به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۳۱۱۲۷

تشدید سردرگمی

تشدید سردرگمی
رضا صادقیان
وضعیت این روزهای شهروندان کشور آمیخته‌ای از نظارت شرایط، دلهره، شکایت از روزگار اقتصادی و سراسیمگی است. شهروندانی که دایم با صحبت‌های مثبت مسئولان و بارتاب متفاوت این حرف‌ها در زندگی روبرو می‌شوند.
طی چند روز گذشته و با افت چشم‌گیر شاخص بورس وعجله بسیاری از سهام‌داران خرد برای فروش دارایی‌هایشان به قیمت پایین‌تر و با قبول ضرر، خبرهای زیادی درباره کشیدن ترمز بورس از سوی حقوقی‌های کلان منتشر شد. سخنان رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، سخنگوی دولت و سخنان برخی از نمایندگان مجلس درباره تغییر کردن شرایط در حالی اتفاق می‌افتد که همچنان بسیاری از سهام‌داران ترجیح می‌دهند منتظر سخنان بعدی مسئولان و تصمیم‌گیری‌های جدید نباشند و با زیان از بازار سرمایه خارج شوند. در واقع نشر صدها خبر که محتوی مثبت به همراه دارد ولی در عمل حامل آورده‌ای نیست این پیام را به شهروندان مخابره می‌کند که امیدی به بهبود شرایط در میان اما و اگر مسئولان مربوطه نیست!
بازار خودرو نیز در نوع خود به عنوان پدیده‌ایی بغرنج در اقتصاد کشور در حال نمایان‌تر شدن است. تفاوت قیمت خودرو کارخانه با بازار آزاد آنقدر زیاد است که پای هزاران دلال، سوداگر و رانت‌خوار را به این بازار گشوده است. ناتوانی خودروسازان از تحویل به موقع خودرو و عقب بودن از تقاضای خریداران زمینه‌ای گسترده را برای دلال‌ها در این بازار ایجاد کرده است، وضعیتی که با بازداشت سلطان خودرو نیز به سامان نشد. اما نکته مهمتر آنکه، طی تمام سال‌های گذشته خودرو به عنوان وسیله نقلیه، ابزار، وسیله کاربردی و هزینه‌ای در سبد خانواده‌ها جای داشت، اما این رویه حال به گونه‌ای دیگر شده است. در واقع مردم برای حفظ دارایی‌های ریالی خود ناچار شده‌اند به خودرو به چشم سرمایه نگاه کنند، سرمایه‌ای که مقابل آب رفتن دارایی‌های آنان نقش بزرگی را در چشم شهروندان یافته و این امید را به مردم می‌دهد که بخشی از فشار اقتصادی و تورم را با انجام سرمایه‌گذاری در وسیله نقلیه جبران کنند. البته این همه دقیقا برای خودروهایی اتفاق می‌افتد که تکنولوژی و کیفیت ساخت اکثر آنان متعلق به اوایل دهه 80 میلادی است!
صف، ازدحام و درگیری در صف‌های دلار نشانه‌ای از حیرت مردم است. حیرتی که با یک جابجایی کوچک در صف و رعایت نکردن نوبت توسط یک شخص به درگیری و کشمکش منجر می‌شود. دویدن مردم برای ایستادن در صف یادآورد سال‌های پایانی 91 و اوایل 92 است. روزهایی که شهروندان نگران از شرایط اقتصادی همانند دوندگان سرعت در حال جلو زدن از دیگری بودند. البته تردیدی نیست که این صف‌ها حتی اگر به دلیل طمع، زیاده‌خواهی و کسب سود بیشتر از سوی شهروندان شکل گرفته باشد نشانه‌های خوبی برای اقتصاد و شرایط اجتماعی کشور نبوده و نیست.
مشکل اصلی در بوجود آمدن شرایط امروز فاصله گرفتن حرف و سیاست‌گذاری‌ها است، گویی سخنان مسئولان در جهانی دیگر و عملکرد آنان در دنیای متفاوت در حال رخ دادن است. در واقع ما روزانه با صدها خبر خوب روبرو هستیم. افتتاح طرح‌های عمرانی، سرکشی وزیر اقتصاد به سازمان بورس، وعهده پیگیری خواسته‌های سهام‌داران خرد، نشر خبر گشایش اقتصادی، فروش سهام پالایشی، پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار و بهبود بخشیدن به بازار خودرو ولی این همه تنها به عنوان خبر از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باز نشر می‌شود و شهروندان در روزهای آینده نه تنها شاهد تغییر وضعیت به سوی متعادل شدن نیستند، بلکه تورم و رها شدن قیمت‌های دلار، طلا، مسکن و خودرو و کرایه خانه را لمس می‌کنند.
 

مردم
Europe
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ۱۸:۲۳
نه تنها مسئولان بلکه سخن برخی روشنفکران و سیاسیون و رسانه ها و اقتصادانان چه اصلاح طلب و چه اصولگرا حمک نمک بر زخم مردم هستش ، مثلا یه کارشناسی گفته بود خودرو و گوشی تلفن کالای لوکس هستش ، نیازی به استفاده مردم نیست !
و اینکه تا زمانی که بورس بالا میرفت همه رسانه ها و اقتصادانان و کارشناسان صبح تا شب میگفتن حباب هستش و باعث گرانی سایر کالاها و بازارها شده ، حالا که یک ماهه بورس سقوط کرده ولی در عوض نرخ ارز و قیمت خودرو ساعتی افزایش پیدا پیکنه همین کارشناسان و رسانه ها کلا سکوت کردن و حرفی نمیزنن تازه شاکی هم هستن ! همین کود کشاورزی ۵۰۰ درصد قیمتش افزایش پیدا کرده ولی هیچکس حرفی نمیزنه .
واقعا دارن با زندگی مردم چیکار میکنن ! (369260)