به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۲۳۰۷۴۵

به کجا چنین شتابان؟!

به کجا چنین شتابان؟!
محمد توکلی
با نگاهی به سخنان حسن روحانی در چند ماه اخیر که شیوع کرونا نیز به دیگر بحران‌های کشور افزوده شده است شاهد هستیم که یکی از پر تکرارترین کلمه‌ها در جملات به کار رفته از سوی رئیس‌جمهور واژه «دشمن» است. تقریبا سخنرانی از روحانی را نمی‌توان یافت که چنین کلمه‌ای چندین بار در آن به کار نرفته باشد. شاید حتی بتوان کمی به عقب‌تر رفت و آغاز «دشمن‌گویی» از سوی روحانی را هم‌زمان با شبی دانست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان خروج از توافق هسته‌ای را صادر کرد اما به نظر می‌آید که بحران کرونا و فشارهای فزاینده ناشی از آن این واژه را بیشتر از قبل در سخنان رئیس‌جمهور جای داده است.
روحانی از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا بر این باور بود که دشمنانی به دنبال آن هستند تا قرنطینه و تعطیلی اعمال شود و بر همین اساس نیز جز مقطعی کوتاه و هم‌زمان با تعطیلات نوروزی زیر بار تعطیلی سراسری، هر چند موقت نرفت. اندکی که به پیش آمدیم هم‌زمانی مراسم‌های مذهبی همچون شب‌های قدر و دهه اول محرم را با شیوع کرونا شاهد بودیم که در آن روزها نیز رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهادهایی که به نوعی تعطیلی این مراسم‌ها جهت جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا را توصیه می‌کرد معاندانه برداشت کرد و آن‌ها را به کناری نهاد، روحانی پیشنهاد تعویق کنکور را هم که کسر قابل توجهی آن را توصیه می‌کردند طرح دشمن تصور کرد و تاکید داشت که آزمون‌ها را می‌توان «با حفظ پروتکل‌های بهداشتی» برگزاری کرد، او حتی پیشنهادها برای مسدودسازی مسیرهای مسافرتی را هم نمی‌پذیرفت و احتمالا جلوگیری از سفر شهروندان را هم مصداق طرح دشمن تصور می‌کرد!
همه این‌ها، هر طور که بود گذشت تا به دوران بازگشایی مدارس رسیدیم، شاید سخت‌‌ترین مقطع زمانی برای تصمیم‌گیری. رئیس‌جمهور در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه بر آنکه از مسئولان مدارس خواست تا فضای مدرسه را در موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان همچون پادگان‌ها محیطی با نظم کنند، کسانی که خواستار تعطیلی موقتی مدارس شدند را نیز «ضد انقلاب» نامید. به واقع مشخص نیست که رئیس‌جمهوری که حقوقدان و دیپلمات است چرا در سال‌های اخیر چنین تغییرات عجیبی کرده است که حتی پدر و مادری که دلواپس فرزند خود است را هم «ضد انقلاب» می‌پندارد و با چنین واژگانی می‌نوازد!
ممکن است برخی بر این باور باشند که آنچه روحانی می‌گوید کاملا واقعی است و گروه‌هایی که اصطلاحا «دشمن» و یا «ضدانقلاب» خوانده می‌شوند در پی آن هستند که تا با به تعطیلی کشاندن‌هایی به بهانه کرونا فضا را برای التهاب اجتماعی فراهم سازند. در پاسخ به این توجیه باید گفت که حتی اگر چنین باشد: اولا رئیس دولتی که منتخب مردم است نمی‌باید همه را به یک چوب براند و کسر قابل توجهی از دلسوزان کشور و مردمی را که منتقد عملکرد او در بحران کرونا هستند «ضد انقلاب» بنامد و ثانیا تکرار پر شمار واژگانی نظیر «دشمن» از سوی روحانی سبب آن می‌شود که اگر به واقع «دشمن» هم وجود داشته باشد به تدریج حساسیت‌ها نسبت به آن کمرنگ و کمرنگ‌تر شود، چنان که شده است!
 
برچسب ها: شیوع كرونا