برن که نون انها اجر میشه کم هم نیست (174503)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۰:۵۳
دلالها و به ساز به فرشها یادتون رفت (174518)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۱:۲۹
فقط یک گروه منافعشون به خطر می افتد و آن هم تندروهای داخلی هستند. (174542)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۰۸
مواظب کفن پوشان بی منطق هم باشید (174559)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۲۶
تنها کسانی از شکست مذاکرات نفع می برند که دشمن صلح جهانی هستند و از انسانیت فقط بویی نبرده اند.حالا می خواهد هرکس باشد (174572)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۳۵
احسنت (174584)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۴:۰۰
صد در صد گروه ها و جریان هایی که در داخل نیز از آب گل آلود تحریم، ماهی های بزرگ و سنگینی را گرفته اند و برده اند و می برند نیز از توافق نهایی با جهان غرب پریشان خواهند شد؛
!!؟؟؟ (174626)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۵:۳۲
شماها هم که مثل جلیلی فقط قرار پشت قرار میزارین!!!! (174663)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۶:۴۴
گروه 4چهارم هم که از عدم توافق حتی بیشتر از اسراییل بهره می برد جناح محبوب و منطقی اصول گراست (174698)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۱:۰۴
هرکس مخالف نتیجه گرفتن درمذاکرات باشه یعنی دشمن ملت ایرانه حالا مال هرجناح و گروهی که هست !! چه خارج نشین چه داخلی !!چه برسرکار چه بی کار (174861)